  • 31. Data: 2023-09-19 15:03:23
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 19:56, J.F pisze:

    > Jesli sie tylko boisz/skupiasz na przesunięciu fazowym,
    > to liczenie jest podobne jak mocy czynnej - tylko trzeba prąd w jednej
    > cewce przesunąc.
    Ale są potrzebne osobne liczydła w mierniku mechanicznym czyli starego
    typu, przeciez kiedyś tylko takie były.

    > Jak to sie liczy cyfrowo, to sam sie kiedys pytałem, szczególnie przy
    > odkształconym napięciu. Też upraszczają?
    Nie wiem, producenta pytaj, albo normę poszukaj. Poza tym odkształcenie
    można rozłożyć na ciąg furiera i liczyć każdą harmoniczną osobno,
    współczesne procki to potrafią.Można też to zrobić w układzie jak to
    robi AD w ADE7758.

    > Sie kumulują, ale np tydzien podłaczasz dławik, a potem tydzien
    > grzałkę. Srednio cos fi przyzwoity ... a co przez ten tydzien?
    Ale nic się średnio nie zrobi, liczniki są odrębne i narastające.

    > No chyba, ze jak zapłacisz za drugi tydzien, to ci pierwszy
    > ZE wybaczy :-)
    Bosssze, przestań pleść głupoty.

    > Indukcyjna obciąza tak samo, a jednak ją bardziej tolerują.
    Bo sieci mają energię pojemnościową i to im trochę to kompensuje,
    kiedyś nie było falowników i sieci były obciążone silnikami, teraz są
    falowniki
    i przez to kupa energii pojemnościowej z przemysłu a i z domów też wzrosła.

    > A w obliczu wiekszosci poboru indukcyjnego, to taki jeden klient
    > pojemnosciowy kompensował resztę w pobliskim fragmencie sieci.

    Teraz takich jest nadmiar.

    > Przy generacji też ?
    Oczywiście.

    > Ale ma to jakis monitor Twojego przyłącza do sieci?
    Mam licznik nowy, ma osobne liczniki dla energii pobieranej jak i
    oddawanej łącznie
    z biernymi, czyli w sumie 6 liczników do tego *2 bo dwie taryfy w g12w.
    Na generacji mam '0' na wszystkich biernych przy ponad 12MWh oddanych
    czynnej.

    > Bo powiedzmy w sieci jest 254V, a u Ciebie w domu klimatyzator kręci
    > jak szalony i pobiera 1kW+0.5kVAr
    Nie mam klimatyzatora. Przestań zmyślać przykłady z dupy.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2023-09-19 15:06:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 19:41, J.F pisze:

    > Jakos tak te duzej mocy są on-line.
    Nie zauważyłem, na pewno są droższe.

    > Moze porządne serwery wypada porządnie zasilać, moze przekaznik
    > wiekszej mocy/prądu jest zbyt wolny, moze iskier za duzo ...
    To nic nie ma wspólnego z 'pożądnością' serwerów, zasilacze komputerowe
    bez trudu wytrzymują brak jednego okresu sieci (20ms), a w tyle ups-y z
    palcem w bucie się przełączają.

    --
    Janusz

  • 33. Data: 2023-09-19 15:13:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Sep 2023 15:06:49 +0200, Janusz wrote:

    > Nie zauważyłem, na pewno są droższe.

    Na pewno ... ale skoro sie sprzedają, to widać lepsze :-)

    > To nic nie ma wspólnego z 'pożądnością' serwerów, zasilacze komputerowe
    > bez trudu wytrzymują brak jednego okresu sieci (20ms),

    Moze w przypadku serwerów nie wypada sie opierac na "bez trudu",
    tylko trzeba wyczytac w specyfikacji :-)

  • 34. Data: 2023-09-19 15:31:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 19.09.2023 o 15:13, J.F pisze:
    > Moze w przypadku serwerów nie wypada sie opierac na "bez trudu",
    > tylko trzeba wyczytac w specyfikacji ?
    Moje współpracowały z off-line i problemów nie miały.

    --
    Janusz

  • 35. Data: 2023-09-19 15:49:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Sep 2023 15:03:23 +0200, Janusz wrote:

    > Ale są potrzebne osobne liczydła w mierniku mechanicznym czyli starego
    > typu, przeciez kiedyś tylko takie były.

    tak - osobne liczydło, czyli w praktyce drugi licznik.
    Tylko dwa razy drozsze rozwiązanie :-)

    > Nie wiem, producenta pytaj, albo normę poszukaj. Poza tym odkształcenie
    > można rozłożyć na ciąg furiera i liczyć każdą harmoniczną osobno,
    > współczesne procki to potrafią.

