  • 11. Data: 2023-10-24 17:01:43
    Temat: Re: Telefon
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 24.10.2023 o 16:41, J.F pisze:

    > No widzisz - nie chcieli. Zrobili prosty układ - widać bez niego
    > przeszkadzało.
    > A moze tylko sie układ wzbudzał i musieli :-)

    > Mogli o tym samym pomyśleć - i tym bardziej im sie odechciało.
    >
    > P.S.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Sidetone
    >
    > Piszą, że pozytywny efekt to jest. O ile ... niewielki.

    I tak źle, i tak nie dobrze. :)

    Robert

  • 12. Data: 2023-10-24 17:37:36
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > kompensować linię mocą dziesiątek R i C. Jak technicznie chcieli zrobić?
    > Automatyczny układ dołączający R i C w zależności od stanu linii?

    Stan linii, a w zasadzie jego impedancja nie zmienia się, bo jest
    zależna głównie od długości przewodów a to jest parametr raczej
    niezmienny. Pomijam jakieś uszkodzenia kabla lub jego łączeń, wtedy po
    prostu naprawia się awarię.
    Jeden mieszka 200m od centrali, a inny 5km, więc producenci telefonów
    jakoś to sobie uśrednili i montowali uniwersalne układy antylokalne,
    które większości użytkowników przypasowały.
    Nikt się nie bawił w dopasowanie impedancji poszczególnych aparatów
    telefonicznych, choć nie wykluczam, że gdzieś na świeci jakiemuś
    prezesowi partii czy innemu szejkowi nie zrobili takich cudów.
    Czasem po prostu wystarczyło wymienić aparat telefoniczny jednego
    producenta na innego i już klient był zadowolony.
    Podobnie jest ze sprzętem audio, idealnie jest jak impedancja
    wzmacniacza jest taka sama jak impedancja głośników, 99% ludzi ma to
    mniej lub bardziej rozjechane i im to nie przeszkadza. Ten 1%, którym
    przeszkadza, nazywa się audiofil i dla nich rynek oferuje nawet
    specjalne klapki na oczy.

  • 13. Data: 2023-10-24 18:38:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 24.10.2023 o 17:37, nadir pisze:
    [
    > Podobnie jest ze sprzętem audio, idealnie jest jak impedancja
    > wzmacniacza jest taka sama jak impedancja głośników

    To są audiofilskie bajki. Impedancja zestawu głośnikowego jest funkcją
    częstotliwości, dopasowywanie impedancji wzmacniacza do niej jest
    pozbawione sensu. Impedancja wzmacniacza jest zwykle znacznie mniejsza
    od impedancji kolumny.

    P.P.

  • 14. Data: 2023-10-25 00:47:40
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Też nigdy tego nie rozumiałem. O ile tylko nie słyszę się z opóźnieniem,
    > to mi nie przeszkadza. Przecież jak z kimś rozmawiam na żywo to też słyszę
    > swój głos.

    Bo chodziło o coś innego. Zmniejszenie głośności własnego głosu, miało
    na celu "dostosowanie" słuchu do drugiej strony/rozmówcy. Dźwięk
    podobnie jak światło, działa w kontraście. Jeśli słyszymy coś głośno a
    później cicho, to zwyczajnie nie dosłyszymy. Podobnie ze światłem. Jeśli
    światło nas porazi, to nie widzimy przez chwilę w słabszym oświetleniu.

    Dodatkową sprawą w telefonie jest hałas otoczenia. Im większy, tym
    bardziej zakłóca rozmowę a przenoszony jeszcze mikrofonem do słuchawki
    powoduje dodatkowe zakłócenia w odbiorze rozmówcy.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 15. Data: 2023-10-25 11:39:09
    Temat: Re: Telefon, układ antylokalny
    Od: "jedrek" <...@...j>

    > A tak w ogóle czy ta samosłyszalność w czymś przeszkadza?

    Czyżbyś był już z pokolenia, które nie miało już nigdy do czynienia z
    poczciwym analogowym telefonem POTS? :-)
    Oczywiście, że mocno przeszkadza brak takiego układu lub jego niedostrojenie
    do linii.
    Jeżeli zestawiło ci połączenie z kimś kogo bardzo licho słyszysz (z
    przysłowiowych zaświatów lub rozmówca ma już mocno zapluty, zafajdany
    mikrofon i słyszysz go jak przez skarpetkę), a z miejsca z którego dzwonisz
    jest duży szum otoczenia, domownicy się kręcą, coś też mówią, to w wyniku
    braku dobrze zestrojonego układu antylokalnego zagłuszają ci rozmówcę.
    Zrób próbę i zdaj relację. Zresztą jakbyś w ogóle odłączył układ
    antylokalny, to po kilkudziesięciu sekundach gadania do słuchawki masz dość,
    bo ci ucho twój głos rozrywa (podobny efekt jakby w momencie tonowego
    wybierania nie wytłumiać (dedykowana nóżka jak tor scalony i tłumi o
    kilkadzesiąt dB) toru odbiorczego, by sygnały DTMF nie rozrywały nam ucha
    przyłożonego do słuchawki.
    W nowszych rozwiązaniach jak np. scalone bloki audio telefoniczne, na
    kostkach z rodziny TEA106x układ antylokalny wykonany w pętli sprzężenia
    wzmaka na kilku rezystorach i kondensatorach.
    Przez dobór tamtejszych elementów RC można sobie elegancko zrównoważyć
    aparat dla linii do której jest podłączony (a nie bazować na uśrednionych
    wartościach tego układu dobranego przez producenta dla typowej, najbardziej
    popularnej długości miedzanej pary - linii telefonicznej, by w miarę
    większość zadowoloić jakimś tam przeciętnym tłumieniem tego niepożądanego w
    słuchawce sygnału) i przez dostrojenie uzyskać maksymalne tłumienie tego co
    nasz mikrofon zbiera z otoczenia, abyśmy tego nie słyszeli w słuchawce i nam
    nie zagłuszało cichego rozmówcy. Oczywiście jak do tej samej linii w domu
    jest podłączone kilka aparatów równolegle, to jak ktoś w czasie rozmowy
    podniesie słuchawkę w innym aparacie wiszącym na tej samej linii to ci
    zaburzy to dostrojenie i pojawi się ten sygnał mniej tłumiony. Element
    kompensujący linię na ogólnym schemacie TEA106x oznaczony jako Zbal, w
    praktyce przeważnie 2 rezystory i kondensator lub sam rezystor w zależności
    jaka długa ta linia).
    https://www.imagebam.com/view/MEPPGB7
    Jak układ antylokalny jest zepsuty, rozstrojony, to sygnał w słuchawce
    zebrany przez mikrofon aparatu potrafi być nawet 2x większy niż sygnał
    rozmówcy, wtedy nawet domownicy rozmawiający w domu kilka metrów od ciebie
    potrafi ci zagłuszyć twojego rozmówcę.
    Wzory na obliczenie układu antylokalnego marnie mi się sprawdzały w
    praktyce, gdzie podawało się długość linii miedzianej do centrali (lub szafy
    ONU do której jesteś podpięty)
    W praktyce kilkusetomowy rezystor zastępowało się podkówką i dobierało jego
    wartość na max tłumienie sygnału lokalnego.
    W przypadku telefonii VoIP z kablówek gdzie centralą był modem, do którego
    linia miedziana to raptem kilka, kilkanaście metrów w mieszkaniu,
    kondensator tego układu Zbal, na schemacie jako 220 nF wywalało się
    (wstawianie tam wyliczonej z długości kilku metrów pojemności równoważącej
    rzedu kilkuset pF nie dawało oczekiwanego rezultatu max tłumienia),
    wywalenie kondensatora i dostrojenie podkówką kilkusetomową na równowagę
    tego mostka (podkówka wstawiona w miejsce oporu 820 Ohm i max tłumienie
    dawało w okolicach ~270 Ohm) dla tej krótkiej linii i już można było gadać z
    cichym rozmówcą, niezagłuszanym odtąd przez szum mieszkania i pogaduszki w
    tle innych domowników jak nie miałeś możliwości drzwi na czas rozmowy
    zamknąć do pomieszczenia z którego gadałeś.
    W telefonach gdzie ten rozmówczy tor audio robiony na piechotę na
    tranzystorach gdzieś w ich emiterach (jak był to model gdzie ktoś
    przewidział takową regulację, bo w prostackich aparatach na sztywno
    wstawione RC bez możliwości regulacji) przeważnie była wstawiana
    podkóweczka, którą też można było sobie dostroić aparat do linii, do której
    go wpięliśmy abyśmy mieli max tłumienie sygnału lokalnego.
    Układ antylokalny omówiony też m.in. w miesięczniku Elektronika dla
    wszystkich,1996 nr 03, str. 34, w artykule pt.:

