-
81. Data: 2014-10-25 21:32:09
Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 25 Oct 2014 19:02:27 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
>> k...@g...com wrote:
>>> wynoszącego niecałe 15V. Prąd jest nieistotny.
>> A producenci podaja maksymalny prad ladowania ot tak...
>
> Ale maksymalny prąd podają tylko dla hermetycznych maleństw
> montowanych w motocyklach. Na akumulatorze samochodowym jeszcze nie
> spotkałem opisu prądu ładowania.
Mogles nie spotkac, bo "wszyscy wiedza jak sie laduje". 0.1C.
Swoja droga ciekaw jestem ile w tym prawdy, ze taki prad najlepszy.
Obecnie, a nie w technice sprzed 100 lat.
Ale zobacz to
http://www.optimabatteries.com/download_file/view/80
1/446/
Recommended Charging Information:
Alternator: 13.3 to 15.0 volts
Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps
maximum; 6-12 hours approximate
Float Charge: 13.2 to 13.8 volts; 1 amp maximum; (indefinite time at
lower voltages)
Rapid Recharge(Constant voltage charger): Maximum voltage 15.6 volts.
No current limit as long as battery temperature remains below 125°F
(51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.
I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)
> A moc współczesnych alternatorów w
> osobówkach przekracza 1kW, w większych samochodach jest już tylko
> więcej.
Tylko napiecie rzedu 14V, i mysle ze duzo nie poplynie.
J.
-
82. Data: 2014-10-25 23:21:46
Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Saturday, October 25, 2014, 9:32:09 PM, you wrote:
>>>> wynoszącego niecałe 15V. Prąd jest nieistotny.
>>> A producenci podaja maksymalny prad ladowania ot tak...
>> Ale maksymalny prąd podają tylko dla hermetycznych maleństw
>> montowanych w motocyklach. Na akumulatorze samochodowym jeszcze nie
>> spotkałem opisu prądu ładowania.
> Mogles nie spotkac, bo "wszyscy wiedza jak sie laduje". 0.1C.
Alternator też to wie? A gdzie to wyczytał?
> Swoja droga ciekaw jestem ile w tym prawdy, ze taki prad najlepszy.
> Obecnie, a nie w technice sprzed 100 lat.
> Ale zobacz to
> http://www.optimabatteries.com/download_file/view/80
1/446/
> Recommended Charging Information:
> Alternator: 13.3 to 15.0 volts
I brak prądu ładowania...
> Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps
> maximum; 6-12 hours approximate
> Float Charge: 13.2 to 13.8 volts; 1 amp maximum; (indefinite time at
> lower voltages)
> Rapid Recharge(Constant voltage charger): Maximum voltage 15.6 volts.
> No current limit as long as battery temperature remains below 125°F
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^
> (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.
> I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)
Widzisz?
>> A moc współczesnych alternatorów w
>> osobówkach przekracza 1kW, w większych samochodach jest już tylko
>> więcej.
> Tylko napiecie rzedu 14V, i mysle ze duzo nie poplynie.
Ale tym bardziej brak ograniczenia.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
83. Data: 2014-10-26 00:00:02
Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
Od: k...@g...com
W dniu sobota, 25 października 2014 21:32:35 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Sat, 25 Oct 2014 19:02:27 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> >> k...@g...com wrote:
> >>> wynoszącego niecałe 15V. Prąd jest nieistotny.
> >> A producenci podaja maksymalny prad ladowania ot tak...
> >
> > Ale maksymalny prąd podają tylko dla hermetycznych maleństw
> > montowanych w motocyklach. Na akumulatorze samochodowym jeszcze nie
> > spotkałem opisu prądu ładowania.
>
> Mogles nie spotkac, bo "wszyscy wiedza jak sie laduje". 0.1C.
> Swoja droga ciekaw jestem ile w tym prawdy, ze taki prad najlepszy.
> Obecnie, a nie w technice sprzed 100 lat.
>
> Ale zobacz to
> http://www.optimabatteries.com/download_file/view/80
1/446/
>
> Recommended Charging Information:
> Alternator: 13.3 to 15.0 volts
> Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps
> maximum; 6-12 hours approximate
> Float Charge: 13.2 to 13.8 volts; 1 amp maximum; (indefinite time at
> lower voltages)
>
> Rapid Recharge(Constant voltage charger): Maximum voltage 15.6 volts.
> No current limit as long as battery temperature remains below 125°F
> (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.
>
> I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)
>
> > A moc współczesnych alternatorów w
> > osobówkach przekracza 1kW, w większych samochodach jest już tylko
> > więcej.
>
> Tylko napiecie rzedu 14V, i mysle ze duzo nie poplynie.
>
> J.
Da się policzyć ile popłynie. W realu akumulator mocno zmęczony kręceniem jak zapali
to przez moment przy współczesnych alternatorach popłynie 40-60A.
