  • 121. Data: 2011-09-02 15:07:26
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <y...@n...com>

    On 2011-09-02 14:42, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Marcin,
    >
    > Friday, September 2, 2011, 2:17:48 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Nie byłbym tego taki pewny. Produkcja wodoru, jego sprężenie i
    > przechowywanie nie są tanie.

    Nie musi być wodór. Technologia się rozwija...

    Info z 2006
    "Now scientists at the University of Bath have invented a material which
    stores and releases hydrogen at room temperature, at the flick of a
    switch, and promises to help make hydrogen power a viable clean
    technology for the future.

    Although its fuel to weight ratio is insufficient to make an entire
    hydrogen tank from it, the material could be used in combination with
    metal hydride sources to store and release energy instantaneously whilst
    the main tank reaches sufficient temperature, 300°C, to work.

    They hope to have the fully-working prototype ready within two to three
    years.

    The problem of how to store hydrogen has been a major bottleneck in the
    development of the hydrogen power technology," said Dr Andrew Weller
    from the Department of Chemistry at the University of Bath (UK)."

    Z innego miejsca:

    Technology Demonstration

    The first demonstration of the technology (using lithium hydride slurry)
    confirmed the ability to produce a very reliable, controllable and
    dependable flow of hydrogen. The test included fueling a Ford Ranger
    truck. The truck had a normal internal combustion engine modified to
    operate on hydrogen. [view demonstration (1.3MB mpeg)]. (Note: the noise
    in the background is a shop compressor not associated with the
    demonstration.)

    Co innego jest odpowiedzialne za to, że jeszcze nie ma tego typu samochodów

    > Nie mam. A gdyby miał, to jest to zaledwie kilkanaście barów w
    > najgorszym przypadku. Nie ta ilość energii potencjalnej.

    Zbiornik może być komórkowy, trudniej ulegający zniszczeniu.. pomysłów
    jest wiele:
    http://www.heliocentris.com/en/clean-energy/products
    /hydrogen-storage-systems.html

    > Jasssne. Robimy to od dziesięcioleci. A mimo to nadal są wypadki z
    > wybuchającymi zbbiornikami ciśnieniowymi.

    Jak wyzej.

    > Za cenę? I dlaczego trzeba je napełniać u producenta? 5 kW to może Ci
    > wystarczy do skuterka - o ile wielkość pozwoli.

    A kto powiedział, że możesz zastosować tylko jedno ? Przecież oczywistem
    jest ze się je łączy.

    Proszę, 16kw z jednego modułu
    http://www.heliocentris.com/en/clean-energy/products
    /fuel-cell-modules/hypm/overview.html

    > Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow
    > Nokia? Zrobiono je w końcu ale "zapomniano" o możliwości samodzielnego
    > napełniania.

    Nie sledzę tematu.. ale toshiba coś wypuścila w 2009...
    http://www.pcworld.com/article/174113/toshiba_launch
    es_methanol_fuel_cell_charger.html

    > Jaki możesz zrobić prosty system pomiaru przy ponad 6000 ogniw? Tu
    > sama skala rozwala.

    Skala ? Jaka skala ? Marne 6000 ogniw ?

    Słyszałeś o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków
    akumulatorów a wewnątrz konkretnego akumulatora. Kilka scalaków, nieco
    tranzystorków, trochę drutu i masz pomiar pojedynczego ogniwa.

    Jakoś obraz na monitorze LCD wyświetlać się da (3 subpixele * 1920*1080
    = 207519360), a komunikacja odbywa sie może 20-toma drutami

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 122. Data: 2011-09-02 15:19:06
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    > To zależy od średnicy koła, względnie całego przełożenia.

    no właśnie
    czyli moc jest lepszym wskażnikiem informujacym o możliwościach samochodu.
    bo nie trzeba wnikac w przełożenia, koła, prędkość...

  • 123. Data: 2011-09-02 15:22:38
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    > Oczywiscie ze po czasie. Pochodna z pracy wykonanej po czasie :-)

    pokręciłeś
    dochody uzyskane po czasie pracy
    to zwykła lewizna jest.

  • 124. Data: 2011-09-02 15:26:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Friday, September 2, 2011, 3:07:26 PM, you wrote:

    > Nie musi być wodór. Technologia się rozwija...

    W laboratoriach jedynie.

    [...]

