  • 41. Data: 2014-04-18 20:50:26
    Temat: Re: Uchwyt wiertarski
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie pisałeś, że chwyt jest o innej średnicy.

    Wręcz przeciwnie, wręcz przeciwnie :)

    "Można kupić wiertła z trzonkiem np: 1/8" i zderzakami na tym trzonku."

    > Narzędzie jak narzędzie - jakie potrzebne, takie można zrobić,
    > byleby się sprzedawało :-)

    A to 100% tak jest.

    > Sterowanie do użycia narzędzia z HSS czy węglika nie ma za wiele do rzeczy
    > pomijąc przytaczaną kwestię niepożądanego frezowania współbieżnego
    > na starych maszynach.

    Można zrobić grube założenie, że jak jest maszyna sterowna, to nie ma
    luzów. Chyba że zużyta jest ;)

    > Do ceny samego narzędzia dochodzi jego regeneracja -w przypadku węglika
    > czasami dość wymagająca i jak nie wyciągasz z narzędzia 110%, to ono się
    > nie opłaca.

    Może masz rację, może ja już "krzywo" na to patrzę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 42. Data: 2014-04-18 22:13:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-18 20:50, Irek N. pisze:

    > Można zrobić grube założenie, że jak jest maszyna sterowna, to nie ma
    > luzów. Chyba że zużyta jest ;)

    Nie chodzi tylko o luzy. Sztywność to też nie jest kwestia luzów.
    Mam maszynę bez luzów, ale jest wiotka i węglik (a nawet HSS)
    jak próbuję wyciągnąć coś więcej, to najzwyczajniej w świecie się łamie.
    A na sztywniejszej maszynie idzie gładziutko na dwukrotnie większych
    parametrach.
    Decyduje kilka innych czynników.

  • 43. Data: 2014-04-18 23:28:19
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > jak próbuję wyciągnąć coś więcej, to najzwyczajniej w świecie się łamie.
    > A na sztywniejszej maszynie idzie gładziutko na dwukrotnie większych

    Owszem.
    Wiedząc że maszyna jest wiotka, skrawasz mniejszymi warstwami (Ap) oraz
    węziej (Ae). Jak masz sztywną, tniesz więcej na raz i szybciej, to
    przecież oczywiste.
    W skrajnym przypadku po prostu nie obrabiasz dużymi frezami/głowiczkami
    i nie zakładasz twardych materiałów na maszynę, bo po prostu nie daje
    sobie rady.

    Jak masz luzy - nic nie zrobisz, bo nie masz żadnej kontroli nad
    procesem skrawania. Pozostaje Ci tylko przeciwbieżność i napinanie
    wszystkiego w nadziei, że luzy się skasują. Sztywności nie ma nigdy.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. przesiadłem się z 2008 z wiotkiej na sztywną. Pierwsze co, to
    chciałem zerwać freza w obróbce, nie udało się (film na życzenie),
    dokładnie jak to opisałeś.

  • 44. Data: 2014-04-18 23:45:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Irek N."
    > ps. przesiadłem się z 2008 z wiotkiej na sztywną.
    Możesz pokazać wiotką i sztywną? Jakiś typ/model dla przykładu.

    Robert

  • 45. Data: 2014-04-19 07:19:35
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-18 23:28, Irek N. pisze:

    > Wiedząc że maszyna jest wiotka, skrawasz mniejszymi warstwami (Ap) oraz
    > węziej (Ae). Jak masz sztywną, tniesz więcej na raz i szybciej, to
    > przecież oczywiste.

    Nie o to chodzi. Nie rozumiem dlaczego widzisz kwestię ekonomiczności
    użycia węglika tak zerojedynkowo.

  • 46. Data: 2014-04-19 09:45:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 17 April 2014 22:39:27 UTC+2, Irek N. wrote:
> [...]
    obrotem" to błędy sterowania a nie mechaniki.

> [...]
    >
    > Co do parametrów, nie znam sterowania, przy którym przekroczenie limitów
    >
    > jednej z osi dopuszczało by rozsynchronizowanie osi. Jak wrzeciono nie
    >
    > daje rady z dynamiką, to daje ile może, a posuwy się do tego dopasowują.
    >
    > Decyduje zawsze najgorsza z osi (w sensie najwolniejsza).
    >

    > Miłego.
    >
    > Irek.N.
    >
    > * wrzeciono ma na sobie enkoder (nie tacho czy inne draństwo, gdyż ważna
    >
    > jest pozycja), pozycja jest potrzebna do zmiany narzędzia, do pomiarów
    >
    > sądami pomiarowymi, wreszcie choćby do gwintowania wielokrotnego.

    Zgadzam się w 100%. A do maszyn w których sterowanie sobie z tym nie radzi, są
    dostępne różne wynalazki. Które zawsze są jakimś kompromisem, ale jeśli jakiś problem
    rozwiązują, to jest dla nich miejsce na rynku. Chociaż nie wiem jaka część z nich
    sprzedaje się z konieczności, a jaka- z powodu talentu sprzedawcy :-)

  • 47. Data: 2014-04-19 10:37:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 Apr 2014 11:45:19 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > No własnie jest. Możesz kupić silnik krokowy z sygnałem wyjściowym zgubienia kroku.
    Nie potrzebujesz wtedy dokładać enkodera. Nie wiem jak to w środku tego silnika jest
    zrobione, ale nie sądzę że siedzi tam kółko z nadrukowaną rozetką.

    Jakis przyklad mozna prosic ?

    Hm ... taki sygnal niewiele daje, kroki zgubione i juz jest krzywo :-(

    > Hola! Tu wchodzi do gry starożytny chiński wynalazek, czyli noniusz.

    A na pewno dobrze widziales ?
    Bo owszem, stosuje sie takie kratki, ale w rozstawie prazkow na
    tasiemce, w celu odczytu swiatla z kilku szczelin, a nie z jednej.
    (bo w jednej za malo)

> [...]
    > calu jest 1001 fotoelementów. I masz rozdzielczość miliona dpi! A
    > jakbyś miał wątpliwości co do dokładności tego miliona dpi, to
    > dodam tylko że ponieważ odczyt jest elektroniczny (a nie ręczny jak
    > w ręcznej suwmiarce), to drukarka robi fabryczną procedurę
    > kalibracji: przejeżdża wielkokrotnie po tym pasku i robi sobie
    > statystykę który fotoelement włącza się wcześniej niż średnia
    > sąsiadów, a który później. Taka tabela poprawek co jakiś czas
    > generuje się automatycznie, minimalizując wpływ starzenia się
    > materiałów (to wszystko tandetny plaskit panie!), rozszerzalności

    I to wszystko w drukarce za 200$ ?
    A jak sie temperatura zmieni i wstazka skurczy do 1001dpi ?

    Odczyt danych z 1000 elementow tez wymaga czasu, niby teraz
    elektronika na GHz potrafi, daloby sie ... mysle ze tam jednak cos
    znacznie prostszego jest :-)

    J.

  • 48. Data: 2014-04-19 13:22:03
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 19 kwietnia 2014 10:37:27 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >

    > Odczyt danych z 1000 elementow tez wymaga czasu, niby teraz
    >
    > elektronika na GHz potrafi, daloby sie ... mysle ze tam jednak cos

    N o jest coś prostszego. Prostszy noniusz. Tam gdzie potrzeba 600 DPI nie zakłada się
    układu mierzącego milion DPI.

  • 49. Data: 2014-04-19 22:07:06
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Możesz pokazać wiotką i sztywną? Jakiś typ/model dla przykładu.

    Robert, to wszystko jest względne. Maszyna dla mnie sztywna, dla innej
    osoby (i typu obróbki) może być wiotka.
    Jeżeli już mamy coś łatwo porównywać, to powiedzmy z oferty haas-a:
    stara TM1 kontra... FV3?
    Mała waży 1k5, duża około 6k, poniżej przykłady, nie wiem czy najlepsze.

    TM1:
    http://www.youtube.com/watch?v=bjvGDIeF67E
    VF3:
    http://www.youtube.com/watch?v=59khUy4NHVc

    Miłego.
    Irek.N.

  • 50. Data: 2014-04-20 17:15:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 19 April 2014 10:37:27 UTC+2, J.F. wrote:
    > Dnia Wed, 16 Apr 2014 11:45:19 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Jakis przyklad mozna prosic ?

    Wpisz do googla "closed loop stepper motor". Rozwiązań jest kilka, wszystkie na tyle
    proste że nikt nie nazwałby tego enkoderem. Prosta detekcja czy przeskoczył czy nie.

    > Hm ... taki sygnal niewiele daje, kroki zgubione i juz jest krzywo :-(

    A jak myślisz po co jest enkoder na serwosilniku? On wręcz bez przerwy zwraca
    informację o błędzie. Serwo jest w poprawnym położeniu tylko w jednym przypadku:
    kiedy stoi (i ma stać).

    > Bo owszem, stosuje sie takie kratki, ale w rozstawie prazkow na
    > tasiemce, w celu odczytu swiatla z kilku szczelin, a nie z jednej.
    > (bo w jednej za malo)

    Ja Ci opisałem zasadę działania, ilustrując to z sufitu wziętymi liczbami, dla
    uproszczenia okrągłymi. A Ty się będziesz teraz czepiał szczegółów, tak?

    > I to wszystko w drukarce za 200$ ?

    Wszystko? Nie, dużo więcej. Reszta wychodzi poza temat tego wątk.

    > A jak sie temperatura zmieni i wstazka skurczy do 1001dpi ?

    A czemu temperatura jednego elementu miałaby się zmienić bardziej niż drugiego?

    > Odczyt danych z 1000 elementow tez wymaga czasu, niby teraz
    > elektronika na GHz potrafi, daloby sie ... mysle ze tam jednak cos
    > znacznie prostszego jest :-)

    Znacznie prostsze to są kamerki w telefonach. Policz ile pikseli na sekundę trzeba
    odczytać żeby zrobić filmik full hd.