  • 41. Data: 2014-10-20 23:00:55
    Temat: Re: Wizjer elektroniczny
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-20 22:43, mt wrote:
    > No ale są noktowizory z promiennikami podczerwieni i wtedy już widać ;)

    No to to jest noktowizor i źródło światła, a nie noktowizor.:)

    Są też OVF z promiennikami światła widzialnego zwanego "latarką".
    Nie żartuję. Mam małą latarkę w torbie foto i używam jej regularnie
    w terenie. W mieście sobie odpuszczam, bo jest jasno, a z bliska mogę
    doświetlić LED z telefonu.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 42. Data: 2014-10-20 23:16:22
    Od: mt <f...@i...pl>

> [...]
    >
    > Piję pod kątem ew. testowania laga na EVF - przy czym tak
    > naprawdę to "aparat pomiarowy" ogranicza możliwości pomiaru,
    > ale skoro już na monitory zeszło ;) to:
    >
    > Lagi buforów w monitorach potrafią być naprawdę duże, głównie przez
    > te "ulepszacze" (buforujące obraz do obróbki).
    > Bo ponad 100ms to chyba dużo? ;)
    > Niewąpliwie LCD stereo "wersja NVidia" musi zbuforować cały ekran,
    > czyli 1/120 dla jednego oka, aby przełączyć go "w całości" (okulary
    > też mają opóźnienie więc trzeba pilnować tego momentu, żeby nie było
    > khem... "przesłuchów" na poziomie optycznym), czyli nie jest

    Wiem, od kilku lat zajmuję się obróbką fotogrametryczną stereogramów z
    nalotów lotniczych i ich digitalizacją oraz pomiarem wysokości na
    podstawie zdjęć, także pracę z NVidia 3DVision Pro i jak to oczy męczy
    znam ;)
    Zresztą kiedyś nawet prowadziliśmy dyskusje, czy nie pojawiły się już
    jakieś rozwiązania monitorowe do tego się nadające inne niż TN :)

    --
    marcin

  • 43. Data: 2014-10-20 23:20:24
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-10-20 23:00, Piotr Kosewski pisze:

> [...]
    > Nie żartuję. Mam małą latarkę w torbie foto i używam jej regularnie
    > w terenie. W mieście sobie odpuszczam, bo jest jasno, a z bliska mogę

    A swoją drogą to by nie było takie głupie, odpowiedni promiennik i
    osobna matryca do wizjera bez filtra IR, matryca główna by tego nie
    rejestrowała, obraz w wizjerze jest :)
    Sony już miało coś podobnego do ustawiania ostrości w ciemnościach.

    --
    marcin

  • 44. Data: 2014-10-21 08:14:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 20. Oktober 2014 21:30:34 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:

    > "w nocy gdy jest nów i księżyca nie ma", ale są gwiazdy. Dodatkowo
    >
    > nasze niebo jest mocno zanieczyszczone światłem.
    >

    > P.P.

    zeby zrobic zdjecie potrzebne jesz swiatlo

    swiatlo li tylko gwiazd jest za slabe aby oswietlic teren , okolice.
    mozna sfotografowac obraz nieba i to calkiem fajnie.
    w takich warunkach naswietlenia sa wielosekundowe , aparat musi stac na statywie. a
    jesli na stytywie , to peliej pracuje sie klasycznym LV niz EVF wziernikowym.

    znalazlem przyklad - nie moj - w podobnych warunkach , jednak jest miasto w zasiegu
    wzroku , oraz oswetlony wiatrak . mozna rozpoznac ze reszta jesz oswietlona nijako -
    szaro , buro , ponuro , nawet gdyby przedluzyc czas.
    tutaj jak podaje autor bylo naswietlanie 30 sek na 3200 iso , p. 2.8

    http://87.106.84.65/foto/SaladoPlayer/mk_over_wind_f
    arm.htm

    mam inny przyklad , tym razem swojej roboty .
    ma sens - konkretne oswietlenie miasta.
    po przeciwnej stronie wyspa , ledwo ze oswietlona , mozna rozpoznac plaskie dyfuzyjne
    oswietlenie docietrajace jednak od miasta.
    gdyby tylko swiatlo gwiazd , bylby obraz siluetty na tle nieba w najlepszym wypadku.

    http://spherapan.vot.pl/196/196.html

    w takich trudnych przypadkach EVF nie daje zadnej szczegolnej korzysci.
    Natomiast jesli robisz zdjecia w ciemniejszych pomieszczeniach - np impreze w
    mieszaniu , kosciele , przy uzyciu lampy blyskowej , w EVF widzisz obraz lepiej niz w
    c. optycznym.

  • 45. Data: 2014-10-21 08:30:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 20. Oktober 2014 22:59:23 UTC+2 schrieb Adam:

    > Ta sama miejscówka? :)
    >

    > Ale ryby słabo brały :(
    >

    > A przy okazji, wracając do Twojego zdjęcia sferycznego z linku
    >
    > wcześniej: jakieś linki dotyczące "warsztatu", czyli sprzęt, obróbka?
    >
    > Jak wykonać fotki (a może późniejszy montaż), aby nie było widać statywu?

    nie mam linkow do wlasnego warsztatu , opis musialby byc b dlugi i zroznicowany w
    zaleznosci od sytuacji . istnieje wiele metod i dobiera sie najlepsza w zaeznosci od
    motywu. To jest niekonczacy sie chyba proces poszukiwania i odkrywania nowych drog.

    Jak robic panoramy sferyczne jest calkiem dobry opis np na optycznych .

    U mnie obraz powstaje w glowie przed nacisinieciem spustu , a potem szukam tylko
    mozliwosci technicznych zeby go przetworzyc na jezyk mediow elektronicznych.

    uzywam najczesciej c5mk2 oraz rzadziej N d800.
    czesciej jednak c5mk2 ze wzgledu na kapitalne rozszerzenie mozliwosci akurat w tym
    celu , jakie wprowadzila instalacja magic latern.
    Decydujacym dla wyniku jest jednak obrobka , nie aparatt - dokladniej mowiac nie
    model aparatu . FF daje wyrazna przewaga jakosciowa nad aps.
    Czy C , czy N czy - to juz w praktyce wszystko jedno. Uzywam Stalek c15/2,8 i
    s15/2,8 , do wysokosrozdzielczych - 24-70/2,8 L , lub do plaskich stalek typu 200/2,8
    L , 135/2.0 L , czasem zoom 70-20/4 L IS ( widac jednak slabosci zooma w stosunku do
    stalek).

  • 46. Data: 2014-10-21 10:27:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-20 21:58, Marek pisze:

    > Ja zapewne cierpię na ślepotę miejską bo gwiazdy na niebie zbyt słabo
    > rozświetlają teren abym potrafił to wykorzystać wzrokiem :-) Jedynie
    > "pod światło" nieba kontury dostrzegam. A łuna miejsca - owszem, pomaga
    > zauważalnie. Tak czy owak, do sedna, nie potrafię odpowiedzieć czy w
    > takich warunkach EVF jest użyteczny. Wydaje mi się, że nie. Natomiast
    > pryzmat z pewnością nie, bo przecież nie rozjaśni niczego tak jak EVF
    > potrafi (w warunkach minimalnego oświetlenia).

    Pryzmat jest jak najbardziej użyteczny. Oko bardzo pięknie przyzwyczaja
    się do ciemności, trzeba tylko dbać, aby tego przyzwyczajenia nie
    zepsuć. A w tym bardzo "pomaga" LV, komórka itp.

    P.P.

  • 47. Data: 2014-10-21 10:32:11
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-21 08:14, XX YY pisze:

> [...]
    > mozna sfotografowac obraz nieba i to calkiem fajnie.
    > w takich warunkach naswietlenia sa wielosekundowe ,[...]

    W naszym kraju miejsca w których oświetlenie pochodzi tylko od gwiazd
    prawie nie występują :-(
    Myślę raczej o naświetleniach wielominutowych. Wielosekundowe dobre są
    do zdjęć próbnych zgodnie z "zasadą sześciu stopni".

    P.P.

  • 48. Data: 2014-10-21 10:52:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 21. Oktober 2014 10:32:11 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:

    > W naszym kraju miejsca w kt�rych o�wietlenie pochodzi tylko od gwiazd
    >
    > prawie nie wyst�puj� :-(
    >
    > My�l� raczej o na�wietleniach wielominutowych. Wielosekundowe dobre s�
    >
    > do zdj�� pr�bnych zgodnie z "zasad� sze�ciu stopni".
    >

    > P.P.

    dla naswietlen wielominutowych EVF jest w zasadzie niepotzebny
    na LV masz te same informacje , tyle ze wygodniej.

    Jesli wymagane sa naswietlania wielominutowe tzn , ze jest b.b. ciemno.
    w celowniku optycznym lub EVF nic nie widac.
    Tylko informacje n.t. nastaw aparatu.
    wygodnijszy bylby zwykly celownik ramkowy .

    W sumie pytales o EVF . Moim zdaniem bilans wad i zalet porownujac EVF i c. matowkowy
    przewaza na korzysc EVF. W slabym oswieteniu na EVF widac obraz lepiej niz w c
    matowkowym . Z kolei w silnym sloncu , przy duzych kontrastach jednak milszy/bardziej
    naturalny dla oka jest optyczny.
    Kinematografia stosuje EVF od 20 - 30 lat , a robia rzeczy znacznie trudniejsze niz
    my w fotografii. MOzna latwo sie przestawic. NIe mam zadnych problemow przechodzac z
    c. optycznego na EVF i na odwrot.
    Maly blad urody - wieksze zuzycie pradu . Biorac EVF trzeba jednak sprawdzic stan
    baterii , winna byc swieza.. W lustrach wiem ze wytrzymuja znacznie dluzej . duza
    zaleta EVF - jesli masz cos zle nastawione w aparacie , mozna tak skonfigurowac EVF
    ze pokaze te bledy ( np niedoswietlenie, niekorzystny balans bieli , jesli robimy w
    jpeg ). No i cicha praca .

  • 49. Data: 2014-10-21 11:58:09
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-21 10:52, XX YY pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > Jesli wymagane sa naswietlania wielominutowe tzn , ze jest b.b. ciemno.
    > w celowniku optycznym lub EVF nic nie widac.

    W optycznym widać. Chyba, że popatrzysz na LV, wtedy już nic nie zobaczysz.

    P.P.

  • 50. Data: 2014-10-21 12:02:50
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-10-21 11:58, Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 2014-10-21 10:52, XX YY pisze:
    > [...]
    >
    > W optycznym widać. Chyba, że popatrzysz na LV, wtedy już nic nie zobaczysz.

    Jeżeli widać coś w optycznym, to w EVF tym bardziej widać, bo ten
    potrafi wzmacniać sygnał. Tam gdzie w EVF nic nie widać, to w optycznym
    będzie już zupełnie czarno jak w d... :)

    --
    marcin