  • 21. Data: 2011-01-20 11:04:02
    Temat: Re: UL1261 jeszcze raz
    Od: Dlabink <j...@o...pl>

    > Widać jednak były, przynajmniej w Szczecinie. Możliwe że nie
    > były to jeszcze wtedy stacje "państwowe" PR tylko jakieś
    > lokalne, w tunerze zainstalowałem dwie głowice i
    > przełącznik. A pewien tego jestem z powodu takiego, że po
    > prostu po szkole zawiesiłem zabawę z elektroniką :-). A
    > tuner zbudowałem NA PEWNO będąc w 3 klasie TME, czyli
    > 1986-87. W sumie myślę że też możesz mieć rację, ponieważ
    > gdyby PR nadawało już też na CCIR to nie miałbym powodu
    > montować drugiej głowicy...

    > To można było zawsze, ale nie był to, przynajmniej dla mnie,
    > powód do przestrajania głowicy :-)

    Do 1990 roku czyli do chwili pojawienia sie pierwszej prywatnej
    rozglosni bylo tylko Polskie Radio. Nie wiem co to nadawalo w
    Szczecinie ale nie ma sladow takich nadajnikow w zapiskach. Chyba ze
    piraci albo w celach "naukowych"

  • 22. Data: 2011-01-20 12:57:49
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-19 21:29, Artur Stachura pisze:

    > To może wepnij ten dekoder do jakiegoś sprawdzonego radia... i dla
    > sprawdzenia w drugą stronę - wyjście Twojego tunera do stereodekodera w
    > fabrycznym radiu.

    W drugą stronę już sprawdziłem - opisywany wcześniej dekoder na osobnej
    płytce pracuje prawidłowo. Przy czym dysponuje on jeszcze dwustopniowym
    przedwzmacniaczem tranzystorowym. Ten w tunerze jest sterowany
    bezpośrednio z BC109C znajdującego się zaraz za UL1200. Zawsze jest więc
    możliwość, iż amplituda sygnału jest za mała (chociaż przecież
    identyczne rozwiązanie konstrukcyjne sprawdzało się w innych
    egzemplarzach tego tunera o których wiem, że ktoś je wykonał).

    Przyszła mi do głowy jeszcze jedna kwestia, gdy porównywałem obydwa
    schematy. Ktoś mógłby rzucić okiem?

    http://www.mt.com.pl/archiwum/85-Nw-05-Stereodekoder
    .pdf
    http://www.mt.com.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowany_
    tuner_FM.pdf

    W pierwszym przypadku pin 11 scalaka jest połączony przez diodę z
    potencjometrem, praca w trybie mono lub stereo zależy od umiejscowienia
    suwaka po stronie masy lub plusa zasilania. W drugim (tuner) pin 11 wisi
    w powietrzu - nie jest połączony ani z masą, ani z plusem zasilania. Czy
    tutaj może leżeć źródło problemu?

  • 23. Data: 2011-01-20 18:31:21
    Od: "abrakadabra" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert_J" napisał w wiadomości...
> [...]
    > roku) zmieniali OIRT na CCIR i na dodatek musiałem przestroić posiadaną
    > GFE 105 :-). Szkoła była dobrze wyposażona (TME w Szczecinie) dlatego
    > miałem dostęp do wobuloskopu i innych przyrządów :-). O dziwo tuner (tzn.
    > tor p.cz/m.cz.) zaczął pracować natychmiast po złożeniu, czym mnie
    > zaszokował! I powiem więcej, pracował nawet po wykręceniu rdzenia z
    > którejś ceweczki do strojenia :-). Przez sentyment do dziś stoi u mnie w
    > biurze i nadal gra :-)
    > Ech, to były czasy.... I granat był, i karabin pod ręką....
    Z tymi dobrymi czasami to trochę przesadzasz. W 1982 budowałem tuner UKF
    ponieważ w sklepach nie można było kupić żadnego sprzętu audio. W sklepach z
    częściami mizeria. Aby zdobyć wszystkie części musiałem jechać do Warszawy
    na Wolumen, gdzie sprzedawano prawdopodobnie kradzione części z zakładów
    radiowych. Im więcej trudu tym większa potem satysfakcja.

    ---
    pozdrawiam
    abrakadabra

  • 24. Data: 2011-01-20 18:57:01
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Thu, 20 Jan 2011 13:57:49 +0100, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    > suwaka po stronie masy lub plusa zasilania. W drugim (tuner) pin 11 wisi
    > w powietrzu - nie jest połączony ani z masą, ani z plusem zasilania. Czy

    Na schemacie aplikacyjnym UL1621 pin 11 jest oznaczony jako "wyjście
    19kHz oraz wejście automatycznej regulacji separacji kanałów" i wisi
    "w powietrzu".

    W książce T.Masewicza "Radioelektronika dla praktyków" jest dokładny
    opis działania UL1621; pisze tam: "Blok 13 (na schemacie blokowym)
    umożliwia płynną regulację separacji kanałów zależnie od wartości
    napięcia stałego na końcówce 11 układu scalonego. Ma to duże
    znaczenie przy odbiorze słabych sygnałów."

    Jednak na schemacie aplikacyjnym w tejże książce pin 11 też jest
    niepodłączony.

    Ja bym 11 podłączył przez dzielnik napięcia na potencjometrze (z
    redukcją prądu do paru mA) i popróbował kręcić...

    Powodzenia
    --
    Artur Stachura

  • 25. Data: 2011-01-21 13:38:37
    Temat: Re: UL1621 jeszcze raz
    Od: "jedrek" <a...@p...onet.pl>

    "Atlantis" news:4d383114$0$2507$65785112@news.neostrada.pl

> [...]
    > suwaka po stronie masy lub plusa zasilania. W drugim (tuner) pin 11 wisi
    > w powietrzu - nie jest połączony ani z masą, ani z plusem zasilania. Czy

    Do prób zostaw 11 nóżką nigdzie nie podłączoną.
    Nie mierz też nigdy częstotliwości 228kHz na 15 nóżce tylko już podzielonej
    wyjściowej 19000Hz na wskazanej 11. Na tej nóżce przebieg jest dość mocno
    przekombinowany i czasami niektóre mierniki mogą łapać odczyt na którejś z
    harmonicznych 19kHz. Np wskaże 38kHz albo 76kHz. Do 11 nóżki należy się
    podłączać przez jak najmniejszą pojemność szeregową zapewniającą stabilny
    odczyt - jak najmniej wtedy rozstrajamy obwody VCO. Nie ma w samej kości
    porządnych wtórników emiterowych, które odseparują nasze ustrojstwa
    pomiarowe od samego generatora tak aby kość była niewrażliwa na to co
    podłączamy do nóżki 11 (do skrajnego zwarcia do masy włącznie).
    Należy też zwrócić uwagę na rozstrajające działanie samej pojemności
    przewodu koncentrycznego sondy pomiarowej miernika częstotliwości. Często
    samo wpięcie się pomiarem powoduje powstanie dużego przesłuchu między
    kanałami - prosta pętla PLL nie umie wtedy sobie poradzić ze zgraniem fazy
    lokalnego VCO z sygnałem pilota 19kHz stacji radiowej i przesłuchy na dzień
    dobry bardzo poważne. Zwróć uwagę też czy przed stereodekoderem nie masz
    przypadkiem kondensatora deemfazy, który obcina ostro sygnały powyżej
    20kHz - dioda stereo w takim przypadku w stereodekoderze się będzie pięknie
    świecić a sygnał na wyjściu będziesz mieć mono, bo zabraknie górnego pasma,
    które niesie informację różnicowe o kanałach.
    W typowym układzie mono na wyjściu demodulatora masz z reguł do masy
    pojemność od kilku nF do 10nF. W odbiornikach stereo za demodulatorem (np.
    UL1200) masz podłączoną równoległą pojemność względem masy nie
    przekraczającą z reguły 100pF - patrz AWS303, AWS307 - 68pF
    Jako punkt odniesienia weź schemat amplitunera diora Tosca AWS-303 - tutaj
    UL1621 chodzi żyleta od lat, separacja między kanałami praktycznie po
    optymalizacji nie odbiega od współczesnych stereodekoderów.
    11 nóżka jest wykorzystywana do automatycznej regulacji efektu stereo - przy
    odpowiednim połączeniu tej nóżki z sygnałem otrzymywanym na 13 nóżce UL1200
    uzyskasz w zależności od mocy sygnału z anteny zmniejszenie szumów w stereo
    kosztem pogorszenia efektu stereo. Osobiście nigdy nie używałem w tej
    konfiguracji nóżki 11 UL1621 (TCA4500) co powoduje max separację w
    dekodowaniu między kanałem L i R.
    Oscylator w UL1621 pracuje non stop bez względu czy UL1621 dostaje
    jakikolwiek sygnał na wejście m.cz. czy wejście wisi w powietrzu. Oscylator
    przestaje generować 228kHz gdy zewrzesz 9 nóżkę do masy - w ten sposób w
    tosce wyłącza się tryb stereo. Przy braku sygnału MPX oscylator na 11 nóżce
    wypluwa coś w okolicy 19kHz (zależne od ustawienia podkówki oscylatora), po
    wykryciu MPX i zaskoku pętli PLL w steredekoderze powinno na 11 nóżce
    pojawić się piękne 19000Hz. Niektóre stacje mają rozstrojone generatory
    kwarcowe w stereo-koderach i czasami ich pilot to np. 19004Hz i do takiej
    też częstotliwości ustawi się wtedy automatycznie UL1621.
    Z mojego punktu widzenia UL1621 to bardzo przyjemna, poczciwa mimo, że
    wiekowa kostka
    Przy jej zrozumieniu w roli stereodekodera chodzi wyśmienicie.
    Do prób dobrze jest sobie sklecić stereo-koder i odsłuchiwać w UL1621 swój
    własny sygnał MPX, bo niektóre stacje system nadawania mają poniżej
    wszelakich słyszalnych norm.

