  • 31. Data: 2010-06-22 20:35:55
    Temat: Re: Woda w benzynie - jak wykryć?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Zbych napisał:

    > Ale raczej w ciałach stałych (granulatach, proszkach itp.) a nie w innej
    > cieczy.

    Przede wszystkim dobrze określonych ciałach - mamy konkretny minerał,
    przygotowujemy serię próbek o różnej wilgotności, mierzymy pojemnościowo
    (czy to kontaktowo czy mikrofalowo), każdą próbkę suszymy do stałej masy
    i liczymy jej dokładną wilgotność. Zestawiając pomiar analityczny z
    instrumentalnym dostajemy krzywa zależności wilgotność - pojemność. I
    już możemy wilgotność gliny na taśmociągu na bieżąco mierzyć.

    Z benzyną problem jest zasadniczy - jest to mieszanina różnych związków
    o nieznanym dokładnie składzie. Z różnych gatunków ropy wychodzi różna
    benzyna bazowa (tu więcej związków pierścieniowych, tam alifatycznych,
    jak alifatycznych - to w jednej więcej łańcuchów prostych, w drugiej
    rozgałęzionych), w efekcie LO różna. Jak LO rózna - dodajemy różne
    ilości substancji ją podnoszących, tych substancji też wybór pewien jest
    - w efekcie nie wiemy jaka naprawdę jest przenikalność dielektryczna tej
    benzyny na sucho. Metoda "na pojemność" dobra jest w ustabilizowanej
    produkcji gdzie wiemy że przedwczoraj, wczoraj i pojutrze z tej samej
    ropy w tej samej procedurze będziemy benzynę produkowali a jak się
    partia ropy zmieni to laboratorium przyzakładowe szybko metodę
    przeskaluje. Benzyny handlowej raczej bym tak prostą metodą nie mierzył.

    --
    Darek

  • 32. Data: 2010-06-22 20:36:55
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:

    > "mirek" <m...@v...pl> wrote in message
    a.googlegroups.com...

    > Brzmi bardzo skomplikowanie, ale dzięki że wspomniałeś o tym - czegoś
    > się nowego dowiedziałem. :-)

    Przyda się do skalowania metody instrumentalnej.

    --
    Darek

  • 33. Data: 2010-06-22 20:45:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:

    > Skąd masz te dane o 92%, Romanie?
    > Czy to wykoncypowałeś samodzielnie czy gdzieś przeczytałeś?
    > I ten alkohol 92% to twierdzisz że tam ma 8% wody czy coś innego?

    Bo porządny spożywczy i przemysłowy do mycia etanol rektyfikuje się do
    95% - dociąganie do azeotropu za dużo kosztuje. Można śmiało założyć że
    do celów opałowych użyty zostanie spirytus z trzeciej destylacji a nie z
    dwóch destylacji (wstępnej z parą wodną do stężenia dowolnego,
    zasadniczej do ok. 70%) i rektyfikacji. Aparatura do destylacji
    prostsza, tańsza i mniej energii zużywa a fuzle w paliwie niczemu nie
    szkodzą - tez alkohole, też palne, ani one cięższe ani bardziej
    śmierdzące od węglowodorów z benzyny. Nie ma sensu zbyt oczyszczać - to
    i stężenie będzie mniejsze, wody więcej.

    --
    Darek

  • 34. Data: 2010-06-22 20:51:57
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > "Wieslaw Bicz" <o...@o...pl> wrote in message

    > Cześć Wiesławie... ciekawa propozycja. Pomówmy o tym... :-)
    >
    > Wygooglałem potrzebne współczynniki dla interesujących mnie cieczy
    > i mam co następuje:
    >
    > Bulk Modulus - E (109 Pa, N/m2)
    > Ethyl Alcohol 1.06
    > Gasoline 1.3
    ^^^^^^^^^^^^
    I to cię rozkłada - zwróciłeś uwagę na fakt że masz o jedno miejsce
    znaczące mniej? Pisałem już, nie znamy dokładnego składu i parametrów
    fizykochemicznych substancji badanej. Bez tej znajomości wróżenie o
    wilgotności z pomiarów instrumentalnych (a nie bezpośrednio
    analitycznych) może być ciężko zawodne.

    Pytanie podstawowe - na ile dokładnie jesteś w stanie znać właściwości
    badanej benzyny - stan bezwodny chlorkiem wapnia, pieciotlenkiem fosforu
    czy siarczanem miedzi (bezwodnym) łatwo uzyskać, wtórnie zawilgocić w
    sposb kontrolowany rónież, metoda jak każda instrumentalna wyskaloać sie
    da - pytanie tylko o powtarzalność substancji badanej.

