  • 41. Data: 2018-05-25 22:13:55
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > coraz blizszy jestem stwierdzenia ze albo przestales brac albo przestaly ci pomagac
    pigulki na glowe.

    Czy to już cała twoja wiedza? Nie popisałeś się, a już miałem nadzieję,
    że wyskoczysz tu z jakimś fajnym projektem na mikrokontrolerze i chociaż
    kawałkiem napisanego przez siebie softu, a tu jak widać kogutek ma kurzy
    móżdżek - potrafi tylko gdakać i srać gdzie popadnie.

    Idź stąd i nie zasrywaj grupy.

  • 42. Data: 2018-05-25 23:04:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 24.05.2018 o 14:15, m...@g...com pisze:
    > Witam,
    >
    > Chciałbym suszyć drewno do kominka w piwnicy i wpadłem na pomysł, żeby intensywnie
    wentylować piwnicę w trakcie suchych dni. W tym celu zamierzam zainstalować
    wentylator wyciągający powietrze na jednym z okien.

    > Chcę, żeby wentylator był załączony tylko wówczas, gdy wilgotność względna na
    zewnątrz budynku jest znacznie większa od wilgotności w piwnicy, np. wentylator
    pracuje tylko wówczas, gdy różnica wilgotności względnych jest większa niż 10 punktów
    procentowych.
    Wydaje mi się, że jest tu błąd w założeniu, bo nie uwzględniasz różnicy
    temperatur. Przy temperaturze w piwnicy takiej samej, jak na zewnątrz
    wszystko wygląda cacy. Ale, jak wpuścisz suchsze, ale cieplejsze
    powietrze do chłodniejszej piwnicy, to może się okazać, że po jego
    ochłodzeniu wilgotność wzrośnie.
    I odwrotnie, wpuszczając zimne, ale wilgotniejsze powietrze do
    cieplejszej piwnicy, może się okazać, że jego wilgotność względna
    spadnie. Szczególnie dobrze to widać w czasie dużych mrozów. Jak u
    siebie wywietrzę porządnie chałupę to po nagrzaniu wilgotność względna
    znacznie spada.
    Może rozwinąć pomysł Zenka i zrobić sterownik badający gradient
    wilgotności? Jak wilgotność spada, to wentylujemy, jak rośnie albo się
    utrzymuje, to już nie?
    U siebie w szopce, jak naładuję dużo świeżego drewna, to po prostu
    załączam wentylator, który "miesza" powietrze w środku i przy okazji
    dmucha na drewno. Wentylacja jest cały czas naturalna przez
    nieszczelności i dwa otwory w ścianach.
    Jacek

  • 43. Data: 2018-05-25 23:07:17
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Wówczas nie będę wentylował. Proste :)

    Tylko że wtedy wilgotność Ci będzie rosła. Bo piwnica nie jest szczelna,
    z drewna będzie początkowo parowała woda itd.

    Zrobisz, jak uważasz. Ja już mam takie błędy za sobą.

    Pozdrowienia

  • 44. Data: 2018-05-25 23:09:34
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-25 o 16:35, m...@g...com pisze:

    > Właśnie o to chodzi: po długotrwałym wentylowaniu temperatura w piwnicy znacznie
    się podniesie i tym samym wilgotność względna spadnie.
    > Wyliczenia, które podałeś dotyczą stanu początkowego (na początku wentylowania),

    Po czym przestajesz wentylować i w 12 godzin masz 80% :) a na zewnątrz
    dwa tygodnie deszczu.

    Też przerabiałem.

    L.

  • 45. Data: 2018-05-25 23:10:52
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-25 o 17:04, m...@g...com pisze:

    > Nie wystarczy do czego? Żeby wysuszyć drewno?
    > Obecnie bez żadnej wymuszonej wentylacji drewno mi schnie w piwnicy(tyle, że
    wolno), więc niby dlaczego nie miałoby schnąć z wentylacją?

    Aby wyrównać temperaturę powietrza z temperaturą na zewnątrz. Taka
    piwnica ma znacznie lepszą "lodówką", niż się wydaje.

    L.

  • 46. Data: 2018-05-25 23:17:45
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-25 o 18:16, Mirek pisze:

    > Nikt nie potrafi cie przekonać?
    > Popatrz na to z drugiej strony: de facto będziesz brał powietrze z
    > zewnątrz i schładzał w piwnicy.

