    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <1...@g...com>
    Subject: Re: Termopara - jak to używać
    Date: Fri, 13 Dec 2013 22:10:28 +0100

    Użytkownik <d...@g...com> napisał w wiadomości
    news:1cba43e5-9773-4a59-af67-c326b7358a66@googlegrou
    ps.com...
    użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Kolega "uzytkownik" wyklada ze swojej zaawansowanej perspektywy, byc
    > moze trudni sie tym na codzien. Popelnil blad w
    > opisie ktory wychwyciles. Uproszcze to do jednego prostego obrazka:
    > http://www.hqew.net/files/Images/Article/Circuit_Dia
    gram/Temperature-Measurement-via-Thermocouple.gif

> [...]
    > w lutownicy. Bez kompensacji zimnych koncow zmiana temperatury
    > otoczenia wplynie na blad stabilizacji grota. Z
    > kompensacja jak na podanym rysunku, zmiana temperatury styku
    > mocujacego termopare do plytki nie bedzie miala wplywu na
    > stabilizacje temperatury.

    > Prosty przyklad stosu termopar bez kompensacji:
    > http://imageshack.us/a/img571/3273/8aqw.jpg

    > Jak srodek i zewnetrzna czesc sa w jednej temperaturze to Vout = 0,
    > jak na srodek elementu pada swiatlo, to jest roznica
    > temperatur wzgledem zewnetrzej czesci (zewnetrznych koncow) ktora robi

    Nie zrozumiałeś sensu naszej dyskusji, bo to o czym piszesz to jest
    całkiem inna sprawa, która dotyczy kompensowania i jest to oczywista
    oczywistość, z którą ani ja ani Piotr nie polemizowaliśmy.

    Chodziło natomiast o wpływ przewodów łączących termoparę z miernikiem,
    któe wykonane sa z różnych materiałów oraz styki, którymi te przewody są
    łączone.
    Np. do termopary podłączony jest odcinek przewodu miedzianego, za nim
    odcinek przewodu aluminiowego, a następnie odcinek przewodu niklowego, a
    ten wchodzi do miernika.
    Napisałem, że mogą być one wykonane odcinkami z różnych materiałów tak
    jak opisałem to wyżej pod warunkiem, że poszczególne odcinki przewódów
    są identyczne w poszczególnych odcinkach po stronie przewodu dodatniego
    jak i ujemnego i to jest prawda.

    Taka zmiana materiałów nie wpływa na sam pomiar siły termoelektrycznej
    na termoparze, pod warunkiem, że poszczególne styki pomiędzy tymi
    odcinkami w gałęzi dodatniej i ujemnej są umieszczone w tych samych
    temperaturach.

    Napisałem też, że złącza, które powstają pomiędzy odcinkami przewodów
    miedzi-aluminium, aluminium-nikiel mogą się znajdować się w różnych
    temperaturach i to też jest prawda. Czyli styki pomiędzy przewodami
    miedzanymi i aluminiowymi w temperaturze np. 100K, a styki pomiędzy
    przewodami aluminiowymi i niklowymi w temperaturze 300K.
    W tym przypadku te różnice temperatur nie wpłynął na pomiar, gdyż
    wszystkie siły termoelektryczne generowane w poszczególnych stykach są
    symetryczne względem siebie w gałęzi dodatniej i ujemnej i wzajemnie się
    znoszą.
    Pisząc wcześniej chodziło mi właśnie o ten przypadek, ale po paru piwach
    jakoś samo się rozszerzyło o te różnice w gałęzi dodatniej i ujemnej :)
    Nieprawdą jest natomiast to co napisałem dodatkowo, że nawet kiedy
    spoiny w gałęzi dodatniej są w innej temperaturze niż spoiny w gałęzi
    ujemnej i to właśnie wychwycił Piotr i tu muszę mu przyznać rację.

    Próbując przekonać Piotra do mojej nieporawnej wersji, analizując układ
    podłączenia termopary i przypadek, że te powstałe spoiny na tych
    odcinkach różnych przewodów po stronie przewodu dodatniego i ujemnego są
    w róznych temperaturach, właśnie udowodniłem, że Piotr ma rację.
    Skapnąłem się jak zakończyłem pisdać tekst, ale niechcący kliknąłem
    wyślij, zamiast zapisz, aby na trzeźwo to jeszcze raz przeanalizować i
    nie wprowadzać w błąd. :)