    ABC aparatu telefonicznego, Piotr Górecki

  • 16. Data: 2023-10-25 12:07:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 25.10.2023 o 11:39, jedrek pisze:
    > Zresztą jakbyś w ogóle odłączył układ antylokalny, to po kilkudziesięciu
    > sekundach gadania do słuchawki masz dość, bo ci ucho twój głos rozrywa

    No to chyba już wiem skąd moje przekonanie o zbędności tego obwodu.
    Zakładałem, że działanie tego układu jest na poziomie audiofilskim. I
    gdyby go nie było nie zauważyłbym jego braku.

    Najwyraźniej telefony, które posiadałem miały ten obwód i był sprawny. A
    to, że słyszałem siebie w słuchawce i mi to nie przeszkadzało była za
    jego sprawą.

    Pierwszy jaki miałem to chyba tulipan.
    https://obrazki.elektroda.pl/7430743100_1339856321.j
    pg

    No i jest on tam.

    Od zawsze był on stosowany w telefonach? W tych ebonitowych, których
    nazwy nie znam także?

    Robert

  • 17. Data: 2023-10-25 12:23:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Od zawsze był on stosowany w telefonach? W tych ebonitowych, których
    > nazwy nie znam także?

    Za czasów Bella i Edisona, to pewnie jeszcze tego nie stosowano, ale
    miałem w łapach niemiecki aparat telefoniczny z okresu międzywojennego i
    prosty układ antylokalny w nim był. Można spokojnie przyjąć, że wszystko
    co było wyprodukowane po wojnie miało układy antylokalne.
    Tu masz jakąś gazetkę z 1933 roku i już tam wspominają o tym wynalazku.
    http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/7370/ptt33_nr12.pdf

  • 18. Data: 2023-10-25 12:46:12
    Od: "jedrek" <...@...j>

    "Robert Wańkowski"
    > No to chyba już wiem skąd moje przekonanie o zbędności tego obwodu.

    Nie audofilskim. Wykastruj telefon z niego absolutnie to się przekonasz, że
    jest
    niezbędny. Najprostszy test nawet z muzealną wkładką mikrofonową węglową i
    słuchawką W66 wpięte bezpośrednio na linię, na pewno "bezstresowo" pogadasz
    w takim układzie bez eliminacji przenikania sygnału z mikrofonu do
    słuchawki...
    I nie chodzi, że sam siebie zagłuszasz, bo jak mówisz i słyszysz własny głos
    w słuchawce, to nie jest to tak irytujące jak słyszysz obce dźwięki
    otoczenie, których nie jesteś producentem. Jak sam mówisz do rozmówcy to
    oczywiste, że w tym momencie mówienia nie potrzebujesz go słyszeć, bo
    mówicie przeważnie na zmianę ja mówię/rozmówca mówi/ja mówię/rozmówca mówi.
    Jak rozmawiasz z cichego pomieszczenia, nikt ci nie kracze w pobliżu nad
    uchem to nie docenisz układu antylokalnego, stwierdzisz że zbędny gadżet,
    wymyślony przez oszołomów audofilskich co muszą mieć złote przewody
    zasilające.
    Ale jak w czasie gdy rozmówca mówi i twój mikrofon zbiera inne sygnały z
    otoczenie i ty je słyszysz jako już te wyplute przez słuchawkę (przetworzone
    z sygnałów już elektrycznych na falę akustyczną, a nie że naturalne
    ciśnienie tych sygnałów otoczenia przeleciało jak przez rurę słuchawki i nie
    pochodzą z przetwornika-słuchawki) to jest to mocno wkurzające.