    Można. A jak przebieg nie jest okresowy?
    Albo jak i napiecie jest odkształcone?

    Rozkładamy U(t) i I(t) fourierem na sin i cos, moc czynną policzyc
    łatwo ... a jak bierną? Suma wszystkich pozostałych iloczynów?
    Chyba nie.
    A jak potem wyliczyc czy to pojemnosciowa czy indukcyjna ? :-)

    > Można też to zrobić w układzie jak to
    > robi AD w ADE7758.

    Moze i robi, ale jak ? :-)

    > Ale nic się średnio nie zrobi, liczniki są odrębne i narastające.

    Ale to nic nie zmienia.
    Pobraleś np 1000kWh mocy czynnej i 500kVArh indukcyjnej.
    Zmiesciłes sie w limicie cos fi?
    Powiedzmy, ze z sumy wynika, ze tak, a naprawde to przez tydzien nie

    > Bosssze, przestań pleść głupoty.

    Czemu?

    Z cennika wynika, ze ZE toleruje pewnien "pobór"
    mocy indukcyjnej, o ile towarzyszy mu pobór mocy czynnej.
    To moze wybaczą ci ten tydzien dławikowania, skoro zaplacisz solidnie
    za czynną.

    Poza tym jak takich odbiorców będzie wielu, i będą obciążać losowo,
    to sie energetykom uśredni, i ciągle będą zadowoleni :-)

> [...]
    > falowniki
    > i przez to kupa energii pojemnościowej z przemysłu a i z domów też wzrosła.

    No ale wlasnie cos mi sie tu nie zgadza.
    Same elektrownie chyba maja sporą indukcyjność szeregową,
    ale jak to energetycy licza po stronie generacji to nie pamiętam.

    I widac po cennikach, ze im umiarkowana indukcyjnosc u klientów
    pasuje, natomiast pojemnosc wcale nie. I to sa zapisy stare,
    kiedy jeszcze silniki dominowały.

    > Teraz takich jest nadmiar.

    Możliwe, choc akurat LED ... stracily moc, to niewiele wprowadzają i
    tej pojemnosciowej.

    Ale jak pisalem - niechęc jest znacznie starsza.

    > Oczywiście.

    W obliczu rosnącej liczby pojemnosciowych odbiorców, to powinna im
    pasować taka generacja z falowników PV.

    Ale ... dlaczego dopiero przy zbyt wysokim napięciu w sieci?

> [...]
    > z biernymi, czyli w sumie 6 liczników do tego *2 bo dwie taryfy w g12w.
    > Na generacji mam '0' na wszystkich biernych przy ponad 12MWh oddanych

    Ale chodzi mi to, czy falownik ma jakis monitor przyłacza do sieci.

    > Nie mam klimatyzatora. Przestań zmyślać przykłady z dupy.

    To jest akurat przyklad normalny.
    Nie masz, to bedziesz miał :-)

    Chodzi mi o to, ze o ile w miare prosto zrobic falownik, ktory bedzie
    generował prąd w fazie z napięciem, to w domowej, czy tam w fabrycznej
    instalacji to nie wystarczy.

    Silnik klimatyzaora pobiera powiedzmy 10A przesuniete o 30 stopni,
    falownik PV dostarcza 10A nieprzesunięte wcale ... policz jaki prąd
    popłynie do lub z sieci :-)

    Żeby licznik energetyków cię nie skazał, to falownik musi patrzec
    jakie jest przesunięcie prądu na przyłączu do sieci ...

    J.

  • 36. Data: 2023-09-19 17:56:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 19.09.2023 o 15:49, J.F pisze:
    [...]
> [...]
    > Chyba nie.
    > A jak potem wyliczyc czy to pojemnosciowa czy indukcyjna ? :-)

    Transformata Fouriera z e swojej istoty oblicza przesunięcie fazowe.

    P.P.

