  • 91. Data: 2021-04-07 13:36:10
    Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-04-2021 o 13:31, Marcin N pisze:

    > Jakieś 60 tys zł, żeby wystarczyło na średnio jedną dobę.

    To już taniej podłączyć używkę z samochodu....

  • 92. Data: 2021-04-07 16:06:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tue, 6 Apr 2021 17:35:14 +0200, J.F.

    >Nie umiesz jednak czytać ze zrozumieniem. Przecież napisałem jak
    >krowie na
    >rowie, że nie ma BEVa o wielkości mojego MOPa z mała baterią czyt. w
    >cenie
    >mojego MOPa.

    Poczekac na Dacie :-)

    >Ojtam, przeciez oponenci BEV twiedzą że baterie się sypią jak
    >noworoczny
    >śnieg.

    No to wlasnie - bedzie popyt na nowe baterie do starych samochodow.

    Gdzies tam bedzie/ma byc cala masa nowych BEV, wiec trzeba bedzie cala
    mase nowych baterii, wiec materialy z recyklingu mile widziane.

    >Tesla już dawno w Australii magazyn energii oparty na nowych
    >bateriach
    >zrobiła. Działa i AFAIR już dawno się im zwrócił.

    No i na ile starcza ? Na godzine zapotrzebowania malego regionu?

    Zwrocil im sie, bo po przejsciu na OZE maja duze wahania chwilowych
    cen pradu.

    >Narazie "wszyscy" twierdzą że są do dupy.

    A twierdzisz, ze 20 lat pracy wytrzymaja?
    Czy nie wytrzymaja i jeszcze chalpe spala ? :-)

    >No, a od 14 lat jak weszły foolcells nie rośnie ani sieć dystrybucji
    >ani
    >produkcja.

    Czyli te kolejki to przez obciecie dostaw wodoru ?

    >Poza tym poczytaj co jest jeszcze problemem i że wcale to
    >tankowanie wodoru takie różowe nie jest, trzeba swoje odczekać
    >pomiędzy
    >tankowaniami. Generalnie wychodzi na to że tankowanie wodoru dużo
    >szybsze
    >nie jest od ładowania EV na szybkiej ładowarce.

    To sie zrobi stacje z nadmiarem tego, na co tam czekasz, i
    przyjedziesz na gotowe.

    A w bateriach tak sie nie da ... tzn da - wymienne baterie.

    J.

  • 93. Data: 2021-04-07 17:13:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 16:06:06 +0200, J.F.

    > Poczekac na Dacie :-)

    Czekam, w międzyczasie, już od 3 lat, jeżdżę w ponad 90% na prądzie.

    > No to wlasnie - bedzie popyt na nowe baterie do starych samochodow.
    > Gdzies tam bedzie/ma byc cala masa nowych BEV, wiec trzeba bedzie cala
    > mase nowych baterii, wiec materialy z recyklingu mile widziane.

    Nie ma sensu recyklingować czegoś, co jeszcze jest w znacznej części
    sprawne.

    > No i na ile starcza ? Na godzine zapotrzebowania malego regionu?
    > Zwrocil im sie, bo po przejsciu na OZE maja duze wahania chwilowych
    > cen pradu.

    Akurat tu był inny cel niż magazynowanie z OZE,
    co nie zmienia faktu że się da.

    > A twierdzisz, ze 20 lat pracy wytrzymaja?
    > Czy nie wytrzymaja i jeszcze chalpe spala ? :-)

    Twierdzę że wytrzymają dużo dłużej niż te w telefonach/laptopach/UPSach a
    które sobie za wzór biorą ignoranci.

    > Czyli te kolejki to przez obciecie dostaw wodoru ?

    Po pierwsze przez sprzedaż samochodów bez rozwoju sieci ładowania, po
    drugie prędkości ładowania, która wcale taka wysoka nie jest, po trzecie
    dostępności wodoru (i nie ważne czy go fizycznie brakuje, czy brakuje
    sprawnej jego dystrybucji).

    > To sie zrobi stacje z nadmiarem tego, na co tam czekasz, i
    > przyjedziesz na gotowe.
    >
    > A w bateriach tak sie nie da ... tzn da - wymienne baterie.

