  • 11. Data: 2010-04-21 23:49:18
    Temat: Re: To sie nazywa dlugi czas ekspozycji !
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-04-21 22:04, Cezary Grądys pisze:

    > Chyba to pierwsze zdjęcie widziałem w bardzo starym ;) "Młodym
    > Techniku". Pewny jestem na 99%.

    Bądź pewien na 100%. Było tam :)

    Marek

  • 12. Data: 2010-04-21 23:52:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-04-21, Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> wrote:

    > Największa średnica Słońca jest na początku stycznia 0°32'31", a
    > najmniejsza na początku lipca 0°31'27". Czy różnica jednej minuty
    > kątowej (tzn. 3% średnicy) byłaby na tych zdjęciach zauważalna?

    Trochę inaczej - tak się luźno zastanawiałe, ze sobie wsłońce wisi na
    różnej wysokości nad horyzontem a na niektórych zdjęciach jest całkiem
    blisko tego horyzontu. A jak jest blisko to jest wyraźnie większe z
    wiadomego powodu. Tu jakby tego nie widzę.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2010-04-22 04:29:41
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > blisko tego horyzontu. A jak jest blisko to jest wyraźnie większe z
    > wiadomego powodu. Tu jakby tego nie widzę.

    Na zdjęciu ten wiadomy powód nie występuje.

  • 14. Data: 2010-04-22 05:07:02
    Od: "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl>

    > Oj sorki, nie zajrzałem do linku, na który odpowiadasz :)
    > Masz rację ten ostatni link to pozycja słońca

    > Chętnie obejrzę :)

    ja tylko wygrzebie to podrzuce

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 15. Data: 2010-04-22 07:17:37
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]
    > blisko tego horyzontu. A jak jest blisko to jest wyraźnie większe z
    > wiadomego powodu. Tu jakby tego nie widzę.

    Pudło! Efekt o którym piszesz to złudzenie optyczne -dotyczy też księżyca
    nisko and horyzontem. Rozmiary kątowe są takie same jak kiedy stoi wyżej [co
    widać własnie na fotkach], tylko nasz mózg inaczej traktuje obiekty na tle
    horyzontu/ziemi niż te na tle nieba bez zadnych struktur krajobrazu.
    Nie wiem dlaczego, ale może to atawizm z epoki jaskiniowej. W końcu to co
    mogło człowieka czy hominida zeżreć, przeważnie biegało po ziemi lub siedziało
    na gałęzi, a nie fruwało w powietrzu ;-)
    Ciekawe, jak te rzeczy widzą np. u susły itp. stepowe gryzonie -wzrokowcy, co
    nigdy nie kopią nor w zaroślach ani nawet pod drzewami, bo zaburza im to
    obronę przeciwlotniczą :-)
    Pozdrawiam
    -J.

  • 16. Data: 2010-04-22 09:03:52
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

> [...]
    > widać własnie na fotkach], tylko nasz mózg inaczej traktuje obiekty na tle
    > horyzontu/ziemi niż te na tle nieba bez zadnych struktur krajobrazu.

    PUDŁO!

    słyszałeś o ugięciu światła przy przechodzeniu między ośrodkami. wiesz
    dlaczego słońce przy horyzoncie jest czerwone??

  • 17. Data: 2010-04-22 09:16:23
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 22/04/2010 11:03, TheGuru wrote:
    > słyszałeś o ugięciu światła przy przechodzeniu między ośrodkami. wiesz
    > dlaczego słońce przy horyzoncie jest czerwone??

    Przy horyzonce ma miejsce zjawisko nazywane refrakcją atmosferyczną, ale
    ono powoduje, że Słońce lub Księżyc są w kierunku pionowym krótsze, tzn.
    bardziej płaskie. Na kierunek poziomy nie ma refrakcja wpływu, patrz
    również zdjęcia: http://prac.us.edu.pl/~awini/nature1.html
    Refrakcja nie powoduje, że nam się wydaje Słońce lub Księżyc przy
    horyzoncie większe niż kiedy są wysoko nad horyzontem. Refrakcja
    powoduje zniekształcenie okrągłego Słońca.

    Ludek

  • 18. Data: 2010-04-22 10:26:38
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > To jakas amatorszczyzna - cyfra mozna robic to samo szybciej i taniej!

    W fotoszopie, bo w realu Slonca nie popedzisz ;-)
    --
    A S

  • 19. Data: 2010-04-22 10:27:34
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> napisał w wiadomości
    > W fotoszopie, bo w realu Slonca nie popedzisz ;-)

    Co?! Cyfra nie popedze? :)

  • 20. Data: 2010-04-22 12:57:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-04-22, J. <j...@i...pl> wrote:

    > Pudło! Efekt o którym piszesz to złudzenie optyczne -dotyczy też księżyca
    > nisko and horyzontem. Rozmiary kątowe są takie same jak kiedy stoi wyżej [co

    Ja sobie nawet taką interpretację wygóglałem, ale prawdę mówiąc nadal
    nie chce mi się wierzyć. Trochę zbyt duże to złudzenie i dlaczego
    miałoby tak spektakularnbie dotyczyć głównie ciał niebieskich?

    --
    Marcin