    > Zbiornik może być komórkowy, trudniej ulegający zniszczeniu.. pomysłów
    > jest wiele:
    > http://www.heliocentris.com/en/clean-energy/products
    /hydrogen-storage-systems.html

    Jasne. Tylko dlaczego tyle kosztują?

    > Jak wyzej.

    Jak wyżej.

    > refuelings."
    > A kto powiedział, że możesz zastosować tylko jedno ? Przecież oczywistem
    > jest ze się je łączy.

    O ile Ci miejsca na to w samochodzie wystarczy. I podłoga utrzyma.

    > Proszę, 16kw z jednego modułu
    > http://www.heliocentris.com/en/clean-energy/products
    /fuel-cell-modules/hypm/overview.html

    To nadal za mało. 92 kG i 16kW jedynie.

    > Nie sledzę tematu.. ale toshiba coś wypuścila w 2009...
    > http://www.pcworld.com/article/174113/toshiba_launch
    es_methanol_fuel_cell_charger.html

    A widziałeś kiedykolwiet to w sklepie?

    [...]

    > Skala ? Jaka skala ? Marne 6000 ogniw ?

    Marne 6000 drutów...

    > Słyszałeś o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków
    > akumulatorów a wewnątrz konkretnego akumulatora. Kilka scalaków, nieco
    > tranzystorków, trochę drutu i masz pomiar pojedynczego ogniwa.

    Kilometry drutów i pomiar różnicowy przy bardzo dużej rozpiętości
    potencjałów w stosunku do masy. To nie jest proste w multipleksowaniu.

    > Jakoś obraz na monitorze LCD wyświetlać się da (3 subpixele * 1920*1080
    > = 207519360), a komunikacja odbywa sie może 20-toma drutami

    Nieporównywalne - nie masz różnic potencjałów rzędu 120V. Poza tym -
    to z samej zasady jest martyca zintegrowana na jednym podłoży a nie
    6000 drutów do lutowania. Czym innym jest sterowanie logiczne a czym
    innym pomiar wartości analogowej na pływającym potencjale 6000 ogniw.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 125. Data: 2011-09-02 16:05:12
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <y...@n...com>

    On 2011-09-02 15:26, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > W laboratoriach jedynie.

    Nie śledzę dokładnie tematu...

> [...]
    >
    > Jasne. Tylko dlaczego tyle kosztują?

    > Jak wyżej.

    > O ile Ci miejsca na to w samochodzie wystarczy. I podłoga utrzyma.

    64kw i 270kg ? Wcale nie wygląda tak strasznie. Sam silnik dieslowski
    waży ze 150-200kg.

    es_methanol_fuel_cell_charger.html

    > A widziałeś kiedykolwiet to w sklepie?

    Nie :-)

    > Marne 6000 drutów...

    No cały sęk w tym, że nie musisz miec tyle długich drutów. Połączenia
    masz jedynie lokalnie.

    > Kilometry drutów i pomiar różnicowy przy bardzo dużej rozpiętości
    > potencjałów w stosunku do masy. To nie jest proste w multipleksowaniu.

    Jaki pomiar różnicowy ? Adresujesz i na parze drutów dostajesz dane
    konkretnego ogniwa. A przy pomiarze napięcia rezystancja połącznia z
    ogniwem ma małe znaczenie...

> [...]
    > 6000 drutów do lutowania. Czym innym jest sterowanie logiczne a czym
    > innym pomiar wartości analogowej na pływającym potencjale 6000 ogniw.

    Najprostsze na szybko: Wystarczy szyna adresowa o szerokości 13 bitów +
    2 linie danych. I masz super dokładny pomiar konkretnego ogniwa.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 126. Data: 2011-09-02 17:03:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Friday, September 2, 2011, 4:05:12 PM, you wrote:

    [...]

    > Najprostsze na szybko: Wystarczy szyna adresowa o szerokości 13 bitów +
    > 2 linie danych. I masz super dokładny pomiar konkretnego ogniwa.

    Człowieku, NIE MA scalonych multiplekserów analogowych o
    wystarczającym zakresie napięć wejściowych, żeby to zrealizować w
    sposób, jaki postulujesz.

    To nie jest ponad 6000 ogniw połączonych równolegle lub na zbliżonym
    potencjale. To są połączenia szeregowo-równolegle i konieczny jest
    pomiar różnicowy z wyborem za każdym razem dwóch linii (tak, da się je
    adresować razem) i przeniesieniem wysokich napięć.

