  • 31. Data: 2018-05-25 16:08:23
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik michaljasminum napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >temperatura powietrza piwnicy będzie niewiele niższa od temperatury
    >na zewnątrz piwnicy.

    >Podaje dzisiejsze dane z depeszy meterologicznej z lotniska, które
    >jest oddalone o 2 km od budynku w którym przechowuję drewno:
    >TEMPERATURA.... 26°C
    >T.PUNKTU ROSY.. 7°C
    >WILGOTNOŚĆ..... 30%

    >Nie wiem jaką obecnie mam temp i wilgotoność w piwnicy bo nie mam
    >mnie w domu, ale szacuję, że wilgotność względna wynosi 55-60% i
    >temperatura ok. 17 stopni.
    >Czy uważasz, że przy takiej różnicy wilgotności i temperatury nie

    http://termotesty.pl/temperatura-wilgotnosc-wzgledna
    -i-punkt-rosy/

    w 26C gestosc nasycenia 25g/m3
    30% z tego - 7.5

    sprawdzamy gestosc nasycenia dla 7C ... ok 8g/m^3, wiec lotnisko punkt
    rosy dobrze podalo.

    Ale patrzymy na 17C - gestosc nasycenia 15g/m3.
    Czyli jak schlodzisz powietrze z dworu, to bedzie 50%.
    Takie sobie warunki do schniecia.

    Oczywiscie po dluzszym wentylowaniu temperatura w srodku sie
    podniesie, i bedzie np 40%.

    >Gdybym chciał grzać prądem, gazem lub węglem to na pewno nie byłoby
    >opłacalne. Po zainstalowani wentylatora zamierzam zbudować powietrzny
    >kolektor słoneczny i w >ten sposób dogrzewać piwnicę.

    A moze sterowane lustro za oknem, kierujace slonce na stos drewna ?

    Ewentualnie ... panel fotowoiltaiczny zasilajacy wymrazarke wody w
    srodku.
    Bedzie sucho i troche cieplej.

    Ale jesli masz kawalek pola na zewnatrz - drewutnia najprostsza :-)

    J.

  • 32. Data: 2018-05-25 16:20:51
    Od: m...@g...com

    > Problem w tym, że dla szybkiego suszenia temperatura powinna być
    > wyższa a nie niższa.

    ??? :) No przecież właśnie po to zamierzam wentylować piwnicę w suche ciepłe dni,
    żeby podnieść w niej temperaturę.

  • 33. Data: 2018-05-25 16:35:04
    Od: m...@g...com

> [...]
    > Takie sobie warunki do schniecia.
    >
    > Oczywiscie po dluzszym wentylowaniu temperatura w srodku sie

    Właśnie o to chodzi: po długotrwałym wentylowaniu temperatura w piwnicy znacznie się
    podniesie i tym samym wilgotność względna spadnie.
    Wyliczenia, które podałeś dotyczą stanu początkowego (na początku wentylowania),
    a istotny dla suszenia jest stan ustalony, tzn. pod długim wentylowaniu.

    > A moze sterowane lustro za oknem, kierujace slonce na stos drewna ?

    Nie przekonuje mnie ten pomysł :) Ale dzięki za sugestię.

    > Ewentualnie ... panel fotowoiltaiczny zasilajacy wymrazarke wody w
    > srodku.
    > Bedzie sucho i troche cieplej.

    O panelu też myślę. Co prawda ma mniejszą sprawność niż kolektor powietrzny (nie
    wspominając o cieczowym), ale za to można go zainstalować dalej o piwnicy, w dogodnym
    miejscu: dach, miejsce niezacienione. Natomiast kolektor powinien być blisko piwnicy
    bo w przeciwnym razie duże straty ciepła wystąpią.

    > Ale jesli masz kawalek pola na zewnatrz - drewutnia najprostsza :-)

    Już pisałem w innym poście, że drewutnia odpada. Mam za mało miejsca.

  • 34. Data: 2018-05-25 16:49:40
    Od: m...@g...com

    > A jak trafisz na 2 tygodnie deszczowej pogody w lipcu, kiedy na zewnątrz
    > będzie 90%?

    Wówczas nie będę wentylował. Proste :)
    Przecież napisałem w poście rozpoczynającym wątek, że minimalnym kryterium na
    wentylowanie to wilgotność na dworze mniejsza od wilgotności w piwnicy (w pierwszym
    poście pomyliłem się i napisałem odwrotnie). Napisałem o różnicy 10%, ale widzę, że
    ta różnica pewnie będzie musiała być większa, no chyba, że będę porównywał
    wilgotności bezwzględne.