    Tylko nadal uparcie ignorujesz, że większości ludzi nie potrzeba wcale
    szybkiego i częstego ładowania. Do ignorantów dotrze to gdy w końcu wsiądą
    w EV i trochę pojeżdżą.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 94. Data: 2021-04-07 18:13:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 16:06:06 +0200, J.F.
    >Czekam, w międzyczasie, już od 3 lat, jeżdżę w ponad 90% na prądzie.

    No widzisz - nie ruszasz sie "spod komina" i innych nie rozumiesz :-)

    >Nie ma sensu recyklingować czegoś, co jeszcze jest w znacznej części
    >sprawne.

    Ale producentom na zysku z produkcji zalezy, a nie na sensie,
    to najwyzej przeforsuja ustawe o obowiazkowym recyklingu po 10 latach
    :-)

    >Akurat tu był inny cel niż magazynowanie z OZE,
    >co nie zmienia faktu że się da.

    IMO - celem bylo jednak magazynowanie energii z OZE, tylko
    krotkoterminowe.
    Na dluzej nie starczy, przynajmniej na razie.

    >Twierdzę że wytrzymają dużo dłużej niż te w
    >telefonach/laptopach/UPSach a
    >które sobie za wzór biorą ignoranci.

    W Nokiach dlugo wytrzymywaly.
    A UPS'ach sa inne, to nie licze.

    Zreszta UPS to bardzo zly przyklad do porownania, laptopy to roznie
    bywa, telefony raczej najblizsze ...

    >Po pierwsze przez sprzedaż samochodów bez rozwoju sieci ładowania, po

    Czyli chetni sa :-)

> [...]

    >wcale
    >szybkiego i częstego ładowania. Do ignorantów dotrze to gdy w końcu

    I co - bede inaczej jezdzil, niz do tej pory ?

    J.

  • 95. Data: 2021-04-07 20:09:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 18:13:01 +0200, J.F.

    > No widzisz - nie ruszasz sie "spod komina" i innych nie rozumiesz :-)

    Jeżdżę ponad 20tkm rocznie, to więcej niż statystyczny mieszkaniec PL.

    > Ale producentom na zysku z produkcji zalezy, a nie na sensie,
    > to najwyzej przeforsuja ustawe o obowiazkowym recyklingu po 10 latach
    > :-)

    Na produkcji a nie na recyklingu. Surowców nie brakuje wbrew obiegowej
    opinii.

    > IMO - celem bylo jednak magazynowanie energii z OZE, tylko
    > krotkoterminowe.
    > Na dluzej nie starczy, przynajmniej na razie.

    Może i z OZE, ale nie było celem jej magazynowanie aby jej nie marnować,
    tylko aby buforować konwencjonalne systemy.

    > W Nokiach dlugo wytrzymywaly.

    Bo mniej były drenowane niż w obecnych telefonach.

    > A UPS'ach sa inne, to nie licze.
    > Zreszta UPS to bardzo zly przyklad do porownania, laptopy to roznie
    > bywa, telefony raczej najblizsze ...

    Bywa tak samo, bateria mała, tania, to nikt nie dba o jej należyte
    wykorzystanie tak aby służyła maksymalnie długo.

    > Czyli chetni sa :-)

    Ktoś twierdził że nie?

    > I co - bede inaczej jezdzil, niz do tej pory ?

    Zapewne nie, tylko dotrze w końcu do ciebie (i innych malkontentów), że to
    ładowanie (czy też jego brak) to nie jest żaden problem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 96. Data: 2021-04-07 20:15:36
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 12:18:38 +0200, T.

    > A teraz ile kosztują baterie o jakiejś rozsądnej pojemności dla domku,
    > żeby próbować sobie instalację off-line robić?

    Nie ma u nas sensu robić instalacji offgrid. To nie Australia czy
    Kalifornia. Obecnie 1kWh baterii kosztuje ~2kzł brutto. Mój dom dla
    przykładu w największe mrozy (-20sC) potrzebuje 36kWh prądu na samo CO
    (dzięki pompie ciepła). Przeciętnie (przy 0sC) 18kWh. Produkcja z PV w
    zimie (grudzień/styczeń) to okolice 0,5kWh/kWp/dzień czyli w moim przypadku
    1/4 zapotrzebowania (dla 0sC).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 97. Data: 2021-04-07 20:19:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 13:31:25 +0200, Marcin N

    > Jakieś 60 tys zł, żeby wystarczyło na średnio jedną dobę.

