    From: " Michał" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Toyota Avensis - różnice w bezpieczeństwie 2007 a 2009
    Date: Mon, 5 Apr 2010 01:24:50 +0000 (UTC)

    > Dzieciom to opowiadaj że wysiadłeś o własnych siłach po dzwonie z
    > drzewem przy 80km/h, bo przy takiej prędkości drzewo zatrzymuje się
    > gdzieś w okolicy tylnej kanapy.
    > A nawet jak komuś uda się przeżyć taki wypadek, to nawet idealnie
    > gładkie wyhamowanie ciała z takiej prędkości za pomocą trzypunktowych
    > pasów bezpieczeństwa powoduje połamanie żeber.
    > Przeżyć owszem jest to możliwe, ale to już po szybkiej interwencji
    > strażaków i pogotowia ratunkowego.
    >
    > Więc albo nie przywaliłeś w drzewo, a jakoś się prześlizgnąłeś przez nie
    > bokiem, albo było to tak jak mówię - 35km/h.

> [...]

    Co do 80km/h i drzewa to wtedy było pewnie z kilka aut co by
    to wytrzymały (nie ruszyło by za bardzo deski).
    ale w większości (małych) - tak drezwo było by na tylniej kanapie.

    Ja pomyliłem audi C5 z C4 i wszystkie daty ;) ilość puszek i ESP.
    ale jeśli drzewo było gdzieś w okolicy fotela to to mogło być 70km/h.
    w "dzisiejszym samochodzie" ono by do kabiny nie weszło.
    ale i kierowca miałby więcej G.

    35km/h to to nie było.

    drzewo by mogło wejść do kabinyi to przy 45km/h na oko w:
    bmw3, roverze200/600, hondzie civic, może bmw5 z przed 96', co tam
    jeszcze było... ciroeny, renault clio, ford mondeo.

    W audi a6 by nie weszło, w c5 już na 100% nie.

    Aha miałem przyjemość zatrzymać auto 35..38km/h->0 na 2 drzewach,
    hamowałem z ~55km/h na lodzie przez około 100metrów, a potem celowałem
    w coś najbardziej miękkiego..., cała akcja mozę coś koło 7..8 sekund
    (szybe zdązyłęm otworzyć żeby wogóle słyszeć jak/czy się slizga ;) ).

    Był to lanos a drzewa małe (ze 3..5 metrów) i cienkie, jedno wyrwane na
    2 się zatrzymałęm rąk nie utrzymasz na kiewnicy, przeliczyłęm to na 3..5G,
    strat w aucie brak (tabliczka rejestracji troche połamana, bo trafilem
    centralnie, ale nie tak żeby wymieniać - wzieła na siebie z 4 ton ;) ).

    Droga haowania na drzewach około ~2 metrów, wspomagana ziemią
    i na 1.5m przed drzewem ziemia się zaczynała jak zjeżdząłem z lodu
    było troche ponad 40km/h.

    jedno drzewo wpadło prawie pod auto i na drugim przechylonym
    się zatrzymałem.

    matematyka, przy 3G, 38km/h, i wyrywaniu drzewa przez 1.8 metra:

    -nacisk na zderzak (tabliczkę)- koło 3 ton(auto chyba 960 kilo), delikatna
    częś tego przez koła idzie.
    -v = 38km/h
    -droga haowania na drzewie 1.8 metra
    -czas 0.35sekundy

    było trochę więcej niż 30m/s/s (nie równaomierne 3G) bo rękami
    na kierownicy się nie da utzymać, bez pasów.

    pozdrawiam.