    From: io <i...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Date: Fri, 24 May 2024 22:09:07 +0200

    W dniu 24.05.2024 o 16:58, Piotr Gałka pisze:

    > Zostawiłem Twój opis tego lepszego oprogramowania o którym od początku
    > rozmawiamy. Przynajmniej mi się cały czas wydaje, że o tym rozmawiamy.

    Ja Ci zacytuję o czym mowa

    "> To bardzo, bardzo źle świadczy o autorze jej oprogramowania. Wsad
    powinien mieć podpis, bez którego się nie 'wsadzi'.

    Ale, że tylko oprogramowanie konkretnego autora? To tak właśnie być nie
    powinno. Szczególnie że mowa o drukarce open hardware. "

    Tak się włączyłem w twoją kwestię.

    > A ja jestem wściekły, że przez jakieś standardy musieliśmy podnieść
    > około 100 razy zużycie prądu na transmisję RS485 i tyle samo razy
    > podnieść emisję emitowanych przez to zakłóceń.
    >
    > Nie jestem wściekły, że jest standard, tylko, że jest durny.

    No rozumiem, ale co z tego? Ja o tym, że jak mnie producent uzależnił od
    swoich rozwiązań w temacie otwierania samochodu to jestem w d..e bo mam
    3 kluczyki zamiast jednego o ile w ogóle jest potrzebny jakikolwiek kluczyk.

    > Nie wiem o czym piszesz, ale czy to jest coś, co wskutek błędu w
    > programie potrafi zabić użytkownika?

    No raczej. Zależy jak to robią.

    > To jest akurat to co miałem na uwadze w 3 akapicie poniżej.

    No ale tak jest, że akurat sterownik Newag'u był nieskrępowanie otwarty
    na oprogramowanie co można mu zarzucać, ale właściwie chodzi jednak o
    to, czyje to wgrane oprogramowanie jest. Bo wcale nie chodziło o to, by
    sterownik nie był otwarty tylko by użytkownik dbał o niego. Podpis jak
    najbardziej by to rozstrzygał. Ale wcale nie powinno nie być możliwości
    wgrania oprogramowania inne niż producenckie. Konkretnie był taki
    postulat by użytkownik mógł skompilować oprogramowanie ze źródeł, które
    dostał od producenta, i wgrać ale przecież nie z podpisem producenta. Ot
    taka subtelność, że podpis to nie zawsze znaczy to samo. Stąd i moje
    pytanie na początku "Ale, że tylko oprogramowanie konkretnego autora? To
    tak właśnie być nie powinno."

    > Nie znam się na WiFi. Jesteś pewien, że to tylko złośliwość producenta a
    > nie brak niezbędnych możliwości sprzętowych.

    Nikomu nie wmawiałem złośliwości. Po prostu finalnie jeden produkt po
    wymianie karty wspierał nowy standard a drugi nie wspierał bo np w
    trosce o rzekome bezpieczeństwo zrealizowano interfejs WiFi tak, by nie
    dało się go podmienić.

    > I o Newag'u jest głośno.

    No ale raczej nie dlatego, że mu oprogramowanie podmienili.

    > W naszych systemach nie można i nie wyobrażam sobie ile by nas
    > kosztowało pracy, aby zrobić tak aby było można.
    > Coś przypuszczam, że w ogóle by się nie dało.
    > Nasze kontrolery są na prockach 8-bitowych.

    Taki właśnie model biznesowy jak na wstępie zakwestionowałem. Jak
    pokazujesz da się, ale nic dobrego z tego nie wynika.