    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Date: Wed, 08 Jun 2011 05:23:34 +0200

    On 2011-06-07 17:02, Tomasz Ogórek wrote:
    > Czego oczekuje od cyfry?
    > -kultury, mianowicie pokręteł, a nie przycisków, przynajmniej do czasów
    > migawki,

    Chyba wszystkie modele mają conajmniej jedno kółko nastawów, w różnych
    trybach wymienne z ustawieniami przysłon. Lepsze modele mają po dwa.

    > dobrego wizjera optycznego,

    Tzn. jakiego? 100% krycia? duża jasność czy rozmiar?
    35mm z zasady ma większe i lepsze wizjery niż APS-C. Niestety 35mm cyfrowo
    wciąż jest dość drogie.

    > ogólnie rzecz biorąc, bezbolesnego
    > użytkowania
    > -jakości obrazu, co bym nie był bardzo zawiedziony po kliszy (używane były
    > głównie kolorowe Ektachrome-like i wysokoczułe cz.-b.)

    To akurat dość łatwe do osiągnięcia nawet najtańszymi lustrzankami. Już
    dawno analogi zostały w każdej kategorii pokonane przez cyfrowość w tym
    zakresie i poza może Adamem, który zaraz zacznie trollować nikt nie ma
    wątpliwości.

    > -byłoby miło, gdybym mógł coś zrobić z obecnymi obiektywami, ale nie jest
    > to konieczność

    Podpiąć i używać się dadzą do cyfrowych nikonów z pomiarem światła, czyli
    powyżej D90 do wszystkiego.

    > -solidnej konstrukcji

    Kwestia ceny tylko.

    > -niepowalającej na kolana ceny - najlepiej, jakby był dostępny sprzęt używany

    Czyli ile?
    Jak by nie patrzeć to po wymaganiach wychodzi D700 i to da bezbolesne
    przejście, ale to aparat, który sporo kosztuje jednak - ok. 7500zł.
    Jak pogodzisz się z cropowością to D7000 jest niezły jak na crop - koszt
    już od ok. 3000zł za używkę. Jeśli musisz oszczędzać to D90, ale tu już
    zaczną się jaja z obiektywami i ich pomiarem światła, ale aparat jest ok,
    cena już od ok. 1700zł za używkę.

    > Najchętniej pewnie SLR, ale jeżeli są inne opcje zapewniające powyższe
    > warunki, to aż tak przywiązany do lustra nie jestem. Szczególnie jeżeli
    > miałby to istotnie obniżyć cenę, lecz nie kosztem jakości obrazu.

    Jakość obrazu cropowych bezlusterkowców jest całkiem niezła, ale chciałeś
    wyżej wizjer optyczny. Elektroniczne mają swoje wady, nakładane paralaksę.
    Po drugie póki co raczej nie ma mowy o ergonomii w tradycyjnym ujęciu -
    tzn. zmniejsza się na siłę rozmiar i wprowadza uproszczenia, ale nie ma
    wciąż rozsądnej wielkości aparatu z fajną kontrolą, byłoby duże, a duże i
    wygodne są już lustra.

    Musisz też powiedzieć co masz na myśli mówiąc o jakości obrazu? Czułość
    każda nowa cyfra ma lepszą. Ten sam charakter obrazu da tylko ta sama
    wielkość klatki - czyli tylko 35mm, a takich bezlusterkowców poza drogą
    leiką nie ma.

    Na Twoim miejscu typowałbym w D7000, bo to dobry aparat w rozsądnych
    pieniądzach i na początek podepniesz to co masz, może crop starczy dla
    Ciebie. Z takimi przyzwyczajeniami nie pchałbym się w mirrorless,
    ewentualnie tylko dla próby czy spodoba Ci się to - ale wtedy najtańsza
    opcja, czyli chyba nex-3 + przejściówka.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564