    Mam gdzieś kilka materiałów o tym dekoderze co i jak ustawiać i czego
    przestrzegać aby wydusić z niego jak najwięcej i jak najlepsze sygnały
    wyjściowe uzyskać, max separację między kanałami, najmniejsze
    zniekształcenia nieliniowe i największą stałość generatora VCO.
    Jak jesteś zainteresowany to daj cynk na priv to Ci podeślę.

  • 26. Data: 2011-01-21 18:53:32
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-21 14:38, jedrek pisze:

    > Nie mierz też nigdy częstotliwości 228kHz na 15 nóżce tylko już
    > podzielonej wyjściowej 19000Hz na wskazanej 11.

    No cóż. Już przez chwilę sądziłem, że namierzyłem źródło problemu - na
    schemacie montażowym C15 i R15 zamieniono miejscami. Wlutowałem jak być
    powinno ale niestety - nie zaszła żadna zmienia.
    Przetestowałem poza tym kilka kolejnych egzemplarzy UL1621 - zawsze to samo.
    Częstotliwość na nóżce 11, mierzona przez C=33pF wynosi zmienia się
    podczas kręcenia potencjometrem RN2. Przez jakieś pół obrotu wynosi
    kilkadzisiąt Hz, potem wzrasta do kilku MHz (ale cały czas skacze).

> [...]
    > (np. UL1200) masz podłączoną równoległą pojemność względem masy nie
    > przekraczającą z reguły 100pF - patrz AWS303, AWS307

    Na wyjściu UL1200 mam kondensator 100pF do masy, dalej (szeregowo) do
    wejścia przedwzmacniacza BC109C rezystor 3,3k oraz elektrolit 2,2uF.
    Czyli wszystko wygląda w porządku.

