  • 81. Data: 2014-10-25 21:32:09
    Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Oct 2014 19:02:27 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Ale maksymalny prąd podają tylko dla hermetycznych maleństw
    > montowanych w motocyklach. Na akumulatorze samochodowym jeszcze nie
    > spotkałem opisu prądu ładowania.

    Mogles nie spotkac, bo "wszyscy wiedza jak sie laduje". 0.1C.
    Swoja droga ciekaw jestem ile w tym prawdy, ze taki prad najlepszy.
    Obecnie, a nie w technice sprzed 100 lat.

    Ale zobacz to
    http://www.optimabatteries.com/download_file/view/80
    1/446/

    Recommended Charging Information:
    Alternator: 13.3 to 15.0 volts
    Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps
    maximum; 6-12 hours approximate
    Float Charge: 13.2 to 13.8 volts; 1 amp maximum; (indefinite time at
    lower voltages)

    Rapid Recharge(Constant voltage charger): Maximum voltage 15.6 volts.
    No current limit as long as battery temperature remains below 125°F
    (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.

    I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)

    > A moc współczesnych alternatorów w
    > osobówkach przekracza 1kW, w większych samochodach jest już tylko
    > więcej.

    Tylko napiecie rzedu 14V, i mysle ze duzo nie poplynie.

    J.

  • 82. Data: 2014-10-25 23:21:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, October 25, 2014, 9:32:09 PM, you wrote:

    > Mogles nie spotkac, bo "wszyscy wiedza jak sie laduje". 0.1C.

    Alternator też to wie? A gdzie to wyczytał?

    > Swoja droga ciekaw jestem ile w tym prawdy, ze taki prad najlepszy.
    > Obecnie, a nie w technice sprzed 100 lat.
> [...]

    I brak prądu ładowania...

> [...]
    > Rapid Recharge(Constant voltage charger): Maximum voltage 15.6 volts.
    > No current limit as long as battery temperature remains below 125°F
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    > (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.
    > I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)

    Widzisz?

    > Tylko napiecie rzedu 14V, i mysle ze duzo nie poplynie.

    Ale tym bardziej brak ograniczenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 83. Data: 2014-10-26 00:00:02
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 25 października 2014 21:32:35 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)

    > Tylko napiecie rzedu 14V, i mysle ze duzo nie poplynie.

    Da się policzyć ile popłynie. W realu akumulator mocno zmęczony kręceniem jak zapali
    to przez moment przy współczesnych alternatorach popłynie 40-60A.

  • 84. Data: 2014-10-26 00:00:55
    Temat: Re: VARTA
    Od: "Witolko" <f...@w...pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Rozpatrywanie prawa Ohma w odniesieniu do elementów nieliniowych jest
    > ryzykowne.

    Prawo Ohma jest słuszne zawsze. Tu nie występuje czas.

    > Nie ma tu nic automagicznego. Akumulator nie rezystor - napięcie
    > akumulatora nie jest proporcjonalne do prądu ładowania.
    > RoMan

    Jest proporcjonalne, nie jest liniowe, ale to nie ma znaczenia.
    Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący
    przy tym napięciu musi również szkodzić.

  • 85. Data: 2014-10-26 00:18:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Witolko,

    Sunday, October 26, 2014, 12:00:55 AM, you wrote:

    > Prawo Ohma jest słuszne zawsze. Tu nie występuje czas.

    Ręce mi opadły... Dlaczego co jakiś czas musi mi się trafić ktoś, kto
    chce mnie uczyć podstaw elektroniki?

    > Jest proporcjonalne, nie jest liniowe,

    Sprzeczność. Proporcjonalność==liniowość

    > ale to nie ma znaczenia.

    Ma znaczenie podstawowe.

    > Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący przy tym napięciu musi
    > również szkodzić.

    Sęk w tym, że wysoki prąd może płynąć przy napięciu bezpiecznym dla
    akumulatora.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 86. Data: 2014-10-26 00:21:03
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 26 października 2014 00:01:12 UTC+2 użytkownik Witolko napisał:
> [...]
    >
    > Jest proporcjonalne, nie jest liniowe, ale to nie ma znaczenia.
    > Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący
    > przy tym napięciu musi również szkodzić.

    Zgadza się. Szkodzi za wysokie napięcie. Jeśli będziesz miał źródło napięciowe 14,5V
    mogące dostarczyć 50A i podłączysz do niego rozładowany ale nie uszkodzony
    akumulator. To w pierwszej chwili popłynie prąd ograniczony wydajnością źródła i
    rezystancją wewnętrzną akumulatora. Prąd w takim przypadku będzie zbliżony do 50A
    Takie ładowanie nie uszkodzi akumulatora i nie będzie miało wpływu na jego żywotność
    w samochodzie, bo tak jest ładowany akumulator w samochodzie. Jest ładowany ze źródła
    napięciowego o dużej wydajności prądowej. Jeśli jednak samochodowy akumulator
    rozruchowy zaczniesz ładować ze źródła napięciowego 15,5V i to źródło będzie miało
    obciążalność pół ampera. To po przekroczeniu na zaciskach akumulatora jakiegoś
    magicznego napięcia w okolicach 15V to pól amperem jeśli ładowanie będzie
    dostatecznie długo trwało zniszczy akumulator. To długo trwało to nie musi być 50
    godzin na raz a 10 razy po 5 50 razy po godzinie itd.

  • 87. Data: 2014-10-26 00:32:22
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 26 października 2014 00:18:27 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

> [...]
    > Best regards,
    > RoMan
    > PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

    Przy ładowaniu prawo Ohma ma zastosowanie. I=U/R I to prąd jaki popłynie U to różnica
    napięć pomiędzy napięciem źródła prądu a napięciem na akumulatorze R to suma
    rezystancji wewnętrznych źródła i akumulatora. W prostownikach do ładowania
    akumulatorów celowo wprowadza się ograniczenie prądu żeby nie przeciążyć
    transformatora albo przetwornicy.

  • 88. Data: 2014-10-26 00:52:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Oct 2014 23:21:46 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > Alternator też to wie? A gdzie to wyczytał?

    Alternator nie wie. Ale producenci wiedza ze bedzie alternator ... i
    ze akumulator powinien wytrzymac nie za krotko i nie za dlugo :-)

    1/446/

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Widzisz?

    Widze, ale to nie jest "zwykly akumulator" :-)

    J.

  • 89. Data: 2014-10-26 01:13:40
    Od: "Witolko" <f...@w...pl>

    ps.com...

    K : Zgadza się. Szkodzi za wysokie napięcie. Jeśli będziesz miał źródło napięciowe
[...]
    W: Zgadza się. Nie pisałem, że jest inaczej.

  • 90. Data: 2014-10-26 01:14:13
    Od: "Witolko" <f...@w...pl>

    > Sęk w tym, że wysoki prąd może płynąć przy napięciu bezpiecznym dla
    > akumulatora.
    > RoMan

    Ja odnosiłem się do przypadku gdy napięcie szkodzi.