  • 31. Data: 2010-06-11 14:56:25
    Temat: Re: Technologia wytwarzania PCB - ile klisz potrzeba?
    Od: zenek <z...@o...pl>

    "
    > W Protelu trzeba pamiętać że biblioteki które dołączają, są raczej
    > przystosowane do montażu na fali, do rozpływu trzeba pady lekko przerobić.
    >"

    Nie wiedzialem ze BGA mozna na fali lutowac.

    :):)

  • 32. Data: 2010-06-11 15:14:37
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 10 Jun 2010 17:54:26 +0200 Michoo <m...@v...pl> napisał:

    >A nie 4 klisze i 3 sita? Opis i maskę robi się sitodrukiem.

    W Faldruku robią foto.

  • 33. Data: 2010-06-11 15:18:39
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 10 Jun 2010 17:39:39 +0100 Miłosz Skowyra
    <m...@w...epf.pl> napisał:

    >Nie ponosimy sporych kosztów klisz i masek. I domówić zawsze można jakby
    >się sztuka przydała... ;)

    Spore koszty są jak wyślesz do płytkarni gerbery albo plik z programu
    CAD i chcesz żeby to oni przygotowali klisze. Wtedy kasują jak za
    zboże. Jak sobie klisze złożysz sam i zaświecisz w naświetlani
    poligraficznej to wychodzi za nie tylko kilkanaście złotych. Z
    wykonaniem płytek w Faldruku wyjdzie taniej niż w TS.

  • 34. Data: 2010-06-11 15:32:34
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-11 15:56, zenek pisze:
    > "
    >
    > Nie wiedzialem ze BGA mozna na fali lutowac.
    > :):)

    Tego to ja nie napisałem...
    Poza tym oczywiście że lutować można... tylko że niekoniecznie się
    polutuje ;) a o działaniu nie wspomnę ;)

  • 35. Data: 2010-06-11 18:03:35
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Miłosz Skowyra pisze:

    > Tego to ja nie napisałem...
    > Poza tym oczywiście że lutować można... tylko że niekoniecznie się
    > polutuje ;) a o działaniu nie wspomnę ;)

    Biblioteki w protelu sa zgodne z dokumentacja producenta i czasami warto
    do nich zajrzec. A lutowanie na fali to wybacz ale epoka kamienia lupanego.

  • 36. Data: 2010-06-11 20:20:22
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 11/06/2010 07:09, Dykus wrote:
    > Witam,

    > Oni to nazywają "ślepe przelotki"...

    Chyba troszke pomieszales.

    Slepe przelotki to sa 'blind vias' (czyli ida od jednej strony plytki do
    srodka (a nie na tylot). 'Buried vias' (po polsku 'zagrzebane') to
    przelotki tylko miedzy wewnetrznymi warstwami. Micro vias to przelotki o
    dziurze 100-150um (z reguly w padach) wiercone (a raczej wypalane) laserem.

    --
    Jerry1111

  • 37. Data: 2010-06-11 20:51:04
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-11 19:03, zenek pisze:
    > Biblioteki w protelu sa zgodne z dokumentacja producenta i czasami warto
    > do nich zajrzec. A lutowanie na fali to wybacz ale epoka kamienia lupanego.

    Masz rację że zgodnie z dokumentacją producenta. Jednak do fali pady
    muszę być większe niż do smd i w części not aplikacyjnych znajdziesz
    taką informację. Wynika to z tego że element jest przyklejony przed
    lutowaniem i na fali nic się nie stanie, jednak przy takich samych
    padach jak zaczniemy lutować rozpływowo to dość szybko uwidacznia się
    m.in efekt nagrobkowy.

    Co do epoki kamienia łupanego... jak wyobrażasz sobie polutowanie
    obecnej płyty głównej bez fali, lub bez fali selektywnej ?

  • 38. Data: 2010-06-11 22:04:34
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Biblioteki w protelu sa zgodne z dokumentacja producenta i czasami warto
    > do nich zajrzec. A lutowanie na fali to wybacz ale epoka kamienia lupanego.

    jesli chodzi o elementy uzywane najczesciej tj. 0402 , 0603 1206 1210 itd
    to protel 99 w swoich bibliotekach ma po kilka wersji kazdego , a jak jest w
    nowszym protelu to nie wiem

    >A lutowanie na fali to wybacz ale epoka kamienia lupanego.

    moze za 10-20lat da sie tak powiedziec , poki co technologia ma sie dobrze a
    smd-kowe odpowiedniki przewlekanych sa drozsze, a czasem i te odpowiedniki
    zachowuja sie jak plynny wosk lutowane nawet w procesie olowiowym , o pb-free
    mozna zapomniec

  • 39. Data: 2010-06-14 09:24:55
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > poligraficznej to wychodzi za nie tylko kilkanaście złotych. Z
    > wykonaniem płytek w Faldruku wyjdzie taniej niż w TS.

    Z tego co wiem, to mało która firma pozwala na dostarczenie własnych
    klisz. Sam wygląd warstw to nie wszystko.
    --
    Pozdr
    EM

  • 40. Data: 2010-06-14 09:31:21
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > zachowuja sie jak plynny wosk lutowane nawet w procesie olowiowym , o pb-free

    Zależy o jakich elementach mówimy. Jeśli chodzi o rezystor SMD to on
    prawie nie kosztuje. Koszt montażu jest ok. 10x droższy niż samego
    elementu. Natomiast koszt montażu przewlekanego jest jeszcze znacznie
    wyższy.

    Natomiast samo lutowanie na fali nie przeczy montażowi SMT. Elementy SMD
    o niezbyt gęstym rastrze lutuje się na fali. Podobnie z RoHS, nie ma
    problemu. Są to wszelkie płytki jednowarstwowe, gdzie z jednej strony
    jest THT, a od strony ścieżek SMT. Oczywiście dwustronne też mogą być
    takie. Kombinacji możliwych jest wiele.
    --
    Pozdr
    EM