    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Test porównawczy języków programowania
    Date: Fri, 07 Jan 2011 14:49:07 -0600

    On Fri, 7 Jan 2011 17:22:16 +0000 (UTC), " "
    <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    >musi (z uwagi na stopień skomplikowania materii poza-CS) dostać tak dokładną
    >specyfikację, że w praktyce będzie ona implementacją modelu w pseudokodzie. To
    >już łatwiej wszystkim nauczyć tego modelarza C++ czy Javy. Ewentualne problemy
    >z designem systemu można rozwiązać w ramach konsultacji z profesjonalnym
    >programistą. Gdyby ten system działał źle, to nie stosowałyby go tak
    >profesjonalne firmy jak Goldman Sachs (który NB stworzył swój własny język
    >programowania, żeby ułatwić nie-programistom pisanie kodu modelującego).

    jako osobnik zajmujacy sie modelowaniem matematycznym i "przekuwajacym
    go w metal" mam neijakei watpliwosci. Specfikacja modelu
    matematycznago na ogol jest wielowarstwowa - poczynajac od zupelnie
    formalnej (rownania) popzrez kolejne warstwwy coraz blizsze jezyka
    programwoania, az do "normalnego" jezyka programwoania

    Przynajmniej u mnie, na poczatku sa rownania, potem jest formalna
    specyfikacja w jezyku Object-Z, potem ejst tlumaczenie tego na jezyk
    modelowania (nei majacy nic wspolnego z C++ czy "normalnymi"
    jezykami), a potem ewentualnie do normalnego jezyka programowania.
    Potzrebne ejst to po to aby byla jasna wzajemna jednoznacznosc meidzy
    kodem a rownaniami, jak rozneiz mozliwosc sprawdzenia poprawnosci tego
    wszystkiego (zwlaszcza po dokonaniu zmian z jednego lub drugiego
    konca). Oczywiscie, mozna napisac rownania od razu w C++, ale potem
    znalezienie tych rownan w C++ moze byc trudne/smemozliwe, w
    szczegolnosci jeseli programisci porobia sobie jakies dowolne zmiany.

    Podobnie jak Godman-Sachs mamy wlasna metodologie konstrukcji i
    weryfikacji programow opartych o matematyke. Firma ILOG opublikwoala
    kiedys dosyc dobry manual na temat produkcji oprogramowania
    zawierajacego komponenty matematyczne, ale nie wiem czy po przejeciu
    przez IBM te materialy sa jescze dostepne.

    W Europie, IC-PARC (neiistniejaca juz komorka Imperial College) w
    ramach projektu ESPRIT zwanego CHIP opracowala 4 tomowy manual o
    konstrukcji oprogramowania z komponentami optymalizacujnymi. Neistety,
    nie jest dostepny on-line, bo zatonal wraz z IC-PARC, ale mam wlasna
    kopie, wiec moge podeslac.

    >Dla jasnosci: nie mowilem o kodzie, ktorzy obsluguje przelewy bankowe, tylko o
    >np. skomputeryzowanych strategiach algotrading.

    Owszem, domyslilem sie. Tylko ze na ogol to tez sa CZYJES pieneidze.
    bank jako taki nie obraca "wlasnymi" pieneidzmi bo takowych nie ma

    A.L.