-
84. Data: 2014-10-26 00:00:55
Temat: Re: VARTA
Od: "Witolko" <f...@w...pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w wiadomości
news:1186061315.20141025190408@pik-net.pl.invalid...
> Hello Witolko,
> Saturday, October 25, 2014, 1:50:39 AM, you wrote:
>
>>> Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie.
>> A co, nie znasz prawa Ohma ?
>
> Rozpatrywanie prawa Ohma w odniesieniu do elementów nieliniowych jest
> ryzykowne.
Prawo Ohma jest słuszne zawsze. Tu nie występuje czas.
>> Jeżeli szkodzi napięcie to automatycznie szkodzi również prąd.
>
> Nie ma tu nic automagicznego. Akumulator nie rezystor - napięcie
> akumulatora nie jest proporcjonalne do prądu ładowania.
> RoMan
Jest proporcjonalne, nie jest liniowe, ale to nie ma znaczenia.
Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący
przy tym napięciu musi również szkodzić.
-
85. Data: 2014-10-26 00:18:25
Temat: Re: VARTA
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Witolko,
Sunday, October 26, 2014, 12:00:55 AM, you wrote:
>>>> Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie.
>>> A co, nie znasz prawa Ohma ?
>> Rozpatrywanie prawa Ohma w odniesieniu do elementów nieliniowych jest
>> ryzykowne.
> Prawo Ohma jest słuszne zawsze. Tu nie występuje czas.
Ręce mi opadły... Dlaczego co jakiś czas musi mi się trafić ktoś, kto
chce mnie uczyć podstaw elektroniki?
>>> Jeżeli szkodzi napięcie to automatycznie szkodzi również prąd.
>> Nie ma tu nic automagicznego. Akumulator nie rezystor - napięcie
>> akumulatora nie jest proporcjonalne do prądu ładowania.
> Jest proporcjonalne, nie jest liniowe,
Sprzeczność. Proporcjonalność==liniowość
> ale to nie ma znaczenia.
Ma znaczenie podstawowe.
> Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący przy tym napięciu musi
> również szkodzić.
Sęk w tym, że wysoki prąd może płynąć przy napięciu bezpiecznym dla
akumulatora.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
86. Data: 2014-10-26 00:21:03
Temat: Re: VARTA
Od: k...@g...com
W dniu niedziela, 26 października 2014 00:01:12 UTC+2 użytkownik Witolko napisał:
> Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w wiadomości
news:1186061315.20141025190408@pik-net.pl.invalid...
> > Hello Witolko,
> > Saturday, October 25, 2014, 1:50:39 AM, you wrote:
> >
> >>> Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie.
> >> A co, nie znasz prawa Ohma ?
> >
> > Rozpatrywanie prawa Ohma w odniesieniu do elementów nieliniowych jest
> > ryzykowne.
>
> Prawo Ohma jest słuszne zawsze. Tu nie występuje czas.
>
> >> Jeżeli szkodzi napięcie to automatycznie szkodzi również prąd.
> >
> > Nie ma tu nic automagicznego. Akumulator nie rezystor - napięcie
> > akumulatora nie jest proporcjonalne do prądu ładowania.
> > RoMan
>
> Jest proporcjonalne, nie jest liniowe, ale to nie ma znaczenia.
> Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący
> przy tym napięciu musi również szkodzić.
Zgadza się. Szkodzi za wysokie napięcie. Jeśli będziesz miał źródło napięciowe 14,5V
mogące dostarczyć 50A i podłączysz do niego rozładowany ale nie uszkodzony
akumulator. To w pierwszej chwili popłynie prąd ograniczony wydajnością źródła i
rezystancją wewnętrzną akumulatora. Prąd w takim przypadku będzie zbliżony do 50A
Takie ładowanie nie uszkodzi akumulatora i nie będzie miało wpływu na jego żywotność
w samochodzie, bo tak jest ładowany akumulator w samochodzie. Jest ładowany ze źródła
napięciowego o dużej wydajności prądowej. Jeśli jednak samochodowy akumulator
rozruchowy zaczniesz ładować ze źródła napięciowego 15,5V i to źródło będzie miało
obciążalność pół ampera. To po przekroczeniu na zaciskach akumulatora jakiegoś
magicznego napięcia w okolicach 15V to pól amperem jeśli ładowanie będzie
dostatecznie długo trwało zniszczy akumulator. To długo trwało to nie musi być 50
godzin na raz a 10 razy po 5 50 razy po godzinie itd.
-
87. Data: 2014-10-26 00:32:22
Temat: Re: VARTA
Od: k...@g...com
W dniu niedziela, 26 października 2014 00:18:27 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
napisał:
> Hello Witolko,
>
> Sunday, October 26, 2014, 12:00:55 AM, you wrote:
>
> >>>> Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie.
> >>> A co, nie znasz prawa Ohma ?
> >> Rozpatrywanie prawa Ohma w odniesieniu do elementów nieliniowych jest
> >> ryzykowne.
> > Prawo Ohma jest słuszne zawsze. Tu nie występuje czas.
>
> Ręce mi opadły... Dlaczego co jakiś czas musi mi się trafić ktoś, kto
> chce mnie uczyć podstaw elektroniki?
>
> >>> Jeżeli szkodzi napięcie to automatycznie szkodzi również prąd.
> >> Nie ma tu nic automagicznego. Akumulator nie rezystor - napięcie
> >> akumulatora nie jest proporcjonalne do prądu ładowania.
> > Jest proporcjonalne, nie jest liniowe,
>
> Sprzeczność. Proporcjonalność==liniowość
>
> > ale to nie ma znaczenia.
>
> Ma znaczenie podstawowe.
>
> > Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący przy tym napięciu musi
> > również szkodzić.
>
> Sęk w tym, że wysoki prąd może płynąć przy napięciu bezpiecznym dla
> akumulatora.
>
>
> --
> Best regards,
> RoMan
> PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
> Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Przy ładowaniu prawo Ohma ma zastosowanie. I=U/R I to prąd jaki popłynie U to różnica
napięć pomiędzy napięciem źródła prądu a napięciem na akumulatorze R to suma
rezystancji wewnętrznych źródła i akumulatora. W prostownikach do ładowania
akumulatorów celowo wprowadza się ograniczenie prądu żeby nie przeciążyć
transformatora albo przetwornicy.
-
88. Data: 2014-10-26 00:52:54
Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 25 Oct 2014 23:21:46 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> Hello J.F.,
>>>> A producenci podaja maksymalny prad ladowania ot tak...
>>> Ale maksymalny prąd podają tylko dla hermetycznych maleństw
>>> montowanych w motocyklach. Na akumulatorze samochodowym jeszcze nie
>>> spotkałem opisu prądu ładowania.
>> Mogles nie spotkac, bo "wszyscy wiedza jak sie laduje". 0.1C.
> Alternator też to wie? A gdzie to wyczytał?
Alternator nie wie. Ale producenci wiedza ze bedzie alternator ... i
ze akumulator powinien wytrzymac nie za krotko i nie za dlugo :-)
>> Swoja droga ciekaw jestem ile w tym prawdy, ze taki prad najlepszy.
>> Obecnie, a nie w technice sprzed 100 lat.
>> Ale zobacz to
>> http://www.optimabatteries.com/download_file/view/80
1/446/
>> Rapid Recharge(Constant voltage charger): Maximum voltage 15.6 volts.
>> No current limit as long as battery temperature remains below 125°F
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^
>> (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.
>> I tabelka ze 100A moze naladowac 44Ah w ok 35 minut :-)
>
> Widzisz?
Widze, ale to nie jest "zwykly akumulator" :-)
J.
-
89. Data: 2014-10-26 01:13:40
Temat: Re: VARTA
Od: "Witolko" <f...@w...pl>
Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
news:6b9351e1-e1ac-4806-8bc9-0a2192955903@googlegrou
ps.com...
K : Zgadza się. Szkodzi za wysokie napięcie. Jeśli będziesz miał źródło napięciowe
14,5V mogące dostarczyć 50A i podłączysz do niego rozładowany ale nie uszkodzony
akumulator. To w pierwszej chwili popłynie prąd ograniczony wydajnością źródła i
rezystancją wewnętrzną akumulatora. Prąd w takim przypadku będzie zbliżony do 50A
Takie ładowanie nie uszkodzi akumulatora i nie będzie miało wpływu na jego żywotność
w samochodzie, bo tak jest ładowany akumulator w samochodzie. Jest ładowany ze źródła
napięciowego o dużej wydajności prądowej. Jeśli jednak samochodowy akumulator
rozruchowy zaczniesz ładować ze źródła napięciowego 15,5V i to źródło będzie miało
obciążalność pół ampera. To po przekroczeniu na zaciskach akumulatora jakiegoś
magicznego napięcia w okolicach 15V to pól amperem jeśli ładowanie będzie
dostatecznie długo trwało zniszczy akumulator.
------------------------------
W: Zgadza się. Nie pisałem, że jest inaczej.
-
90. Data: 2014-10-26 01:14:13
Temat: Re: VARTA
Od: "Witolko" <f...@w...pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w wiadomości
news:10846238.20141026001825@pik-net.pl.invalid...
>
>> Jeżeli napięcie szkodzi, to prąd płynący przy tym napięciu musi
>> również szkodzić.
>
> Sęk w tym, że wysoki prąd może płynąć przy napięciu bezpiecznym dla
> akumulatora.
> RoMan
Ja odnosiłem się do przypadku gdy napięcie szkodzi.