    Ja już przestaję przekonywać. Przerabiałem takie pomysły.

    Podam jeszcze jeden przykład. Piwnica 30 metrów kwadratowych w
    suterenie, izolacja w miarę dobra, gres na podłodze, tynk na ścianie.
    Masz 18 stopni i wilgotność 20%. Mopujesz na mokro podłogę. Wydaje się,
    że wyschnie Ci w kwadrans i powiększy wilgotność do 30%. Tymczasem
    schnie całą noc, a rano masz 90%.

    I teraz napełnij sobie taką piwnicę drewnem i odpowiedz na pytanie, czy
    w tym drewnie jest mniej, czy więcej wody, niż na powierzchni świeżo
    wymopowanego gresu. Tam nawet osuszacz o mocy kilkaset W nie pomoże i
    będziesz z niego wylewał wodę co kilka godzin.

    No to powiesz - będę wietrzył. Otwierasz okna, na zewnątrz jest lipiec
    ale "parno i przed burzą". W ciągu 12h robi się 100% i mokre ściany.

    L.

  • 47. Data: 2018-05-25 23:31:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, May 25, 2018, 4:08:23 PM, you wrote:

    [...]

    > Ale jesli masz kawalek pola na zewnatrz - drewutnia najprostsza :-)

    Moja drewutnia ma ok. 5.5 m?, jest przytulona jednym bokiem do budynku
    gospodarczego. Na full mieści ok. 8 metrów przestrzennych drewna, co
    starczy spokojnie na dwa pełne sezony.

    Tak wyglądała świeżo po wybudowaniu:
    https://drive.google.com/open?id=0B7tuR-YZmMSDWmpJUW
    5CcjBFejg

    Dzisiaj różnica jest tylko taka, że jest na niej winorośl. Posadzona w
    2013 roku, w zeszłym roku był pierwszy wysyp winogron, w tym roku
    szykuje się jeszcze większy :)

    Jutro zrobię zdjęcia drewutni - akurat znów jest pusta po przydługiej,
    tegorocznej zimie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2018-05-25 23:34:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michaljasminum,

    Friday, May 25, 2018, 4:20:51 PM, you wrote:

    [...]

    > ??? :) No przecież właśnie po to zamierzam wentylować piwnicę w
    > suche ciepłe dni, żeby podnieść w niej temperaturę.

    Ale nadal będzie niższa niż na zewnątrz.

    Uparłeś się, żeby Ci przytakiwać, jaki to genialny jesteś a ja
    powtórzę po raz kolejny: tak se ne da, pane Havranek. Byle kawałek
    szopki z cienkimi ścianami na zewnątrz wygrywa z piwnicą dzięki temu,
    że się rozgrzewa o wiele szybciej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2018-05-25 23:36:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello kilokitu,

    Friday, May 25, 2018, 6:45:19 PM, you wrote:

    > Obawiam się, że jedynym skutecznym sposobem osuszenia drewna w
    > piwnicy będzie użycie osuszacza powietrza... np. takiego: Trotec TTK 24 E.
    > Koszt to około 400 zł, wydajność dobowa - 10 litrów wody.
    > Osuszacze tego typu działają na zasadzie chłodzenia zasysanego
    > powietrza przez co następuje wykroplenie rosy, po czym to powietrze
    > jest ogrzewane tym samym ciepłem, które wcześniej zostało odebrane z
    > wilgotnego powietrza. Zużycie energii elektrycznej jest zbliżone do zużycia energii
    domowej lodówki.

    Rewelacyjny pomysł. Szkoda tylko, że tak kosztowny w eksploatacji :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 50. Data: 2018-05-25 23:45:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Uzyl bym pacanie dwoch analogowych czujnikow wilgotnosci, potencjometru montazowego,
    wzmacniacza operacyjnego za zlotowke, kilku opornikow, tranzystora, przekaznika do
    zalaczania wentylatora, zasilacza. To ty zasrywasz grupe bo z wyjatkiem glupich rad
    nigdy nic konkretnego nie napisales. A teraz sie mozesz zesrac bo nie wiesz jak to
    polaczyc.