    Nie porównuj działania układu antylokalne na pół gwizdka (bo na pałę
    dostrojony do twojej linii) do w ogóle braku jego obecności w aparacie.
    To jak puścić sobie na słuchawkach np. jakąś muzyczkę (na pół gwizdka),
    słuchawki wpiąć do wzmacniacza, które ma kilka wejść, na drugie wejście
    wpiąć mikrofon, ustawić max dopuszczalne wzmocnienie aby jeszcze wyjście tym
    sygnałem z mikrofonu (do mikrofonu będzie gadał kto inny niż ty sam)
    obsłużyło bez obcinania szczytów sygnałów i już widzę jakby ci to nie
    przeszkadzało, że ci depta muzyczkę.

    Ta przypadłość w samym telefonie będzie tym bardziej dokuczliwa im to
    durniejszy "nowoczesny" układ z automatyką wzmocnienia toru mikrofonowego.
    Wiele współczesnych aparatów ma wyśrubowane paskudnie wzmocnienie, że
    mikrofon zbiera wszystko w promieniu 5m i potem chamsko zaprasowane audio -
    bełkot trapezopodobny gdzie często słychać lepiej ludzi na korytarzu niż
    rozmówcę jak dzwonisz do jakiegoś pożal się urzędu gdzie takie "wypasione"
    aparaty mają i mówisz, że go ludzie z korytarza zagłuszają lub z sąsiednich
    biurek, bo tak tor wyśrubowali do bólu wzmocnieniem - to akurat nie ma
    związku z układem antylokalnym. Ale w takim wyśrubowanym wzmocnieniem
    układzie "nadawczym" jakbyś nie miał tego obwodu antylokalnego to w ogóle
    nie pogadasz, bo zebrane takim torem otoczeniu zagłuszy ci wspaniale
    rozmówcę w twojej słuchawce, a tak to zagłusza cię tylko u twojego rozmówcy
    :-), bo układ antylokalny ma tobie pomagać słyszeć lepiej rozmówcę, a nie
    rozmówcy słyszeć ciebie.

    W tych ebonitach z lat 60 też był ten układ antylokalny na transformatorze
    zrobiony, podobnie rozwiązane jak np w Bratku z lat 80/90. Przed dobór tam
    pojemności czy odczepów - jak je miało trafo, dało się uzyskać lepsze
    tłumienie.

  • 19. Data: 2023-10-25 13:07:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Oct 2023 12:07:38 +0200, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    pg

    > No i jest on tam.
    >
    > Od zawsze był on stosowany w telefonach? W tych ebonitowych, których

    W tych ebonitowych powojennych był.

    Ale tak "od zawsze", to chyba nie.
    Szczególnie, ze telefony ewoluowały, i na dobry mikrofon trzeba było
    poczekać.

    J.

  • 20. Data: 2023-10-25 13:15:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Oct 2023 11:39:09 +0200, jedrek wrote:

    > Czyżbyś był już z pokolenia, które nie miało już nigdy do czynienia z
    > poczciwym analogowym telefonem POTS? :-)

    Mogł zapomniec, poza tym ... jego układ działał :-)

    J.