    > No ale nikt nie zabroni uczyć się na własnych błędach, zamiast słuchać
    > rad :)

    Napisałeś tak jakbyś wiedział, że nie jestem otwarty na rady. Bynajmniej. Właśnie po
    to odpaliłem tego posta, żeby wysłuchać rad i sugestii forumowiczów w tym temacie i
    za wszystkie podpowiedzi dziękuję.

  • 35. Data: 2018-05-25 17:04:12
    Od: m...@g...com

    > A poza tym (też wiem w innym kontekście niż drewno) kilka godzin
    > dziennie nie wystarczy.

    Nie wystarczy do czego? Żeby wysuszyć drewno?
    Obecnie bez żadnej wymuszonej wentylacji drewno mi schnie w piwnicy(tyle, że wolno),
    więc niby dlaczego nie miałoby schnąć z wentylacją?

    > Albo zamontuj dodatkowo w piwnicy grzanie, które będzie utrzymywało tam
    > co najmniej 30 C. No i policz koszty.

    O grzaniu myślę. Piszę w innym poście o kolektorze powietrznym.

  • 36. Data: 2018-05-25 17:14:40
    Od: m...@g...com

    > Jeśli na zewnątrz jest lato, a w tej piwnicy powietrze się schładza do
    > 15-20 C, wentylowanie piwnicy jest równoznaczne z jej "zawilgacaniem".

    Takie myślenie jest błędem ponieważ bierzesz pod uwagę stan nazwijmy to w chwili
    T0-początkowy (gdy zaczynam wentylować piwnicę) i krótki okres czas później (to
    wyjdzie w praniu jaki, ale przypuśćmy, że z 20-30 minut). Natomiast o tym czy drewno
    będzie schło czy nie, nie zdecyduje to jakie warunki (wilgotność, temperatura,
    przepływ powietrza) będą na początku wentylowanie, ale to jakie będą po dłuższym
    okresie czasu, gdy temperatura w piwnicy podniesie się i będzie obieg powietrza
    (przepływ powietrza podobnie jak wiatr znacznie przyspiesza schnięcie drewna).

  • 37. Data: 2018-05-25 17:19:18
    Od: m...@g...com

    > W czasie ciepłych słonecznych dni zimna piwnica będzie z powietrza
    > zewnętrznego wykraplała wodę na ścianach. Migracja wilgoci wymaga albo
    > bardzo dużych przepływów powietrza albo ogrzewania piwnicy.

    Właśnie po to chcę wentylować piwnicę, żeby ją ogrzewać. Dodatkowo, przepływ
    powietrza przyspiesza schnięcie drewna.

  • 38. Data: 2018-05-25 18:16:03
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.05.2018 17:19, m...@g...com wrote:

    > Właśnie po to chcę wentylować piwnicę, żeby ją ogrzewać. Dodatkowo, przepływ
    powietrza przyspiesza schnięcie drewna.

    Nikt nie potrafi cie przekonać?
    Popatrz na to z drugiej strony: de facto będziesz brał powietrze z
    zewnątrz i schładzał w piwnicy.

    --
    Mirek.

  • 39. Data: 2018-05-25 18:45:19
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Obawiam się, że jedynym skutecznym sposobem osuszenia drewna w piwnicy będzie użycie
    osuszacza powietrza... np. takiego: Trotec TTK 24 E.
    Koszt to około 400 zł, wydajność dobowa - 10 litrów wody.
    Osuszacze tego typu działają na zasadzie chłodzenia zasysanego powietrza przez co
    następuje wykroplenie rosy, po czym to powietrze jest ogrzewane tym samym ciepłem,
    które wcześniej zostało odebrane z wilgotnego powietrza. Zużycie energii elektrycznej
    jest zbliżone do zużycia energii domowej lodówki.

  • 40. Data: 2018-05-25 22:10:00
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 25.05.2018 o 16:20, m...@g...com pisze:
    > ???:) No przecież właśnie po to zamierzam wentylować piwnicę w suche ciepłe dni,
    żeby podnieść w niej temperaturę.

    Ale "wyższa niż na zewnątrz", a nie "wyższa niż zazwyczaj".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz