  • Data: 2014-03-08 00:43:06
    Temat: Re: Winny choc mial_zielone - 130km/h w centrum miasta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Mar 2014, mk4 wrote:

    > Pierwszenstwo ustala sie _przed_ wykonaniem manewru.
    >
    > A nie jak niektorzy tutaj sobie roja w trakcie.
    > Wazne jest skad nadjechales i skad nadjechali inni.

    Dotąd się zgadza.
    Ale:

    > Polozenie pojazdow w trakcie juz nie ma znaczenia.

    Gwoli ścisłości, jest jeden wyjątek - jeśli przed rozpoczęciem manewru
    nikt nie miał pierwszeństwa, ustalenie pierwszeństwa nastąpi w pierwszym
    momencie, w którym jakaś zasada spowoduje jego "przyznanie".
    Klasyka - jadący naprzeciw, skręcający kolizyjnie w lewo.
    Przed rozpoczęciem manewru pierwszeństwa nie ma nikt, ujawni się ono
    dopiero w trakcie, z zasad ogólnych o "przecinaniu się kierunku ruchu",
    w zależności który punkt przecięcia będzie kolizyjny.

    > Tak wiec rojenie bredni o tym, ze jest jakis zjezdzajacy to piramidalne bzdury.
    >
    > Nie ma zadnego zjezdzajacego. Jest skrecajacy, ktory zgodnie z regulami ma
    > ustapic a brednie, ze jak on zacznie skrecac to mu sie prawa strona obroci
    > o 90 stopi i wtedy cos tam ma z tego wynikac to belkot nad belkotem.

    W 100% zgoda.
    Ale jest jeszcze jeden hak - zdarzające się pewne nadużycie definicji
    *ustąpienia* pierwszeństwa, stwarzające wątpliwość.
    Jak pojazd stoi lub "usiłuje przyspieszyć", a ten drugi jedzie, to
    wg PoRD trudno doszukać się "zmuszenia innego kierującego do zmiany
    kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości" - w jeździe
    w wybranym kierunku z uprzednią, zerową (lub nikłą) prędkością nikt
    mu nie przeszkadza ;)
    (a przepis nie nakazuje "umożliwiania przyspieszenia"!)

    pzdr, Gotfryd