  • 1. Data: 2024-07-11 13:28:44
    Temat: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Od: Marek <f...@f...com>

    Budowanie jednorazowych protoypów maszyn i urządzeń nigdy nie było
    tak łatwe jak obecnie.
    By zrobić sterownik maszyny na PCB jest do wyboru dziesiątki firm,
    które z pocałowaniem zrobią nawet 1szt PCB za rozsądną cenę. Gdy
    potrzeba jakiś detal 3D z tworzywa mamy drukarzy 3D: wysyłasz plik i
    drukują detal.
    Ale jak taki detal musi być metalu to się nagle okazuje to
    problematyczne i niewykonalne.
    Czy istnieją takie firmy (analogiczne do tych PCB i drukarzy 3D)
    jeśli chodzi o produkcję jednorazowych detali z aluminium lub innego
    metalu?

    Próbowałem kilku z Allegro. Są już tacy bogaci, tyle już zarobili, że
    nawet im się nie chce odpowiedzieć na maila. Zacząłem szukać w
    google.
    Znalazłem. Zrobił ale tak trochę z łaską, najpierw że on nie umie z
    pliku stl (nosz kur mać cały świat 3d umie a on nie) potem jak już mu
    przysłałem format z jakiego umie to musiałem się przypominać i
    dopominać o zrobienie. Zrobił ale z ceną zaporową. Gdy wysłałem drugi
    projekt do zrobienia nawet już nie odpowiedział na maila. 70 lat po
    wojnie, wszystko już zrobione a ja jeszcze coś wymagam....
    Znalazłem jakiegoś chińczyka... Kontakt się urwał po sprecyzowaniu
    ile szt. potrzebuję (2) i z jakiego metalu (aluminium)...
    Czy ktoś zna i może polecić normalnego, sprawdzonego fachowca, co na
    tokarce zrobi wszystko z pliku projektu 3D bez kląskania w miarę w
    rozsądnej cenie?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-07-11 13:47:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.07.2024 o 13:28, Marek pisze:
    > Znalazłem jakiegoś chińczyka

    https://www.pcbway.com/rapid-prototyping/

    Robert

  • 3. Data: 2024-07-11 15:10:48
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 11 Jul 2024 13:28:44 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > Czy ktoś zna i może polecić normalnego, sprawdzonego fachowca, co na
    > tokarce zrobi wszystko z pliku projektu 3D bez kląskania w miarę w

    Nie wiem co to jest i jaka jest dla Ciebie rozsądna cena
    ale sprawdź tutaj:
    https://www.fotonowy.pl/uslugi/obrobka-skrawaniem/?l
    ang=pl

  • 4. Data: 2024-07-11 15:39:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jul 2024 13:28:44 +0200, Marek wrote:
> [...]
    > Czy istnieją takie firmy (analogiczne do tych PCB i drukarzy 3D)
    > jeśli chodzi o produkcję jednorazowych detali z aluminium lub innego

    a) sa drukarki 3D w metalu, moze będzie łatwiej. Ale aluminium to
    chyba trudniej.

    b) o ile pamietam stare dyskusje ... w USA ci to zrobią dobrze, taniej
    i szybko.

    c) precyzyjnie trzeba? Bo może model z plastiku z 3D, a potem odlew ..

> [...]
    > przysłałem format z jakiego umie to musiałem się przypominać i
    > dopominać o zrobienie. Zrobił ale z ceną zaporową.

    Ja tam nie wiem, ale do CNC są jakies generatory kodu maszynowego ...
    ale czy z stl (?) czy prędzej z Solidworksa

    J.

  • 5. Data: 2024-07-11 16:31:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.07.2024 o 15:39, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Ja tam nie wiem, ale do CNC są jakies generatory kodu maszynowego ...
    > ale czy z stl (?) czy prędzej z Solidworksa

    Jak się nie jest biegłym w CAD, a wystarczy obróbka 2,5D to lepiej dać
    płaskie rysunki, a wykonawca sam sobie z tego zrobi ścieżki.

    Z STL można wygenerować ścieżki do obróbki, mój np.CAM tylko STL. Ale
    jak ktoś się tym zawodowo zajmuje to poradzi sobie z każdym formatem.

    Robert

  • 6. Data: 2024-07-11 19:52:32
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    >
    > Próbowałem kilku z Allegro. Są już tacy bogaci, tyle już zarobili, że
    > nawet im się nie chce odpowiedzieć na maila.

    Swego czasu szukałem lakierni proszkowej celem pomalowania ramy roweru.
    W okolicy google znajduje kilka adresów ale nikt nie chciał podjąć
    tematu. Nie opłaca się im robić *drobnicy*. I jakoś to rozumiem, bo w
    swojej branży zawodowej mam podobnie. Trzeba się szanować.

    Ramę polakierowałem, ale znalazłem kogoś, kto żyje z drobnicy. Tyle że
    wyłączyłem googla a włączyłem znajomości. Małych narzędziowni jest
    trochę, ale trzeba szukać kogoś kto się podejmie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2024-07-12 08:27:40
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-11 06:28, Marek wrote:
> [...]
    > By zrobić sterownik maszyny na PCB jest do wyboru dziesiątki firm, które
    > z pocałowaniem zrobią nawet 1szt PCB za rozsądną cenę. Gdy potrzeba

    Bo to sie robi prosto. Produkt jest prosty, klient sam przynosi projekt
    w prostej postaci a automat wykrywa bledy lub problemy.

    > jakiś detal 3D z tworzywa mamy  drukarzy 3D: wysyłasz plik i drukują

    Podobnie jak z pcb.

