  • 21. Data: 2009-11-19 14:43:20
    Temat: Re: UV filter
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    XX YY wrote:

    > widziales kiedys kompakt z bliska ?
    >
    > najczesicej maja wysuwane teleskopowe obiekktywy i soczwka protector
    > wogole nie zabezpiecza przed zanieczyszceniem teleskopu. w kompaktach
    > nie m,a najmniejszego sensu. i sie nie stosuje gdyz to nic nie daje .

    > optyka jest normalna tzn normalne obiektywy tograficzne a filtr
    > nakrecany jest w konkretnym celu - ochrony przedniej soczewki przed
    > oddzialywaniem mechanicznym.
    >

    > bylo 10 razy na tej grupie.

    ze do ochrony obiektywu najlepiej miec zalozona oslone przeciw sloneczna.

  • 22. Data: 2009-11-19 14:58:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 15:37, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:
    > Uzytkownik "XX YY" napisal
    > jesli masz dobry obiektyw to sugeruje hoya MC protector digital1 pro
    >
    > u mnie sie sprwdzil rowniez w tescie organoleptycznym.
    > nie zauwazylem przy swietle bocznym by obiektyw z nalozonym filtrem
    > flarzyl mocniej , odnioslem rzeczywiscie wrazenie , ze nawet nieco
    > mniej.
    > ------------------------------------
    >
    > Czyli bez filtra "flarzyl mocniej" ?
    >
    > adam

    nie , w sumie tamron flarzy bardzo malo , jestem zadowolony ,
    oczywiscie jakas flarka sie pojawia .
    po zalozeniu tego protectora odnioslem subiektywne wrazenie , ze jest
    nieco , nieznacznie lepiej.
    Z cala pewnoscia nie stweirdzilem pogorszenia , w przeciwnym wypadku
    zdjalbym filtr.
    A jesli mam zalozony to nie po to by siebie samego oszukiwac.

  • 23. Data: 2009-11-19 15:01:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 15:43, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > ze do ochrony obiektywu najlepiej miec zalozona oslone przeciw sloneczna.-
    Zitierten Text ausblenden -

    > - Zitierten Text anzeigen -

    skad wiez , ze najlepiej ?

    jestes pewien , ze nie ma czegos lepszego ?

    ja nigdy bym nie powiedzial ze filtr jest najlepszy a tym bardziej
    oslona przeciwsloneczna.
    ona ma inna funkcje. nie ochroni soczewki przed np rozpryskujacymi
    kropalmi slonej wody morskiej.

  • 24. Data: 2009-11-19 15:23:42
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Uzytkownik "XX YY" napisal

> [...]
    > zdjalbym filtr.
    > A jesli mam zalozony to nie po to by siebie samego oszukiwac.

    To ciekawe.
    Jak dotad wszelkie znane mi informacje jakie pojawialy sie w sieci plus
    praktyka raczej dowodzily zupelnie przeciwnej rzeczy - filtr (jakikolwiek)
    powinno sie stosowac tam gdzie potrzeba, a zastosowanie jako zabezpieczenia
    nie jest najlepszym pomyslem.
    Gdyby soczewki dalo sie zabezpieczac plaska szybka, której obecnosc w 100%
    okolicznosci bylaby dla optyki neutralna, to przynajmniej w drozszych
    obiektywach takie dodatki bylyby obecne w standardzie.
    Jednak tak nie jest.

    Brak filtra zabezpieczajacego uczy dobrych zwyczajów - uwagi i zakladania
    dekla. Stosowanie filtra moze miec odwrotny do zamierzonego efekt
    psychologiczny - przekonanie o zabezpieczeniu.
    Oslona p-sloneczna jest w takiej sytuacji najlepszym gwarantem
    bezpieczenstwa soczewki.

    Zreszta co to za mechaniczne zagrozenie, które nie jest w stanie uszkodzic
    cieniutkiego szkla filtra, a mogloby zagrozic soczewce ?
    Slona woda - OK, to sa dobre warunki do uzycia takiego protektora ale
    stosowanie go non-stop to nonsens.

    Piszesz "zawsze warto miec na obiektywie ochronne przedniej soczeweki" -
    warto, ale nie filtr.

    adam

  • 25. Data: 2009-11-19 15:38:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 16:23, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:
> [...]
    > okolicznosci bylaby dla optyki neutralna, to przynajmniej w drozszych
    > obiektywach takie dodatki bylyby obecne w standardzie.

    istnieje pojecie szumu optycznego.
    kazdy uklad optyczny jest zrodlem takiego szumu , a wiec i soczewka
    UV,

    jak wielkie sa te szumy ?

    od lat zawsze stosowalem soczewki UV i teraz protector ze wzgedu na
    ochrone soczewki przed wplywami mechanicznymi ( glownie woda ) . nigdy
    nie zauwazylem z tego powodu spadku jakosci.
    Odkad istnieje mozliwosc bardzo dokladnego pomiaru rozdzielczosci
    obrazu w fotografii cyfrowej wiec pomierzylem jej zmiany pod wplywem
    filtra. Otoz sa one niemierzalne.
    Filtry jakos tam wplywaja na jasnosc ukladu ale to rzad ulamkow
    stopnia przyslony.
    Sa filtry lepsze , gorsze . Z cala pewnoscia nalezy unikac tych
    gorszych . Z cala peanoscia nie ma przeciwwskazan przeciwko lepszym. A
    powloki przeciwodblaskowe na obiektywie uszkodzic latwo przez czeste
    wycieranie.

    XXX

  • 26. Data: 2009-11-19 15:56:58
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał w
    wiadomości news:he3lm3$90a$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Ocieplenie wprowadza filtr Skylight 1B, a nie czyste UV.
    >
    > --

    Ojej - zobacz sobie na charakterystyki przenoszenia filtrów UV - np. na
    optyczne.pl oraz na przykładowe zdjęcia. Swoją drogą brak jest precyzyjnej
    definicji "ocieplenia" ;). Oczywiście, że efekt jest bardzo delikatny - nie
    tak, jak w wypadku 1A, a tym bardziej wspomnianego przez Ciebie 1B.

    --
    Lol

  • 27. Data: 2009-11-19 16:03:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 16:56, "Lol" <l...@l...pl> wrote:
> [...]
    > definicji "ocieplenia" ;). Oczywiście, że efekt jest bardzo delikatny - nie
    > tak, jak w wypadku 1A, a tym bardziej wspomnianego przez Ciebie 1B.

    efekt ocielpnía w cyfrze nie ma znaczenia.
    dokonujesz balansu bieli po zrobieniu zdjcia - mozesz to skorygowac
    jak chcesz.

    mozesz mierzyc co chcesz - pytanie jest jak to sie przeklada na jakosc
    zdjecia ?

    dla flitrow UV pasmo przenoszenia ma kolosalne znaczenie w przypadku
    fotografii analogowej , gdzie material swiatloctzuly jest wrazliwy na
    UV ( obiektywy pelnie tez role filtra) i to ocieplenie ma znaczenie.

    w fotografii cyfrowej dane na temat transmisji nie sa decydujace - jak
    pisalem uzyskasz spadek jasnosi rzedu ulamka stopnia przyslony -
    niezauwazalne.

    przy doborze do analogu trzebyby sie tym wykresom dokladniej
    przyjrzec.
    kiedyc przyzwoicie produceni zalaczali wykresy transmisji do swoich
    filtrow.

    Decydujacy bylby spadek rozdzielczosci w cyfrze , a tego ja nie
    moglem zmierzyc , dla tych fitrow ktore mam.

    dla protectora hoji nie stwierdzilem jak pisalem zadnych negatywnych
    skutkow .

  • 28. Data: 2009-11-19 16:06:19
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Lol wrote:

> [...]
    > precyzyjnej definicji "ocieplenia" ;). Oczywiście, że efekt jest
    > bardzo delikatny - nie tak, jak w wypadku 1A, a tym bardziej

    Zmiany subtelniejsze niż te wprowadzane przez filtry 1A i 1B są całkowicie
    pomijalne, zwłaszcza w fotografii cyfrowej ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 29. Data: 2009-11-19 16:07:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 17:03, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > moglem zmierzyc , dla tych fitrow ktore mam.
    >
    > dla protectora hoji nie stwierdzilem jak pisalem zadnych negatywnych

    najwazniejsze sa w praktyce - wlasnosci antyreflexyjne i wplyw na
    rozdzielczosc.

    transmisja nie stanowi istotnego ograniczenia , to rzad 9ciu paru
    procent , choc zadazaja sie niewypaly , ale tych tanich nalezy unikac.

  • 30. Data: 2009-11-19 16:08:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał:

    > [...]
    >
    > Ocieplenie wprowadza filtr Skylight 1B, a nie czyste UV.
    > [...]

    "Czyste" może nie, ale rzeczywiste UV bedzie trochę ocieplać (słabiej niż
    Skylight, często na tyle nieznacznie, ze trudno to zauważyć bez odpowiedniej
    aparatury pomiarowej). Po prostu w realnym świecie nie ma filtrów
    idealnych - o charakterystyce składajacej sie z dwóch odcinków - pionowego i
    poziomego. Jeśli rzeczywisty filtr ma obcinać skutecznie bliski UV, to musi
    też trochę tłumić krótkofalową część widma widzialnego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)