  • 37. Data: 2023-09-19 20:20:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-09-18 o 21:48, M M pisze:
    > Przeglądam sobie opisy rejestrów Modbus falowników PV i widzę że jakieś funkcje
    regulacji mocy biernej tam są, jeśli to faktycznie działa to byłby ciekawy pomysł -
    odczytywać z licznika przez Modbus i korygować na bieżąco w falowniku, pilnując tego
    ich tangensa na ile się da. Choć to niby wbrew NC-RfG bo falownik ma mieć określoną
    krzywą Q(U), no i działa tylko w dzień kiedy działa PV, a na resztę doby oraz dla
    agregatu (używanego jak nie ma prądu w sieci i PV wtedy nie działa) musi wystarczyć
    dławik.
    > Swego czasu czytało się historie na temat "po zainstalowaniu PV i energooszczędnego
    oświetlenia LED rachunki wzrosły" - kto wie czy to nie ten sam problem, pojedyncze
    oprawy LED nie mają na tyle dużej mocy każda z osobna by było wymagane PFC, ale
    wszystkie razem to już spora moc. Firmę muszę opomiarować (SDM120M już kupiony czeka
    na podłączenie), ale w domu sprawdzam teraz pod wieczór to widzę że też mocno
    pojemnościowo, tangens w okolicach -0,8.

    Nie korygować na bieżąco tylko ustawić cosinus czy tam tangens dla całej
    sieci i kazać falownikowi pilnować. Te lepsze tak mają.
    Albo wsadzić w falownik na sztywno w kierunku indukcyjnej i po temacie.
    Są takie co całą dobę utrzymują zadany tangens.

    L.

  • 38. Data: 2023-09-19 20:58:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    ^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^

    > tak - osobne liczydło, czyli w praktyce drugi licznik.
    > Tylko dwa razy drozsze rozwiązanie :-)

    Przecież piszę o tym od początku, to ty się upierałeś że są tanie,
    popatrz na początek posta tam jest twój cytat który ci podkreśliłem :)

    > Można. A jak przebieg nie jest okresowy?
    Raczej zawsze są okresowe, nie ma urządzeń pobierających pojedyncze
    okresy z sieci.

    Paweł juz ci napisał :)

    > Moze i robi, ale jak ? :-)
    Jest w pdf-ie, wystarczy przeczytać :)

    > Ale to nic nie zmienia.
    > Pobraleś np 1000kWh mocy czynnej i 500kVArh indukcyjnej.
    > Zmiesciłes sie w limicie cos fi?
    Do tego są inne liczniki, ja nie muszę bo za bierną nie płacę.
    Więc nie wiem. Jak mnie obciążą to sie będę martwił.

    > Powiedzmy, ze z sumy wynika, ze tak, a naprawde to przez tydzien nie

    > Czemu?
    >
    > Z cennika wynika, ze ZE toleruje pewnien "pobór"
    > mocy indukcyjnej, o ile towarzyszy mu pobór mocy czynnej.
    Ale dla przemysłu, a ja nie jestem przemysłem.

    > No ale wlasnie cos mi sie tu nie zgadza.
    > Same elektrownie chyba maja sporą indukcyjność szeregową,
    > ale jak to energetycy licza po stronie generacji to nie pamiętam.
    Bo ta im nie przeszkadza, ona jest z natury.

    > I widac po cennikach, ze im umiarkowana indukcyjnosc u klientów
    > pasuje, natomiast pojemnosc wcale nie. I to sa zapisy stare,
    > kiedy jeszcze silniki dominowały.
    Bo sieci przesyłowe i kable wprowadzają dużo pojemnościowej, sieci już
    mają przekompensowane.

    > Możliwe, choc akurat LED ... stracily moc, to niewiele wprowadzają i
    > tej pojemnosciowej.
    >
    > Ale jak pisalem - niechęc jest znacznie starsza.
    Bo to nie o domy chodzi a o przemysł, to jest ponad 80% poboru energii i
    tam się dużo zmieniło na niekorzyść, jak juz pisałem.

    > W obliczu rosnącej liczby pojemnosciowych odbiorców, to powinna im
    > pasować taka generacja z falowników PV.
    Nie, bo zwiększa prąd bierny w sieci.

    > Ale ... dlaczego dopiero przy zbyt wysokim napięciu w sieci?
    Żeby go dalej nie podwyższać a wprowadzić energię do sieci.

    > Ale chodzi mi to, czy falownik ma jakis monitor przyłacza do sieci.
    Nie ma, jest na sztywno ustawiony.

