    Date: Sat, 07 May 2011 12:15:31 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Tam spada, a tu rośnie.

    W dniu 2011-05-07 08:37, MMS pisze:
    > Bo my na to zezwalamy ? Bo po co obniżać jak klient i tak kupuje ?
    >
    > "Jednym z wniosków wyprowadzanych przez gazetę, jest ten iż poziom cen
    > wcale nie wpłynął w ostatnim czasie na zmniejszenie popytu na paliwo.
    > Stacje nie widzą zatem powodu, aby znacząco obniżać ceny."

    Oczywiście, a czego innego się ktoś spodziewał?

    Pamiętam jak cena benzyny przekraczała różne "kosmiczne i
    niewyobrażalne" granice - np. 2zł/l, potem 3zł, 4zł itd.
    Zgodnie wszyscy zapowiadali przesiadanie się na rowery i wszyscy byli
    zgodni że paliwa po 2zł nikt tankować nie będzie, bo niewyobrażalne jest
    żeby płacić 100zł za tankowanie samochodu.
    A paliwem po 4zł po wejściu do UE, to straszyły oszołomy, ale nikt
    rozsądny im nie wierzył, bo brzmiało to tak jak dziś gadanie o paliwie
    za 10zł/l.

    Póki co cena dobiła do 5zł, ilość samochodów, moc silników i robione
    przebiegi się ciągle zwiększają.

    Obiektywnie więc patrząc - paliwo nadal jest tanie.
    I zapewne będzie drożeć - podwyżki sondowane są jakimiś sezonowymi czy
    zewnętrznymi przyczynami takimi jak podwyżki cen ropy.

    A że popyt na stacjach nie spada, to ta cena się utrzyma po tym jak ceny
    ropy spadną.
    W zmowę właścicieli stacji czy nawet dystrybutorów na dłuższą metę nie
    wierzę, bo tam jest jednak konkurencja i ludzie z dwóch stacji zatankują
    na tej tańszej.
    Ale najprawdopodobniej w to miejsce państwo podniesie akcyzę.

    > http://www.e-petrol.pl/index.php/wiadomosci-polska/6
    4011/odbijanie-nizszych-marz

    > Z drugiej strony OPEC chce obniżki cen i straszy większym wydobyciem, bo
    > zacznie lub już zaczyna tracić:
    >
    > ,,W dłuższej perspektywie OPEC straci najwięcej z powodu wpływu wysokich
    > cen na popyt".

    Może niekoniecznie chodzi o popyt.
    Raczej o konkurencję na rynku dostawców ropy. Złoża to nie tylko kraje OPEC.
    Do tego jest zawsze poważne ryzyko że przyjdzie USA wprowadzać demokracje.

    > http://biznes.onet.pl/opec-moze-podniesc-limity-wydo
    bycia-ropy-by-przywr,18493,4262913,3030583,53,1,news
    -detal

    > Ciekawe to wszystko.
    > Jedni tracą, bo spada popyt ze względu na wysoką cenę, a drudzy (Polacy)
    > utrzymują stawki, bo nie ma to wpływu na popyt. Chyba naprawdę jesteśmy
    > wyspą...

    Myślę że pod tym względem w całej Europie jest podobne podejście - na
    tym kontynencie społeczeństwa po prostu łykają kolejne podwyżki kosztów
    utrzymywania socjalizmu wybitnie gładko.

    Na innych kontynentach może to wyglądać inaczej, a są one też ważnymi
    odbiorcami ropy.

    > P.S. Zasłyszane na stacji znanej sieci "Polak głupi, to kupi." Czy aby
    > to nie jest prawda ?

    Ale co? A przesiądziesz się na rower albo do autobusu?