    > detal. Ale jak taki detal musi być metalu to się nagle okazuje to
    > problematyczne i niewykonalne.

    Mozesz drukowac 3d w metalu.

    > Czy istnieją takie firmy (analogiczne do tych PCB i drukarzy 3D) jeśli
    > chodzi o produkcję jednorazowych detali z aluminium lub innego metalu?

    Kazda ci zrobi jak zaplacisz.
    Problem jest tylko taki ze relatywnie szybko z "wyfrezuj mi to" robi sie
    "ale z obu stron i nagwintuj i zeby mialo 6cm grubosci i zeby tu z boku
    tez otwor byl"

    A to nie jest az takie proste i sam material kosztuje tyle ze dla jednej
    sztuki cena jest nieakceptowalna nawet jak dasz im projekt w znanym im
    programie.

    Po prostu frezowanie cnc nie jest trywialne i nie mozna projektu z
    autocada wrzucic w pol gupiego cama zeby sam wymyslil jak to frezowac.
    A godzina pracy CAMowca to jest 300pln minimum (moze nawet wiecej).

> [...]
    > zrobienia nawet już nie odpowiedział na maila. 70 lat po wojnie,
    > wszystko już zrobione a ja jeszcze coś wymagam....

    Kup se sam frezarke za 3-5kpln i se sam rob. Szybko sie pokapujesz czemu
    nie chca ci robic takich projektow.

    Hint:
    Jak raz zrobisz projekt to po to masz cnc zeby tylko material wymieniac,
    wiory zamiatac i gotowe sztuki w pudelka pakowac.

    A nie kazda sztuke glaskac i sie z nia certolic.

    A podejrzewam ze jak mu dales poprawiony lub drugi projekt to lolek
    musial od nowa sciezke obrobcza projektowac. A jak sie gdzies machnal to
    material zmarnowal a ciebie honorowo policzyl tylko za jedna sztuke.

> [...]
    > Czy ktoś zna i może polecić normalnego, sprawdzonego fachowca, co na
    > tokarce zrobi wszystko z pliku projektu 3D bez kląskania w miarę w

    To chcesz na tokarce czy frezowane?
    Na tokarce to przemaluj ten twoj stl na kartke i zanies do wioskowego
    tokarza. Zrobi bez narzekan.
    Ale jak ty chcesz cuda na kiju to tak to nie.

    --
    Lukasz

  • 8. Data: 2024-07-12 10:12:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 12 Jul 2024 01:27:40 -0500, ptoki <p...@e...pl> wrote:
    > Mozesz drukowac 3d w metalu.

    A to będzie dokładne? Koło pasowe do silnika obracające się z
    prędkością 4k RPM. Próbowałem testowe wydruki 3D z tworzywa i biją
    niestety.

> [...]
    > jednej
    > sztuki cena jest nieakceptowalna nawet jak dasz im projekt w znanym

    Błagam, mamy 21 wiek. Płytkarze PCB merdżują pojedynczą płytkę z
    innymi i praktycznie tam nie ma efektu zabawy z 1 szt. Pojedynczy
    projekt integruje się procesowo z innymi. Oczekuję, że analogicznie
    powinno być już tutaj.

    > Po prostu frezowanie cnc nie jest trywialne i nie mozna projektu z
    > autocada wrzucic w pol gupiego cama zeby sam wymyslil jak to
    > frezowac.

    Aaa to teraz rozumiem do czego są te wszystkie maszyny CNC na
    dyskietkę... :)
    Mamy 21 wiek, dall-e, chat-gpt i inne szykany a Ty mi opowiadasz, że
    ktoś musi jeszcze coś myśleć lub wymyślać jak to zrobić. Oczekuję, że
    jedyne co robi operator to wrzuca plik projektu z jednej strony a z
    drugiej wychodzi gotowy element. Może wyjść z innymi połączony
    drucikami do wycięcia z mozaiki.

> [...]
    > machnal to
    > material zmarnowal a ciebie honorowo policzyl tylko za jedna sztuke.

    Nie, za jedną chciał 500, za dwie 600. Jak zapytałem co zrobi z drugą
    jak jej nie wezmę powiedział, że wyrzuci. Także miał gdzieś swój
    poświęcony czas i materiał na drugą.

    > Ale jak ty chcesz cuda na kiju to tak to nie.

    To są skomplikowane cuda?
    https://youtu.be/c6g8LF4um48

    --
    Marek

  • 9. Data: 2024-07-12 10:17:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Jul 2024 15:39:27 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > a) sa drukarki 3D w metalu, moze będzie łatwiej.

    Ale czy będzie precyzyjnie? Testy potrzebnego elementu https://youtu.be/c6g8LF4um48
    drukowane w tworzywie nie wyszły, bije przy obrotach 4k/min

    > c) precyzyjnie trzeba? Bo może model z plastiku z 3D, a potem odlew
    > ..

    Właśnie poprawiam chińskie orginalne koło pasowe odlewane i
    sprzedawane razem z silnikiem. Oryginalne od nowości bije.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2024-07-12 10:35:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 12.07.2024 o 10:12, Marek pisze:
    > To są skomplikowane cuda?
    > https://youtu.be/c6g8LF4um48

    Jak drukujesz, to można cudować z różnymi odsadzeniami, rowkami,
    promieniami w krawędziach.
    Jak ma to ktoś wytoczyć, to staraj się uprościć aż do bólu (Twojego),
    aby nie bolało tokarza, bo za ten ból sobie policzy.
    No chyba, że musi tak wyglądać.

    Jaką to ma średnicę?

    Robert