    --
    Janusz

  • 39. Data: 2023-09-19 21:21:34
    Od: M M <m...@g...com>

    Mój falownik sam nie potrafi pilnować całej sieci, to prosty jednofazowy Growatt
    MIN-3000-TL-XE.
    Da się przez Modbus ustawiać moc bierną w zakresie +/-60% znamionowej z krokiem co 1%
    i to faktycznie działa.
    Wystarczy znikoma produkcja z PV nawet o zmroku, ale musi być - jak nie ma to idzie
    spać.
    Może by się dało podtrzymać w nocy jakimś małym zasilaczem z ograniczeniem prądowym,
    równolegle do paneli.
    Falownik potrzebuje minimum 100V DC, wystarczy 100mA - nie wiem czy znajdę coś
    gotowego, trzeba by rzeźbić.
    Pomiar na SDM120M już zrobiony, po zmroku niestety około -500VAr leci.

  • 40. Data: 2023-09-20 17:59:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Sep 2023 20:58:17 +0200, Janusz wrote:
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^

    > Przecież piszę o tym od początku, to ty się upierałeś że są tanie,
    > popatrz na początek posta tam jest twój cytat który ci podkreśliłem :)

    Sugerowałeś, ze liczenie mocy biernej to jakis strasznie
    skomplikowane, a tymczasem dawniej ZE po prostu licznik mocy biernej
    dostawiał, też z tarczą, i kosztował z grubsza tyle, co licznik mocy
    czynnej. Ktory oczywiscie tez był, wiec razem dwa liczniki.
    Liczniki drogie nie byly, a klient tak wprost chyba za nie nawet nie
    płacił - bo to ZE w ramach przyłacza dawał.

    A - dwa z oszczednosci, bo przeciez wiadomo, ze klient bedzie
    indukcyjny, pojemnosciowej liczyc nie trzeba :-)

    > Raczej zawsze są okresowe, nie ma urządzeń pobierających pojedyncze
    > okresy z sieci.

    W sieci energetycznej owszem, ale teoretycznie - gdyby to nie był
    przebieg okresowy?

    > Jest w pdf-ie, wystarczy przeczytać :)

    O liczeniu mocy biernej ?

    > Do tego są inne liczniki, ja nie muszę bo za bierną nie płacę.
    > Więc nie wiem. Jak mnie obciążą to sie będę martwił.

    Obecnie to mogą być te same liczniki.

    Tak czy inaczej - jak były dwa licznik z tarczą, to sie sumowało przez
    miesiąc.
    Teraz te elektroniczne liczniki mogą kary naliczac o 15 minut :-)

    > Ale dla przemysłu, a ja nie jestem przemysłem.

    Owszem, "prywatnym" wolno więcej.
    Na razie :-)

    > Bo ta im nie przeszkadza, ona jest z natury.

    Ona jest z natury, ale też im przeszkadza, i cos fi nie moze byc
    za niski.

    > Bo sieci przesyłowe i kable wprowadzają dużo pojemnościowej, sieci już
    > mają przekompensowane.

    Hm, mam wrazenie, ze wlasnie indukcyjną wprowadzają.
    Tzn owszem - kabel wielożyłowy wysokiego napiecia - cos ich chyba
    pojemnosc uwiera.
    Ale linia napowietrzna pojemnosc ma małą indukcyjnosc większą,
    a jeszcze transformatory są ..

    > Bo to nie o domy chodzi a o przemysł, to jest ponad 80% poboru energii i
    > tam się dużo zmieniło na niekorzyść, jak juz pisałem.

    A tymczasem najwiekszy pobór prądu jest u nas w okolicy godz 19-tej.

    Przemysł mówisz? Czy jednak prywatni obywatele?

    > Nie, bo zwiększa prąd bierny w sieci.

    Odbiorcy biorą ile biorą.
    Jesli są pojemnosciowi, to prąd wyprzedza napiecie.

    Jak PV dostarczy prąd wyprzedzający napięcie lokalnie, to nie bedzie
    musiał płynąc z sieci.

    > Żeby go dalej nie podwyższać a wprowadzić energię do sieci.

    Nie bardzo to rozumiem, ale przyjmijmy, ze tak jest.

    > Nie ma, jest na sztywno ustawiony.

    No to ci grozi, ze masz w domu jakis odbiornik z przesuniętym poborem,
    falownik dostarczy moc czynną, bierna popłynie z sieci,
    a ZE popatrzy - bierna płynie, czynnej zero czy mało, cos fi wychodzi
    tragiczny, kara sie słusznie należy :-)

    J.