    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 14 Nov 2012 16:43:38 -0800 (PST)
    Subject: Re: Weryfikacja e-maila, a bezpieczeństwo
    From: e...@g...com

    W dniu środa, 14 listopada 2012 17:19:46 UTC-5 użytkownik IDKrzych napisał:

    > ..ale czasami może kosztować, i to nawet sporo.
    >
    > Bo generalnie masz rację, tylko trzeba znaleźć równowagę.
    >

    > Jeżeli np. mówimy o serwisie który ma ściągnąć setki nowych klientów, a
    >
    > na przywitanie dostają takie nieczytelne zachowanie z logowaniem
    >
    > (niepewność czy coś źle wpisałem? .. może chwilowo nie działa? ... ale o
    >
    > co chodzi? -> a "kij im w ucho") to już masz konkretne straty.

    To zalezy od wielu czynnikow, w tym docelowej grupy i jej obeznania
    z internetem i poslugiwaniu sie komputerem.

    > Sam jakiś czas temu chciałem zrobić zakupy w nowym e-sklepiku.
    >
    > Zakładam konto -- wypełniam co trzeba, klikam rejestruj ... i jestem na
    >
    > stronie startowej ...hmm (żadnych komunikatów) sprawdzam maila -> nic.
    >
    > To próbuję się zalogować na nowe konto ... klikam loguj .... i jestem na
    >
    > stronie startowej dalej nie zalogowany (żadnych komunikatów)
    >
    > Już mnie więcej nie widzieli i kasy nie zobaczą ;)

    A czy ja mowie ze trzeba sknocic?

    > Wydaje mi się, że próbujesz podobne przyjemności zafundować u siebie.
    >
    > pozdrawiam

    Po pierwsze straszysz bardzo, po drugie nie "u mnie". Siejesz straszliwy
    FUD, takie podstawowe bezpieczenstwo wcale nie kloci sie z uzywalnoscia.
    Tzn. kloci sie wtedy, gdy ktos przegnie w jakis sposob, ale to
    niczego nie dowodzi tak ogolnie.

    Na podstawowym poziomie najlatwiej byloby sie logowac w ogole bez hasla,
    jednak wiekszosc hasla akceptuje. Mi tak szczerze wlasnie hasla najbardziej
    przeszkadzaja. No bo trzeba albo uzywac tego samego wszedzie, no a wtedy
    calkiem slusznie niektorzy twierdza, ze sie ryzykuje. Albo trzeba pamietac
    tysiac hasel, albo nosic je gdzies zapisane i szukac - po cholere. Albo
    zainwestowac w jakies OpenID czy inne OAuth delegujace uprawnienia
    z jednego portalu do drugiego, ale to tez jest niezbyt, bo nagle trzeci
    portal po kisielu dostaje maile znajomych i rozsyla spam.

    Najchetniej mialbym smartcard przy sobie akceptowany (prawie) wszedzie,
    no ale jak widze rozwoj polskiego podpisu elektronicznego, ba, nawet
    podejsciu tej polskiej firmy do wystawiania certyfikatow stronom
    i serwerom to nie mam zadnej ale to zadnej nadzei na pozbycie sie hasel,
    prawdopodobnie do samej emerytury.

    --
    Edek