    --
    Darek

  • 35. Data: 2010-06-22 20:59:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "DJ" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    > Sugerujesz że ten etanol to absolutny? Czy raczej dodają zwyczajny 96%
    > azeotrop etanol-woda...

    Sugeruję że dodają do paliwa bezwodną mieszaninę alkoholi o dużej
    czystości w której jest przewaga etanolu ale są też domieszki metanolu
    i alkoholi z 3-5 atomami węgla w cząsteczce. Wody jest tam < 0,3% wagowo.
    Jest tam też oczywiście trochę rozpuszczonego syfu złożonego z chlorków,
    siarczanów, sodu, żelaza i innych zanieczyszczeń.

    Nie może jej tam być więcej bo inaczej nie utrzymałbyś tego alkoholu
    w roztworze benzyny. Alkohol z wodą wytrąca się z roztworu benzyny
    w temperaturze pokojowej zdaje się już przy ok. 0,4-0,5% więc gdyby
    było jak Roman sugeruje, że masz 8% wody w substratach do mieszania
    paliwa to przy stężeniu 10% miałbyś tam już 2x więcej wody niż się może
    "zmieścić". A gdzie margines bezpieczeństwa na transport, zrzut paliwa
    do zbiorników, przechowywanie go tam zanim trafi do baku w aucie?

  • 36. Data: 2010-06-22 21:00:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> wrote in message

    > A ty gdzieś w przemyśle widziałeś na oczy azeotrop? Bo ja tylko jako
    > specjalny odczynnik do półprzewodników - przemysłowo rektyfikuje się do
    > 95%, dalsze zbliżanie się do azeotropu kosztuje zbyt dużo energii (trzeba
    > zwiększyć powrót w stosunku do odbioru z kolumny czyli na jednostkę
    > etanolu więcej energii pójdzie). Księgowy nie dopuści!

    Destylacja to Twoim zdaniem jedyna metoda produkcji C3H5OH?

  • 37. Data: 2010-06-22 21:01:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Jun 2010 22:17:46 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]
    >(trzeba zwiększyć powrót w stosunku do odbioru z kolumny czyli na
    >jednostkę etanolu więcej energii pójdzie). Księgowy nie dopuści!

    A benzyna pozwala na 95% ?

    Bo przeciez sa metody na mocniejszy..

    J.

  • 38. Data: 2010-06-22 21:02:41
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Pszemol, widziałeś jak jest zbudowany elektryczny czujnik wilgotności
    > powietrza? Jakiś żel higroskopijny miedzy dwiema okładkami kondensatora -
    > im wilgotniej tym większą wykazuje pojemność. Podłączamy do 555 i impulsy
    > zliczamy. Kwestia dobrania materiału dla układu paliwo - woda a nie
    > powietrze - woda. Może już ktoś takie sondy produkuje? Bo dla układu
    > powietrze - woda są do dostania.

    I to jest bardzo ciekawe, aczkolwiek nie mam wiedzy z materiałoznawstwa
    aby znaleźć taki materiał co się nie rozpuści w mieszaninie benzyny i
    alkoholu
    a jednocześnie będzie pochłaniał wodę i zmieniał swoje parametry
    elektryczne.

  • 39. Data: 2010-06-22 21:09:50
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > benzyny. Nie ma sensu zbyt oczyszczać
    > - to i stężenie będzie mniejsze, wody więcej.

    Nie wiem skąd bierzesz twierdzenie że nie ma sensu oczyszczać
    z wody alkoholu używanego do mieszania z benzyną...
    Czy wiesz o tym, że mały dodatek wody (<0,5%) do mieszaniny
    90% benzyny i 10% etanolu powoduje wytrącenie z paliwa dwu
    osobnych frakcji, z cięższą frakcją złożoną z wodnego etanolu na dole?

  • 40. Data: 2010-06-22 22:51:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > fizykochemicznych substancji badanej. Bez tej znajomości wróżenie o
    > wilgotności z pomiarów instrumentalnych (a nie bezpośrednio analitycznych)

    Zgadza się.
    Stąd wziąłem dane:
    http://www.engineeringtoolbox.com/bulk-modulus-elast
    icity-d_585.html
    Patrzę teraz i nie bardzo rozumiem czym się różni "Petrol" od "Gasoline".

> [...]
    > sposb kontrolowany rónież, metoda jak każda instrumentalna wyskaloać sie
    > da - pytanie tylko o powtarzalność substancji badanej.

    Skalowanie i kalibracja dla każdej dostawy byłaby kłopotliwa.