  • 27. Data: 2011-01-21 19:51:49
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Jeszcze jeden eksperyment. Wziąłem sygnał MPX z drugiego radia na UL1244
    i podłączyłem do wejścia dekodera stereo na płytce tunera (a konkretnie
    do przedwzmacniacza przed nim). Jest to samo co przedtem - w słuchawkach
    słyszę cichy zarys audycji (brak wzmacniaczy na wyjściach, więc
    słuchawki pracują bardzo cicho). Niestety - kręcenie RN2 nie powoduje
    zaświecenia się diody.

    Biorąc pod uwagę następujące fakty:
    - Sprawdzony dekoder stereo pracuje wraz z częścią radiową tunera.
    - Dekoder stereo tunera nie chce pracować nawet wtedy, gdy otrzymuje
    sygnał MPX z prawidłowo pracującego radia.

    Można zaryzykować stwierdzenie, że coś jest nie tak z dekoderem stereo.
    No właśnie, tylko co? ;)

  • 28. Data: 2011-01-22 18:22:35
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 21 Jan 2011 20:51:49 +0100, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    > sygnał MPX z prawidłowo pracującego radia.
    >
    > Można zaryzykować stwierdzenie, że coś jest nie tak z dekoderem stereo.

    Jeśli masz pewność co do płytki i poprawnego montażu, i sprawdzałeś
    kilka egzemplarzy UL 1621, to może któryś z elementów biernych jest
    niesprawny...? Nie ma tego dużo, może przelutować z nowymi
    elementami?

    --
    Artur Stachura

  • 29. Data: 2011-01-22 22:50:06
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-22 19:22, Artur Stachura pisze:

> [...]
    > kilka egzemplarzy UL 1621, to może któryś z elementów biernych jest
    > niesprawny...? Nie ma tego dużo, może przelutować z nowymi

    Chyba ostatecznie, w przypływie desperacji (i wolnego czasu) tak zrobię.
    ;) Najdziwniejsze jest to, że o ile dobrze pamiętam przed montażem
    pomierzyłem wszystkie elementy (właściwie zawsze je sprawdzam przed
    wlutowaniem chociaż oczywiście zawsze istnieje możliwość, że coś mi umknęło.

    Zbyt mała amplituda sygnału na wejściu układu chyba nie powinna być
    tutaj problemem? Pytam z uwagi na fakt, iż stereodekoder opublikowany w
    MT rok wcześniej miał na wejściu dwustopniowy przedwzmacniacz. Tutaj
    pomiędzy UL1200 a UL1621 wstawiono jeden BC109C. Z drugiej strony już
    parę razy natknąłem się na relacje ludzi, którzy złożyli ten tuner, a
    sam artykuł w MT zawierał zdjęcia prototypu uruchomionego przez autora.

  • 30. Data: 2011-01-22 23:26:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 19 Jan 2011 18:11:50 +0100, Atlantis wrote:
    >Mam rozumieć, że po podaniu na wejście sygnału 19kHz z prostego
    >generatorka sterowanego obwodem RC licznik częstotliwości powinien
    >pokazać 228kHz na pinie 15 i wówczas problemu powinienem szukać po
    >stronie części radiowej i przedwzmacniacza m.cz.?

    Tak mi sie wydaje - zasada dzialania jest prosta - jest tam generator
    synchronizowany PLL do pilota.

    Nie ma sygnalu - bedzie tyle ile ustawisz swobodnie, bedzie ~19kHz na
    wejsciu - powinien sie dosynchronizowac.

    A - i uwazaj, sygnal wyjsciowy jest zapewne bardzo slaby, nie liczony
    na sluchawki 30 ohm.

    >Jeszcze jedno przyszło mi na myśl. Jak powinien się zachować wzmacniacz
    >głośnikowy (UL1498 albo LM386 na przykład) gdyby podać na jego wejście
    >sygnał MPX? Bo przypomniałem sobie, że podczas pierwszych testów części
    >radiowej dało się w ten sposób wygodnie, z dość dobrą jakością słuchać
    >audycji w mono.

    Dokladnie - mono.

    Mimo skomplikowanego opisu, na ile rozumiem to tam sa po prostu dwa
    kanaly przelaczane z czestotliwoscia 38kHz.

    J.