    Jaka instalacja PV da 30kWh w zimie? Musiałaby być min. 4-5x
    przewymiarowana w stusunku do instalacji ongrid (z prosumentem) -- a i tak
    by to gwarancji nie dało na pracę offgrid, bo aby była gwarancja to 10x
    większa by musiała być w naszych warunkach. Dlatego offgrid w naszej
    szerokości geograficznej nie ma sensu i śmiech mnie ogarnia jak ludzie
    plują na prosumenta i że rzekomo ktoś ich okrada zabierając 20% za przesył.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 98. Data: 2021-04-07 21:50:43
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 07.04.2021 o 20:19, Myjk pisze:

> [...]
    > by to gwarancji nie dało na pracę offgrid, bo aby była gwarancja to 10x
    > większa by musiała być w naszych warunkach.

    A jaki wielki musiałby być zbiornik na wodór żeby zamiast przechowywać
    prąd w akumulatorach robić elektrolizę wody i potem w ogniwach
    paliwowych prąd z wodoru? Ma to niską sprawność fizyczną (podobno ok.
    30%) ale jeżeli utrzyma się spadek cen paneli foto to może mieć to już
    sens. Zwłaszcza, że cena akumulatora rośnie w zasadzie liniowo z
    pojemnością a przy domowej produkcji wodoru to cena ogniwa paliwowego
    jest duża ale nie zależy od pojemności ale od prądu maksymalnego w danej
    chwili. A zbiornik już dużo tańszy. Pewnie w ogródku na średniej działce
    to bez sensu ale jakby to ustawić u jakiegoś rolnika, który nie narzeka
    na brak miejsca to kot wie... Może by latem naprodukował sobie wodoru na
    zimę.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 99. Data: 2021-04-08 15:38:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wed, 7 Apr 2021 18:13:01 +0200, J.F.

    >Jeżdżę ponad 20tkm rocznie, to więcej niż statystyczny mieszkaniec
    >PL.

    Taksowkarz, kurier ?

    >Na produkcji a nie na recyklingu. Surowców nie brakuje wbrew
    >obiegowej
    >opinii.

    Kiedys zacznie.

    >Może i z OZE, ale nie było celem jej magazynowanie aby jej nie
    >marnować,
    >tylko aby buforować konwencjonalne systemy.

    Konwencjonalne systemy sobie radzily wczesniej bez buforowania.

    >Bywa tak samo, bateria mała, tania, to nikt nie dba o jej należyte
    >wykorzystanie tak aby służyła maksymalnie długo.

    No i ja np prawie zawsze na zasilaczu pracuje, bo i zasilanie pod reka
    jest.
    Wiec z samochodem nie mozesz porownywac.

    >Zapewne nie, tylko dotrze w końcu do ciebie (i innych malkontentów),
    >że to
    >ładowanie (czy też jego brak) to nie jest żaden problem.

    Jak mi ktos powie, ze mam co 200km w trasie robic godzinny postoj to
    widze problem :-P

    J.

  • 100. Data: 2021-04-08 20:07:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 8 Apr 2021 15:38:03 +0200, J.F.

    > Taksowkarz, kurier ?

    Prawie jak taksówkarz. Córka codziennie (łącznie z niedzielami) na zajęcia
    taneczne jeździ. Wszystko wokół komina, kurs, ładowanie, kurs, ładowanie
    (czasem nawet 3 takie cykle są) więc zdecydowana większość ogarniana na
    prądzie mimo małej baterii.

    > Kiedys zacznie.

    Tylko jeśli zakładasz brak rozwoju technologii.

    > Konwencjonalne systemy sobie radzily wczesniej bez buforowania.

    W świetle sprawności nie radziły sobie, tylko wtedy nikt sobie tym głowy
    nie zawracał, bo miał w dupie emisję.

    > No i ja np prawie zawsze na zasilaczu pracuje,
    > bo i zasilanie pod reka jest.

    Czyli niszczysz baterię i dłużej jak 3 lata taka bateria nie pociągnie.

    > Wiec z samochodem nie mozesz porownywac.

    Ja nie porównuję, ignoranci porównują.

    > Jak mi ktos powie, ze mam co 200km w trasie robic
    > godzinny postoj to widze problem :-P

    Bo jesteś problematyczny malkontent, ale to już wiadomo od dawna. :P

    --
    Pozdor
    Myjk