    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: UPS a moc bierna
    Date: Wed, 20 Sep 2023 17:59:11 +0200
    <tpmlzodhhqlx$.dlg@myjk.org> <ue7ga7$epp$1$lisciast@news.chmurka.net>
    <d95erqzb5ypr$.dlg@myjk.org> <s...@4...net>
    <ue9ets$smj$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <2lbj6i2993g.1teaqodkcefdg$.dlg@40tude.net>
    <ue9ljm$nf$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <2av2ic5ongq$.qvu4ci2g0yzh.dlg@40tude.net>
    <uec5ur$phf$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <1cjr7ibewmjuh.1ai6d02587l8w$.dlg@40tude.net>
    <uecqoa$6sl$1$Janusz@news.chmurka.net>

    On Tue, 19 Sep 2023 20:58:17 +0200, Janusz wrote:
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^

    > Przecież piszę o tym od początku, to ty się upierałeś że są tanie,
    > popatrz na początek posta tam jest twój cytat który ci podkreśliłem :)

    Sugerowałeś, ze liczenie mocy biernej to jakis strasznie
    skomplikowane, a tymczasem dawniej ZE po prostu licznik mocy biernej
    dostawiał, też z tarczą, i kosztował z grubsza tyle, co licznik mocy
    czynnej. Ktory oczywiscie tez był, wiec razem dwa liczniki.
    Liczniki drogie nie byly, a klient tak wprost chyba za nie nawet nie
    płacił - bo to ZE w ramach przyłacza dawał.

    A - dwa z oszczednosci, bo przeciez wiadomo, ze klient bedzie
    indukcyjny, pojemnosciowej liczyc nie trzeba :-)

    > Raczej zawsze są okresowe, nie ma urządzeń pobierających pojedyncze
    > okresy z sieci.

    W sieci energetycznej owszem, ale teoretycznie - gdyby to nie był
    przebieg okresowy?

    > Jest w pdf-ie, wystarczy przeczytać :)

    O liczeniu mocy biernej ?

    > Do tego są inne liczniki, ja nie muszę bo za bierną nie płacę.
    > Więc nie wiem. Jak mnie obciążą to sie będę martwił.

    Obecnie to mogą być te same liczniki.

    Tak czy inaczej - jak były dwa licznik z tarczą, to sie sumowało przez
    miesiąc.
    Teraz te elektroniczne liczniki mogą kary naliczac o 15 minut :-)

    > Ale dla przemysłu, a ja nie jestem przemysłem.

    Owszem, "prywatnym" wolno więcej.
    Na razie :-)

    > Bo ta im nie przeszkadza, ona jest z natury.

    Ona jest z natury, ale też im przeszkadza, i cos fi nie moze byc
    za niski.

    > Bo sieci przesyłowe i kable wprowadzają dużo pojemnościowej, sieci już
    > mają przekompensowane.

    Hm, mam wrazenie, ze wlasnie indukcyjną wprowadzają.
    Tzn owszem - kabel wielożyłowy wysokiego napiecia - cos ich chyba
    pojemnosc uwiera.
    Ale linia napowietrzna pojemnosc ma małą indukcyjnosc większą,
    a jeszcze transformatory są ..

    > Bo to nie o domy chodzi a o przemysł, to jest ponad 80% poboru energii i
    > tam się dużo zmieniło na niekorzyść, jak juz pisałem.

    A tymczasem najwiekszy pobór prądu jest u nas w okolicy godz 19-tej.

    Przemysł mówisz? Czy jednak prywatni obywatele?

    > Nie, bo zwiększa prąd bierny w sieci.

    Odbiorcy biorą ile biorą.
    Jesli są pojemnosciowi, to prąd wyprzedza napiecie.

    Jak PV dostarczy prąd wyprzedzający napięcie lokalnie, to nie bedzie
    musiał płynąc z sieci.

    > Żeby go dalej nie podwyższać a wprowadzić energię do sieci.

    Nie bardzo to rozumiem, ale przyjmijmy, ze tak jest.

    > Nie ma, jest na sztywno ustawiony.

    No to ci grozi, ze masz w domu jakis odbiornik z przesuniętym poborem,
    falownik dostarczy moc czynną, bierna popłynie z sieci,
    a ZE popatrzy - bierna płynie, czynnej zero czy mało, cos fi wychodzi
    tragiczny, kara sie słusznie należy :-)

    J.