  • Data: 2009-02-26 13:33:00
    Temat: Re: Takie tam dywagacje
    Od: grzybu <s...@s...sp> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2009-02-26, czw o godzinie 13:46 +0100, Agent pisze:
    > Jak weźmiesz dwa obiektywy o np. f/2.8 i jeden będzie zwykłym trypletem
    > olejowym z dobrymi warstwami przeciwodblaskowymi (raptem dwa przejścia
    > powietrze-szkło/szkło powietrze) i do tego nowoczesnego zooma, który ma
    > 14 soczewek i może równie dobre warstwy, ale gdzie mamy kilkanaście
    > okazji do powstawania odbić i kawał szkła po drodze, to jasne jest, że
    > transmisja światła będzie inna. Liczba przesłony oznacza właśnie
    > fizyczny rozmiar przesłony względem ogniskowej i nie mówi nam dokładnie
    > ile światła przepuści dany obiektyw. Więc dwa obiektywy o tej samej
> [...]

    Jak stałka ma znacząco mniej szkła i granic powietrze-szkło to owszem,
    różnica pewnie będzie mierzalna. Oczywiście w przypadku kiedy w obu
    szkłach mamy równie dobre warstwy przeciwodblaskowe. Stare stałki nie
    miały wybitnych warstw i wcale nie muszą być jaśniejsze.
    Te 20-30% byłoby w wypadku mocno skomplikowanego obiektywu z marnymi
    warstwami. Wtedy mogłaby być taka różnica.

    --
    Pozdrowienia
    Grzegorz Rakoczy