    Subject: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Tue, 18 Jun 2019 12:53:10 +0200

    > Ale policzmy dalej...
    > Elektroliza wody w celu uzyskania wodoru wymaga sporo energii
    > elektrycznej. Jakieś 41,4 kWh/kg. Twierdzisz, że Toyota oferuje
    > stację elektrolizy która generuje 414 kWh dziennie? Szok!
    > Chciałbym coś  więcej na jej temat poczytać - masz jakieś
    > ciekawe materiały na ten temat?
    > Jaką powierzchnię mają panele słoneczne w tej "przydomowej" stacji?
    >
    > Typowy panel słoneczny, 60-ogniw, powierzchnia 165x100cm
    > ma wydajność cirka 250-300W w pełnym nasłonecznieniu 90' do
    > promieni słonecznych, czyli idealne warunki... Załóżmy więc, że
> [...]

    Tylko to rozumowanie ma jeden błąd - wodoru nie wytwarza się przez
    elektrolizę wody - to najdroższa metoda. Jest opłacalna tylko wtedy,
    jeśli zaprzęgnie się do tego "darmową" energię z paneli - wtedy nie ma
    znaczenia nawet sprawność całego układu (od pozyskania do przejechania
    kilometrów).

    Druga sprawa - jeśli stacje tankowania wodoru się upowszechnią, nie
    będzie problemu z tankowaniem. Jak bywa z elektryką - pokazał
    niezaplanowany "zlot" Tesli bodaj w Kalifornii, kiedy było zaćmienie
    Słońca. Ostatni czekali dobę w kolejce do naładowania pojazdu. Bo nawet
    jeśli stacji ładowania będzie więcej, to sam proces jakotakiego
    ładowania trwa ok. 30 minut - wodór tankujesz w 4.
    T.