  • Data: 2016-08-11 20:56:35
    Temat: Re: Telex
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Jarosław,

    Thursday, August 11, 2016, 3:52:29 PM, you wrote:

    > No to był znak nazywany chyba "zmiennikiem", który przełączał na drugi
    > zestaw.

    Teoretycznie mogły być 3 zestawy, zmieniane kodem ,,litery" (11111),
    ,,cyfry" (11011) oraz trzeci zestaw, który można było włączać
    teoretycznie kombinacją 00000 ale w mechanicznych dalekopisach tego
    zestawu nie było. Zrezygnowano z trzeciego zestawu ponieważ mógłby on
    być wyzwalany przypadkowy trzaskiem na linii potraktowanym jako bit
    startu.

    Czyli na 32 możliwości na 5 bitach mieliśmy 26 liter lub cyfr i znaków
    specjalnych (w tym 3 polskie litery: ą, ę i ł) w dwóch zestawach oraz
    stałe znaki:
    litery
    cyfry
    trzeci zestaw
    spacja
    CR
    LF

    Kody poszczególnych znaków nie były kolejne. Ale nie pytajcie, jakie
    były, bo minęło 35 lat od czasu, jak się tym zajmowałem i nie
    pamiętam.

    [...]

    --
    Best regards,