-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!nx01.iad01.newshosting.com!n
ewshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.
news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Fri, 02 Sep 2011 20:32:01 +0200
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:6.0.1) Gecko/20110830 Thunderbird/6.0.1
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
References: <j3lkjv$ub8$1@news.onet.pl> <j3ll5o$2b3$1@news.onet.pl>
<1...@l...institute.com>
<4e5e5bcd$0$2444$65785112@news.neostrada.pl> <j3nfs7$ooc$4@news.onet.pl>
<4e5f4363$0$2459$65785112@news.neostrada.pl> <j3ngbg$u6r$1@news.onet.pl>
<1...@p...pl> <j3nhil$6es$1@news.onet.pl>
<1...@p...pl> <j3nofi$ca5$1@news.onet.pl>
<9...@p...pl> <j3nsk7$3a4$1@news.onet.pl>
<4e5fae18$0$2460$65785112@news.neostrada.pl> <j3qe9p$vcr$1@news.onet.pl>
In-Reply-To: <j3qe9p$vcr$1@news.onet.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 52
Message-ID: <4e61211e$0$3493$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.23.195.14
X-Trace: 1314988319 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 3493 83.23.195.14:3711
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2395545
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote:
>> W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>>
>>> To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po
>>> drogach.
>>> Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
>>> rajdach - jaki jest kształt tych ch-k.
>>
>> Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów
>> FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do
>> silnika i tym samym ograniczającą moc.
>
> Poniekąd tak. Ale nie sądze aby wyłącznie od tego.
Wynika to wyłącznie z zastosowania zwężki.
>> Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też
>> się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w
>> zakresie 3000-6500 rpm.
>
> Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym
> ciśnieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza
> - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej.
Tak się nie da - zwężka jest po stronie ciśnienia atmosferycznego,
turbina jest dopiero za zwężką.
>> Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika
>> będzie już stała.
>
> Wszystko zależy od ciśnienia. Jeśli jesteś w stanie wytworzyć wysokie,
> to jestes w stanie przepchać dużo powietrza.
Nie ciśnienia, a podciśnienia.
A tego nigdy nie wytworzysz więcej niż -1bar ciśnienia względnego.
Tzn. obecnie auta WRC podobno potrafią przez zwężkę przeciągnąć nieco
więcej powietrza niż by wynikało z czystego podciśnienia doprowadzonego
nawet do samej próżni, ale używa się do tego jakiś rezonansów.
>> Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową,
>> ostrą charakterystykę.
>
> Zależy od wielkości turbiny. Stosując "mniejszą" turbinę, ośiągniesz
> fajną elastyczną ch-kę kosztem oczywiście mocy maksymalnej.
Ale w wyczynowym sporcie nikt nie zamienia mocy w charakterystykę tak
długo jak nie wymuszają tego przepisy ograniczając liczbę biegów, albo
konstrukcję silnika w inny sposób.
Następne wpisy z tego wątku
- 02.09.11 22:18 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 22:36 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 23:03 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 23:18 J.F.
- 02.09.11 23:22 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 23:24 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 04.09.11 22:19 AZ
- 06.09.11 06:54 Massai
- 06.09.11 07:06 Massai
- 10.09.11 00:48 Tomasz Pyra
- 10.09.11 09:59 k...@o...pl
- 12.09.11 11:06 AZ
Najnowsze wątki z tej grupy
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa