  • 41. Data: 2024-05-25 06:09:43
    Temat: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 May 2024 22:09:07 +0200, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
    > No raczej. Zależy jak to robią.

    No właśnie... Jak np.?
    Masz na myśli mit, w którym auto niespodziewanie zatrzyma się na
    przejeździe kolejowym akurat przed nadjeżdżającym pociągiem?
    Co może bezpośrednio zabić człowieka w modyfikacji oprogramowania
    ECU?

    --
    Marek

  • 42. Data: 2024-05-25 11:53:28
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 25.05.2024 o 06:09, Marek pisze:

    > No właśnie... Jak np.?
    > Masz na myśli mit, w którym auto niespodziewanie zatrzyma się na
    > przejeździe kolejowym akurat przed nadjeżdżającym pociągiem?

    Czemu mit? To można zrobić zwykłym ELM'em z BT wpiętym do gniazda
    diagnostycznego. Nie trzeba w ogóle modyfikować ECU. No chyba, że po to,
    by sam się zatrzymał na przejeździe jak te pociągi Newag'u poza serwisem
    producenckim.

    > Co może bezpośrednio zabić człowieka w modyfikacji oprogramowania ECU?

    Przeróżne rzeczy. Mnie w ogóle nie o to chodzi, że może zabić tylko, że
    może chcę poprawić to i owo po to by nie zabiło albo by wyeliminować
    proste uciążliwości, które mi życie marnują każdego dnia. A najlepiej
    wgrać coś zupełnie niezależnego by np. nikt mi nie decydował czy mogę
    sobie przebieg ustawić czy nie mogę. Bo co kogo obcego może przebieg
    mojego samochodu obchodzić. Kupi to se będzie pilnował albo nie
    pilnował. Nie jego to niech sobie kupi. Jakaś niedojda wpisała mi
    nieprawidłowy przebieg ostatnio. Na gruncie tego absurdalnego 'wiedzenia
    lepiej' co właścicielowi potrzeba. Niczego mi nie gwarantują a będą
    wymagali. Z jakiej paki?!

  • 43. Data: 2024-05-27 18:06:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-24 o 22:09, io pisze:

    > Ja Ci zacytuję o czym mowa
    >
    > "> To bardzo, bardzo źle świadczy o autorze jej oprogramowania. Wsad
    > powinien mieć podpis, bez którego się nie 'wsadzi'.
    >
    > Ale, że tylko oprogramowanie konkretnego autora? To tak właśnie być nie
    > powinno. Szczególnie że mowa o drukarce open hardware. "
    >
    > Tak się włączyłem w twoją kwestię.

    Ja rozumiałem, że jest mowa o jakiejś fabrycznej drukarce do której coś
    włożyłeś (karta SD w czytniku typu pendrive?) i która przez to się tak
    załatwiła na cacy, że przestała działać i w efekcie aby naprawić kupiłeś
    jakąś nową płytę główną.

    Nadal (w tym kontekście) dokładnie to samo bym powiedział o
    programiście, który pisał jej oprogramowanie. Drukarka nie powinna
    przyjmować byle jakiego pliku jako swojej nowej wersji.
    A skutecznym sposobem zabezpieczenia jest podpisywanie pliku będącego
    wsadem. Jak się dowiedziałem, że mowa o open hardware to stwierdziłem,
    że zabezpieczenie może być dużo słabsze, ale jeśli ktoś go w ogóle nie
    przewidział i łyka jako nową wersję jakikolwiek plik to nadal nie mam
    dobrego zdania o jego wyobraźni.

    > No raczej. Zależy jak to robią.

    Mówimy o RS232, RS422 czy RS485?
    OK. Już wiem, że chyba żaden z nich.

    > Nikomu nie wmawiałem złośliwości. Po prostu finalnie jeden produkt po
    > wymianie karty wspierał nowy standard a drugi nie wspierał bo np w
    > trosce o rzekome bezpieczeństwo zrealizowano interfejs WiFi tak, by nie
    > dało się go podmienić.

    W przenośnym czytniku RFID zastosowaliśmy dostępny na rynku moduł
    ZigBee, który wydał się nam najrozsądniejszy.
    W module tym jest mikroprocesor, który poza załatwieniem ZigBee może też
    obsługiwać jakiś sprzęt na zewnątrz to zrobiliśmy z niego sterownik
    całego naszego urządzenia. Tak wychodzi taniej więc cena może być mniejsza.

    Taka po prostu koncepcja projektu.

    Teraz załóżmy, że zmienia się ZigBee z 'a' na 'g'.
    Uważasz, że lepiej było:
    - dać osobny procesor załatwiający to co robi nasze urządzenie tak aby
    moduł można było zawsze po prostu wymienić,
    - zamiast wlutowywać moduł (moduł wklejamy i lutujemy drucikami, bo
    produkcja kilku sztuk rocznie więc ręcznie, a moduł ma pady ukryte pod
    spodem płytki (do lutowania w piecu)) przewidzieć jakieś złącze dla niego,
    - sam moduł zmontować na jakiejś płytce ze złączem pasującym do tego na
    płycie głównej,
    - wybrać większą obudowę, aby ta konstrukcja się zmieściła,
    - wgrywać na produkcji dwa wsady - osobno do modułu i osobno na główną
    płytę,
    - mieć ewentualny problem z rozłączeniem się zlącza, gdy komuś zdarzy
    się upuścić czytnik.

    Serio uważasz, że tak właśnie powinniśmy zrobić tylko po to, że jak się
    pojawi ZigBee 'g' to użytkownik będzie mógł sobie:
    - kupić moduł obsługujący 'g',
    - zrobić płytkę na którą go nalutuje,
    - zastąpić tą płytką tę dotychczasową,
    - napisać sobie programy dla modułu i płyty głównej.

    > No ale raczej nie dlatego, że mu oprogramowanie podmienili.

    > Taki właśnie model biznesowy jak na wstępie zakwestionowałem.

    Nie koniecznie model. Po prostu nie umielibyśmy zrobić tak jak
    oczekujesz. Oczywiście jak czegoś nie umiem zrobić to mogę nie robić
    wcale. Ale nie wiedziałem, że czegoś takiego oczekujesz więc zrobiłem
    jak umiałem.

    Aby można było sobie wgrywać co się chce to zapewne musiałby być jakiś
    standardowy system operacyjny.
    Czyli coś, nad czym w moim pojęciu się nie panuje (jestem elektronikiem,
    nie informatykiem).
    Systemu kontroli dostępu rozproszonego po całym kraju nie da się bez
    internetu zrobić.
    Czyli kontrola dostępu z jakimś standardowym systemem operacyjnym
    komunikująca się przez internet.
    To jest naturalny cel potencjalnego ataku kogoś, kto chce wejść do
    miejsc, które są tym systemem zabezpieczone.

    Było głośno o wykorzystaniu kamerek do ataków DDOS. O tym, żeby ktoś z
    tych samych kamerek utrwalał wszystko, co widzą nie słyszałem.

    Kontrolery nie pozwolą podglądać, ale to nie znaczy, że nie byłyby
    ciekawym celem.

    > Jak
    > pokazujesz da się, ale nic dobrego z tego nie wynika.

    Ja uważam, że z modelu z możliwością wgrywania co się chce właśnie by
    nic dobrego nie wynikło.
    P.G.

  • 44. Data: 2024-05-31 23:44:58
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 27.05.2024 o 18:06, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > włożyłeś (karta SD w czytniku typu pendrive?) i która przez to się tak
    > załatwiła na cacy, że przestała działać i w efekcie aby naprawić kupiłeś

    Ktoś, nie ja.

> [...]
    > przyjmować byle jakiego pliku jako swojej nowej wersji.
    > A skutecznym sposobem zabezpieczenia jest podpisywanie pliku będącego

    Raczej sprawdzanie tego podpisu.

    > Jak się dowiedziałem, że mowa o open hardware to stwierdziłem,
    > że zabezpieczenie może być dużo słabsze,

    Bo?

    > ale jeśli ktoś go w ogóle nie
    > przewidział i łyka jako nową wersję jakikolwiek plik to nadal nie mam
    > dobrego zdania o jego wyobraźni.

    Nie tak działają zwykłe programatory? No ale trzeba się podłączyć
    fizycznie. Tam, gdzie podłączać się nie trzeba wprowadza się adekwatne
    zabezpieczenia. Ale to przecież nie po to, by odebrać użytkownikowi
    możliwość programowania urządzenia, którego jest właścicielem. Chyba, że
    tego właśnie chce, np systemy safety.

    > Mówimy o RS232, RS422 czy RS485?
    > OK. Już wiem, że chyba żaden z nich.

    RS.. samochód, nie zajarzyłem :-)

> [...]
    > - zrobić płytkę na którą go nalutuje,
    > - zastąpić tą płytką tę dotychczasową,
    > - napisać sobie programy dla modułu i płyty głównej.

    Nie wystarczy wgrać program do nowej płyty?

> [...]
    > oczekujesz. Oczywiście jak czegoś nie umiem zrobić to mogę nie robić
    > wcale. Ale nie wiedziałem, że czegoś takiego oczekujesz więc zrobiłem

    Ja tylko o tym, że producent nie ma powodu odbierać użytkownikowi
    możliwości programowania urządzenia, którego jest właścicielem.

> [...]
    > standardowy system operacyjny. > Czyli coś, nad czym w moim pojęciu się nie panuje

    Przecież dostajesz moduły, które można swobodnie programować bez systemu
    operacyjnego.

> [...]
    > To jest naturalny cel potencjalnego ataku kogoś, kto chce wejść do
    > miejsc, które są tym systemem zabezpieczone.

    Nie bardzo rozumiem o jakim systemie piszesz. Może coś więcej napisz, bo
    nie rozumiem o co chodzi.

    > Było głośno o wykorzystaniu kamerek do ataków DDOS. O tym, żeby ktoś z
    > tych samych kamerek utrwalał wszystko, co widzą nie słyszałem.

    No co Ty, normalne sterowanie. Można nagrywać, można używać do czegoś
    innego.

    > Kontrolery nie pozwolą podglądać, ale to nie znaczy, że nie byłyby
    > ciekawym celem.

    > Ja uważam, że z modelu z możliwością wgrywania co się chce właśnie by
    > nic dobrego nie wynikło.

    Już samo to, że z tego dokładnie korzystasz, wynika, że już 'coś dobrego
    wyniknęło'.

  • 45. Data: 2024-06-03 16:28:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-31 o 23:44, io pisze:

    > Ktoś, nie ja.

    Ok. Nie zauważyłem.
    Nie będę teraz przeglądał historii.
    Myślałem, że jak na opis, że 'się wgrało' zareagowałem hasłem, że to
    musiał być kiepski programista to odpowiedziała mi ta sama osoba co
    zapodała, że 'się wgrało'.

    > Raczej sprawdzanie tego podpisu.

    :)
    O oczywistych oczywistościach zwykłem nie pisać.
    Początkiem była informacja, że drukarka łyknęła jakiś losowy plik jako
    swój nowy wsad.
    Napisałem, że powinien być podpisywany a w domyśle, że oczywiście po to,
    aby sprawdzić ten podpis przed zaakceptowaniem pliku jako nową wersję softu.

    > Bo?

    Ktoś, kto sobie poskładał coś open hardware może z tym robić co chce.
    W przypadku produktu za którego działanie bierze odpowiedzialność jego
    producent nie powinno być łatwej metody 'zepsucia go' i wysłania do
    naprawy gwarancyjnej.

> [...]
    > zabezpieczenia. Ale to przecież nie po to, by odebrać użytkownikowi
    > możliwość programowania urządzenia, którego jest właścicielem. Chyba, że

    Oprogramowanie to taka sama część urządzenia jak każdy inny fragment
    jego budowy. Każda ingerencja według mnie powoduje, że od teraz
    producent już nie powinien odpowiadać za naruszenie przez urządzenie
    jakichś przepisów (np. dotyczących bezpieczeństwa, ale nie tylko).
    Ingerencja w budowę mechaniczną jest zazwyczaj łatwa do stwierdzenia
    nawet jak to urządzenie było źródłem pożaru. Sprawdzenie w takim
    przypadku, że był podmieniony software jest znacznie trudniejsze więc
    lepiej jest po prostu to uniemożliwić.

    > Nie wystarczy wgrać program do nowej płyty?

    Ja tylko tłumaczę, że czasami hardware z takich, czy innych (zazwyczaj
    racjonalnych) powodów został tak zrobiony, że jak ktoś zmienił Wifi z
    'a' na 'g' to może nie być możliwości dopasowania się do 'g' poprzez
    jedynie wgranie programu.
    A tłumaczę, bo napisałeś, że niektórzy umożliwiali, a inni nie.

    > Ja tylko o tym, że producent nie ma powodu odbierać użytkownikowi
    > możliwości programowania urządzenia, którego jest właścicielem.

    Oczywiście, że ma powód. Chodzi o jego odpowiedzialność za produkt.
    Prawo jest coraz bardziej takie, że jak jakiś idiota się poparzy bo
    wymyśli, żeby wyprasować koszulkę na sobie to się okaże, że winny jest
    producent, bo mógł to przewidzieć, a nie przewidział i nie napisał
    odpowiedniego ostrzeżenia w instrukcji.

    Jak wyrób ma oprogramowanie to na pewno jest to wyrób elektroniczny.
    Podlega więc pod EMC, RoHS, WEEE. Jeśli jest jakoś połączony do sieci AC
    to podlega też pod LVD. Jeśli ma jakąś komunikację bezprzewodową to
    podlega też pod RED. Zależnie od konkretnego typu wyrobu, może też mieć
    obowiązek bycia w zgodzie z jakąś normą.
    Producent odpowiada za spełnienie wszystkich wymogów wymienionych przeze
    mnie dyrektyw, a może i innych o których nie słyszałem.
    W spełnieniu niektórych wymogów niektórych dyrektyw istotną rolę odgrywa
    oprogramowanie. Od razu kojarzą się EMC, RED, ale w przypadku LVD też
    można sobie wyobrazić wpływ softu na spełnienie jej wymagań.

    Nawet potencjalna możliwość, że gdzieś u kogoś zostanie ujawniony
    produkt danego producenta nie spełniający wymogów jest według mnie
    wystarczającym powodem aby uniemożliwiać użytkownikowi modyfikację
    oprogramowania.

    > Przecież dostajesz moduły, które można swobodnie programować bez systemu
    > operacyjnego.

    Nie do końca rozumiem co masz na myśli.
    Mam wrażenie, że piszesz o jakichś modułach, które są dopiero
    półproduktami, a ja piszę o końcowych wyrobach trafiających do użytkwonika.

    > Nie bardzo rozumiem o jakim systemie piszesz. Może coś więcej napisz, bo
    > nie rozumiem o co chodzi.

    System kontroli dostępu to coś, co wpuszcza tylko osoby uprawnione
    (karta, pin, odcisk palca, kształt dłoni i co tam jeszcze wymyślą).
    Gdy rozproszony po kraju (wiele oddziałów firmy, zakładów, czy
    jednostek) to naturalne do niezbędnej wymiany informacji jest
    wykorzystanie internetu.
    No i jeśli założyć, że w takim systemie użytkownik powinien mieć
    możliwość dogrywania jakichś swoich modułów (tak zrozumiałem opisane
    przez Ciebie oczekiwania) to chyba jedyną możliwością byłoby oparcie
    tego na jakimś ogólnodostępnym systemie (typu LINUX). W każdym tego typu
    systemie odkrywane są co jakiś czas jakieś luki i wymagane jest wgranie
    jakichś łatek.
    Tylko, że audyt bezpieczeństwa systemu był wykonany dla konkretnego
    oprogramowania (jak to był system z możliwością dogrywania modułów
    użytkownika to wyobrażam sobie, że audyt badający, że dowolny dograny
    moduł nie naruszy bezpieczeństwa zasadniczego oprogramowania musiałby
    być .... kosztowny).

    Ogólnie uniemożliwienie modyfikacji programu przez użytkownika i
    uniemożliwienie mu dogrywania jakichkolwiek jego własnych kawałków
    uważam, za jedynie słuszne rozwiązanie.

    > Już samo to, że z tego dokładnie korzystasz, wynika, że już 'coś dobrego
    > wyniknęło'.

    Rozumiem, że piszesz o tym, że korzystam z komputera na którym mam
    wgrany jakiś program pocztowy.

    Oczywiście komputer bez możliwości wgrywania i uruchamiania na nim
    programów użytwkownika nie ma sensu.
    Ale według mnie z kolei system kontroli dostępu z możliwością dogrywania
    na nim i uruchamiania oprogramowania użytkownika też nie ma sensu bo
    wymagało by to zbyt kosztownych działań niezbędnych do zapewnienia
    zachowania bezpieczeństwa systemu i niepogorszonej jego funkcjonalności
    bez względu na zawartość wgranej aplikacji użytkownika.
    P.G.

  • 46. Data: 2024-06-04 11:01:54
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 03.06.2024 o 16:28, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > W przypadku produktu za którego działanie bierze odpowiedzialność jego
    > producent nie powinno być łatwej metody 'zepsucia go' i wysłania do

    No ale to ... Ender-3 jest najczęściej kupowaną, nie pomogło innym
    zamknięte oprogramowanie. Ja nawet chyba trochę na wyrost piszę o tym
    'open hardware', ktoś to w Chinach produkuje i może jakieś prawa sobie
    do tego rości. Niemniej jednak dostajesz drukarkę w częściach i sobie
    składasz. Dostajesz jakiś firmware ale możesz sobie wgrać inny bo są
    inne. Jak nie działa to dlatego, że źle drukarkę złożyłeś albo Ci dali
    jakiś wadliwy sprzęt. Nie widzę by gdzieś tu była 'odpowiedzialność za
    produkt przez producenta'. Pewnie nawet gdzieś piszą, że jest
    hobbystyczny. A jednak to jest właśnie najlepszy produkt w konsumenckiej
    kategorii :-) Na piiii mi jakaś inna drukarka w której byłbym skazany na
    łaskę bądź niełaskę producenta?!

> [...]
    > nawet jak to urządzenie było źródłem pożaru. Sprawdzenie w takim
    > przypadku, że był podmieniony software jest znacznie trudniejsze więc

    No właśnie łatwiejsze jest a nie trudniejsze :-) Sam piszesz o
    podpisywaniu oprogramowania tyle, że po to by wykluczać użycie innego a
    nie by stwierdzić jego podmianę dopiero w przypadku reklamacji.

> [...]
    > jedynie wgranie programu.
    > A tłumaczę, bo napisałeś, że niektórzy umożliwiali, a inni nie.

    No i mamy nie wiadomo ile (setki tysięcy? miliony? ...) telewizorów
    które utraciły kluczową użyteczność odbioru programów z eteru przy
    okazji w sumie subtelnej zmiany kodeka. I raczej nie trzeba zmiany
    sprzętu by ten kodek poprawić. A jeśli potrzeba to może należało
    przewidzieć, że wydzielenie modułu kodeka jest potrzebne. To nie jest
    kompromitujące dla tych producentów?!

    > Oczywiście, że ma powód. Chodzi o jego odpowiedzialność za produkt.

    Jaka jest odpowiedzialność za telewizor jak wyżej? Produkt już nie taki
    tani. Albo kino domowe. Panel się zepsuł, nowy kosztuje jakieś
    absurdalnie duże pieniądze jak na sprzęt, który ma już kilka lat,
    szczęśliwie wystarczyło go odłączyć i z pilota korzystać. No ale gdzie
    odpowiedzialność? Że sobie powiemy, że jest?

> [...]
    > wymyśli, żeby wyprasować koszulkę na sobie to się okaże, że winny jest
    > producent, bo mógł to przewidzieć, a nie przewidział i nie napisał

    Gdzie? W Stanach?

> [...]
    > produkt danego producenta nie spełniający wymogów jest według mnie
    > wystarczającym powodem aby uniemożliwiać użytkownikowi modyfikację

    Wręcz przeciwnie. Jedynie użytkownik może ocenić czy wymóg ma dla niego
    znaczenie i w ten czy inny sposób do tego doprowadzić. Producent może go
    tylko wspierać, ale też nie opowiadajmy bajek, że będzie nam sprzęt
    tanio naprawiał jak on chce zarabiać czyli wyprodukować, sprzedać i
    zapomnieć.

    > Nie do końca rozumiem co masz na myśli.
    > Mam wrażenie, że piszesz o jakichś modułach, które są dopiero
    > półproduktami, a ja piszę o końcowych wyrobach trafiających do użytkwonika.

    No ale co za różnica? Ja tylko o tym, że 'bez systemu operacyjnego'.
    Twierdzisz, że to jakaś kwestia, ja uważam, że żadna. Bo akurat
    interesują mnie różne 'półprodukty bez systemu operacyjnego' które można
    otoczyć peryferiami by były kompletnymi produktami i które właśnie da
    się swobodnie programować. Typowo moduły ESP8266, ESP32 i pokrewne. Ale
    właściwie wszystkie jednoukładowce. Jakie bezpieczeństwo może mi
    zapewnić producent przez ograniczenie możliwości programowania? Że
    gniazdko nie załączy mi się samo? Raczej, że nie załączy mi się w ogóle,
    kiedy będę tego chciał bo producent uparł się na Tuya gdy ja mam
    HomeAssistant i wcale nie chcę sterować bezpośrednio gniazdkiem z
    drugiego końca świata właśnie dlatego, że mam tego HomeAssistanta. Nic w
    tych modulikach komunikacyjnych wkładanych do gniazdek nie ma co by
    decydowało o bezpieczeństwie.

> [...]
    > Gdy rozproszony po kraju (wiele oddziałów firmy, zakładów, czy
    > jednostek) to naturalne do niezbędnej wymiany informacji jest

    Ale to już pisałeś i ja wiem co to system kontroli dostępu :-)

> [...]
    > użytkownika to wyobrażam sobie, że audyt badający, że dowolny dograny
    > moduł nie naruszy bezpieczeństwa zasadniczego oprogramowania musiałby

    Ale piszesz o swoim systemie kontroli dostępu? Bo ciągle nie wiem czy
    twój system kontroli jest narzędziem do wgrywania czy faktycznym
    systemem kontroli dostępu.

    > Ogólnie uniemożliwienie modyfikacji programu przez użytkownika i
    > uniemożliwienie mu dogrywania jakichkolwiek jego własnych kawałków
    > uważam, za jedynie słuszne rozwiązanie.

    No nie, ponieważ jak Ty stworzysz dziurawe oprogramowanie to użytkownik
    zostanie skazany na twoją łaskę i niełaskę a przecież kupił produkt więc
    powinien móc sobie z nim robić co chce. Niekoniecznie musi przedkładać
    bezpieczeństwo nad jakąś funkcjonalnością. I Ty w ogóle nie dajesz mu
    takiej gwarancji na bezpieczeństwo o jakiej piszesz tylko jej pozory. Bo
    po prostu nie da się zrobić tak bezpiecznego systemu. I nie jesteś w
    stanie nawet zadbać by zgłoszone podatności były łatane w rozsądnym
    czasie. Nie ma mowy o zapewnieniu safety bo niby jakim cudem. To jest
    tylko kwestia błahych zastosowań. Jak użyjesz w prawdziwych systemach
    gdzie wymagany jest odpowiedni poziom safety to ktoś nakłady na
    wdrożenie będzie musiał ponieść. I raczej nie wystawi twoich modułów w
    internecie bo nie ma opcji by były wystarczająco bezpieczne tylko od
    internetu odseparuje. Możesz sobie znaleźć co mówi norma o metodach
    zapewniania safety, np formalne dowodzenie poprawności algorytmów. Norma
    mówi też o integralności oprogramowania, czyli twoje podpisywanie. No
    ale ... to nie zawsze znaczy, że się nie da wgrać oprogramowania innego
    dostawcy, patrz sterowniki używane w pociągach Newag'u.

    > Rozumiem, że piszesz o tym, że korzystam z komputera na którym mam
    > wgrany jakiś program pocztowy.
    >
    > Oczywiście komputer bez możliwości wgrywania i uruchamiania na nim
    > programów użytwkownika nie ma sensu.

    No wgrywasz swój program do 'jednoukładowca', który ktoś Ci przygotował.
    Jesteś właściwie tym użytkownikiem, tyle że akurat puszczasz to
    dalej/niżej. Ten na końcu mniej jest zainteresowany modyfikacją twojego
    oprogramowania do czasu, gdy nie okaże się, że jest w nim jakaś
    podatność zagrażająca jego bezpieczeństwu lub brakuje kluczowej
    funkcjonalności.

    Jw, nie wiem o co Ci właściwie chodzi.

  • 47. Data: 2024-06-04 16:36:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 4.06.2024 o 11:01, io pisze:
> [...]
    > sprzętu by ten kodek poprawić. A jeśli potrzeba to może należało
    > przewidzieć, że wydzielenie modułu kodeka jest potrzebne. To nie jest
    Nie masz pojęcia o czym piszesz, to jest zupełnie inny kodek bardziej
    wymagający i dlatego stary sprzęt go nie obsłuży, do tego zmieniła się
    modulacja sygnału z QAM64 na QAM256, stąd żaden producent nie
    przewiduje upgradu jego.

    --
    Janusz

  • 48. Data: 2024-06-04 17:23:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 4 Jun 2024 11:01:54 +0200, io wrote:

    > No właśnie łatwiejsze jest a nie trudniejsze :-) Sam piszesz o
    > podpisywaniu oprogramowania tyle, że po to by wykluczać użycie innego a
    > nie by stwierdzić jego podmianę dopiero w przypadku reklamacji.

    To "podpisywanie" może być bardziej lub mniej ambitne.
    W mniej ambitnej chodzi o to, aby urządzenie czy program wgrywający
    sprawdził sobie, ze to jest oprogramowanie w ogóle przeznaczone dla
    tego urządzenia. Własnie po to, aby nie wgrać byle jakiego pliku.

> [...]
    > sprzętu by ten kodek poprawić. A jeśli potrzeba to może należało
    > przewidzieć, że wydzielenie modułu kodeka jest potrzebne. To nie jest

    Nie bardzo. Jest zmiana modulacji-kodowania, i zmiana kodeka.
    Oba wymagają zmian sprzętowych, bo to za szybko musi działać jak na
    program. Choc jakoś na pececie dają radę odkodować.

    Niby mogliby wydzielic kodek jako osobny moduł, ale jeśli to wszystko
    się w jednym układzie scalonym mieści? Specjalnie dzielić na 2-3
    układy, czy dać możliwość dołączenia zewnętrznego kodeka?

    A może po prostu stwierdzić, ze skoro jest nowy, lepszy standard, to
    przetrwa co najmniej 10 lat, więc robimy TV tylko na ten standard.
    Tzn mam na mysli sytuację sprzed 10 lat :-)

    Potem jak się pojawiło T2, to producenci zaczeli robic dwustandardowe,
    no i 5 lat temu można było sobie taki kupic, na przyszłość.

    A komu się nie podoba, to moze kupić "moduł dekodera" w osobnym
    pudełku, podłączyc przez HDMI, i się cieszyć starym telewizorem :-)

    A HDMI też kiedyś zmienią :-)

    > Jaka jest odpowiedzialność za telewizor jak wyżej? Produkt już nie taki
    > tani.

    Ale też nie taki drogi. A żywotność swietlówki z 10 lat.
    A LED wporowadzili potem, ale i tak nie są wieczne :-)

    > Albo kino domowe. Panel się zepsuł, nowy kosztuje jakieś
    > absurdalnie duże pieniądze jak na sprzęt, który ma już kilka lat,

    A to osobna kwestia. Naprawa nieopłacalna, więc w zasadzie nie
    przewidziana. Nieopłacalnośc częsciowo wynika z nastawienia producenta
    do cen podzespołów.
    UE z tym walczy i wprowadza prawo do naprawy. Zobaczymy co z tego
    wyjdzie. Na razie mamy nierozbieralne telefony. Czy trudno
    rozbieralne.

    > szczęśliwie wystarczyło go odłączyć i z pilota korzystać. No ale gdzie
    > odpowiedzialność? Że sobie powiemy, że jest?

    Ale z drugiej strony - sprzęt sie coraz czesciej składa z 1, 2 czy 3
    głównych podzespołów, to ile ma kosztować naprawa?
    90% nowego (jak 1 płytka) czy 40% (jak 2 czy ta droższa z 3)?
    To klient woli kupić nowy z gwarancją.

    Jeszcze niby można płytki naprawiać, ale ile będzie kosztowała
    diagnoza, jak cos prostego się uszkodzi, a ile naprawa, jak to ten
    jeden wielki scalak się uszkodzi ...

    > Gdzie? W Stanach?

    W USA.

> [...]
    > tylko wspierać, ale też nie opowiadajmy bajek, że będzie nam sprzęt
    > tanio naprawiał jak on chce zarabiać czyli wyprodukować, sprzedać i

    Tak jest. Serwis sie nie opłaca.

> [...]
    > interesują mnie różne 'półprodukty bez systemu operacyjnego' które można
    > otoczyć peryferiami by były kompletnymi produktami i które właśnie da

    No ale sam sobie nie zaprogramujesz. Chyba, ze jesteś naprawde zdolny,
    bo ktos te rózne alternatywne Open Source robi.
    Ale musi być popularne urządzenie, i "kultowe", aby przyciąnęło.
    Albo poducent opublikuje firmware na wzór.

> [...]
    > drugiego końca świata właśnie dlatego, że mam tego HomeAssistanta. Nic w
    > tych modulikach komunikacyjnych wkładanych do gniazdek nie ma co by

    Ryzyko pożaru chyba istnieje. Można procesor przeciążyc, mozna wyjscia
    pozwierać.
    Dawniej bym napisał niewielkie, teraz ... coraz szybsze te cuda.

    J.

  • 49. Data: 2024-06-04 17:34:19
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 04.06.2024 o 16:36, Janusz pisze:
    > Nie masz pojęcia o czym piszesz,

    A co Ciebie to obchodzi?!

    > to jest zupełnie inny kodek bardziej
    > wymagający i dlatego stary sprzęt go nie obsłuży,

    Może potrafisz powiedzieć o ile wymagający? I czemu nie mogli
    zaprojektować sprzętu tak, by dało się go uaktualnić?

    > do tego zmieniła się
    > modulacja sygnału z QAM64 na QAM256,

    No i co z tego?

    > stąd żaden producent nie
    > przewiduje upgradu jego.

    Można sobie kupić tuner za 50zł, który to wszystko robi co Ty uważasz za
    problem i podłączyć do telewizora. Producent telewizora po prostu nie
    wziął za to odpowiedzialności i tak samo nie bierze jak chodzi o
    bezpieczeństwo informatyczne. Gorzej, że faktyczne wsparcie kończy się
    zaraz jak tylko telewizor (czy inny sprzęt) został sprzedany.

  • 50. Data: 2024-06-04 19:43:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 4 Jun 2024 17:34:19 +0200, io wrote:

    > A co Ciebie to obchodzi?!

    > Może potrafisz powiedzieć o ile wymagający? I czemu nie mogli
    > zaprojektować sprzętu tak, by dało się go uaktualnić?

    > No i co z tego?

    To, ze trzeba zmienić sprzętowy układ, który to demoduluje.

    > Można sobie kupić tuner za 50zł, który to wszystko robi co Ty uważasz za
    > problem i podłączyć do telewizora. Producent telewizora po prostu nie
    > wziął za to odpowiedzialności

    Poniekąd wziął. Mozesz sobie kupic "tuner" za 50zl :-)

    Bo czego byś chciał, zeby w srodku była możliwość wpiecia takiego
    "modułu tunera"? Np za 150zl ? :-)

    > i tak samo nie bierze jak chodzi o bezpieczeństwo informatyczne.

    Nie bierze.
    Ale szczegolnie nie bierze, jak ktoś wgra inny program.

    > Gorzej, że faktyczne wsparcie kończy się
    > zaraz jak tylko telewizor (czy inny sprzęt) został sprzedany.

    Co akurat jest częste. No moze nie tak "zaraz", ale np po roku ...

    J.