    Możemy dyskutować o wielu sprawach ale nie próbuj mnie uczyć mojego
    zawodu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 127. Data: 2011-09-02 18:26:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:17:48 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
    > Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between
    > 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings."

    Jak podasz cene i adres sklepu to znaczy ze wyszly z laboratorium.
    A poki co to chyba jednak w laboratorium ..

    J.

  • 128. Data: 2011-09-02 20:14:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-09-02 10:45, PM pisze:

    > obowiazuje zawsze...
    >
    > zreszta na wykresie jest zazwyczaj wyliczane m.in. z tego wzoru ;)
    >
    > no to teraz konsekwentnie dalej...
    > co się mierzy a co wylicza.

    Mierzy się tak naprawdę prędkość - czy to wału korbowego w hamowni
    silnikowej, rolek na hamowni podwoziowej, czy po prostu prędkość pojazdu
    przy drogowym pomiarze mocy.

    Resztę się wylicza znając obciążenie podpięte do mierzonego elementu.

  • 129. Data: 2011-09-02 20:32:01
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Poniekąd tak. Ale nie sądze aby wyłącznie od tego.

    Wynika to wyłącznie z zastosowania zwężki.

    > Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym
    > ciśnieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza
    > - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej.

    Tak się nie da - zwężka jest po stronie ciśnienia atmosferycznego,
    turbina jest dopiero za zwężką.

    > Wszystko zależy od ciśnienia. Jeśli jesteś w stanie wytworzyć wysokie,
    > to jestes w stanie przepchać dużo powietrza.

    Nie ciśnienia, a podciśnienia.
    A tego nigdy nie wytworzysz więcej niż -1bar ciśnienia względnego.

    Tzn. obecnie auta WRC podobno potrafią przez zwężkę przeciągnąć nieco
    więcej powietrza niż by wynikało z czystego podciśnienia doprowadzonego
    nawet do samej próżni, ale używa się do tego jakiś rezonansów.

    > Zależy od wielkości turbiny. Stosując "mniejszą" turbinę, ośiągniesz
    > fajną elastyczną ch-kę kosztem oczywiście mocy maksymalnej.

    Ale w wyczynowym sporcie nikt nie zamienia mocy w charakterystykę tak
    długo jak nie wymuszają tego przepisy ograniczając liczbę biegów, albo
    konstrukcję silnika w inny sposób.

  • 130. Data: 2011-09-02 22:18:51
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-09-02 17:03, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > Człowieku, NIE MA scalonych multiplekserów analogowych o
    > wystarczającym zakresie napięć wejściowych, żeby to zrealizować w

    Czytaj ze zrozumieniem.

    > To nie jest ponad 6000 ogniw połączonych równolegle lub na zbliżonym
    > potencjale.

    Ależ odkrywcze.

    > To są połączenia szeregowo-równolegle i konieczny jest
    > pomiar różnicowy z wyborem za każdym razem dwóch linii (tak, da się je
    > adresować razem) i przeniesieniem wysokich napięć.

    Po pierwsze, wydaje się, że jednak nie wiesz co dokładnie (z naciskiem
    na dokładnie) postuluje - tylko zgadujesz. Wysokie napięcie nie jest
    żadnym problemem, ponieważ nigdy w proponowanym rozwiązaniu nie wystąpi.
    A nawet jeśli chciałbys mierzyć to co opisałeś, to bez problemu da się
    to zrobić - chyba wiesz co można zastosować.

    Ale pójdźmy dalej, po co tak sie dupczyć - w końcu skoro ma być łatwo
    wymeniać co się spieprzyło, to po prostu podzielimy sobie ten battery
    pack na nieduże moduły i pogadamy sobie z nimi po can'ie. A i pomierzymy
    sobie od razu więcej niż tylko napięcie ?

    > Możemy dyskutować o wielu sprawach ale nie próbuj mnie uczyć mojego
    > zawodu.

    A Ty wyobraź sobie, nie masz bladego pojęcia z kim rozmawiasz.

    PS: Z ciekawości poszukałem info o rozwiązaniu stosowanym w Tesli.
    Piszą, że jednak chwalą się, że mają zaimplementowany dość zaawansowany
    system kontroli stanu battery pack'a

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik