  • Data: 2018-09-20 23:20:21
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    HF5BS pisze:

    > Mnie akurat chodzi o kompilację.

    No to trzeba wziąć coś innego niż basic. Ten do kompilacji się nie
    nadaje. Chyba, że ja czegoś nie wiem.

    > Jarku, drobna różnica - "w kompilatach" vs "w kompilatORach"...

    W kompilatorach tak nie jest, żeby osadzały [one] nadmiarowe rzeczy
    [w kompilatach]. Tak lepiej?

    > To jeden z programików że tak powiem, szkoleniowych, gdy ktoś zaczyna
    > w tymże programować. Moje dialekty na PC, traktują numer linii nie
    > jako numer, lecz etykietę, równoważną np., ":dupa", wtedy, np. robiąc
    > podprogram, robisz nie "GOTO 20", lecz "GOTO dupa", to samo także z GOSUB.
    > Nie ma na niego żadnej licencji.

    Interpreter i tak sobie te linie ponumeruje po swojemu w pamięci.

    > A Róbta Co Chceta panie, byle program chodził.

    > Nie mam w swoich dialektach wersji z gwiazdką... zamiast spacji?
    > Niektóre wykonania, zależnie od dialektu, nie wstawiają spacji
    > przed liczbą dodatnią, a jak już mam "nasrać", to "nasrać" choćby
    > z odrobiną elegancji, by każda kup...wróć, liczba, miała odstęp
    > jednej spacji od kolejnych.

    To nie jest gwiazdka zamiast spacji. To jest gwiazdka oznaczająca
    "format swobodny" wydruku. Zamiast niej mogłaby być tam etykieta
    wskazująca na wiersz z dyrektywą "FORMAT" opisującą sposób druku.

    > Nie skompiluje się bez END?

    Nie.

    > Acha, bo to Fortran...

    Wybrałem fortran, bo (jak widać) jego kod jest często identyczny
    z basikiem. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem basic, pomyślałem sobie
    o niem, że to taki uproszczony fortran, który można interpretować
    zamiast kompilować. W prostych komputerach ośmiobitowych miało to
    sens. Dlaczego dzisiaj wciąż ktoś męczy ten basic -- tego nie wiem.

    > Ponoć dobrze się nadaje do obliczeń na liczbach zespolonych?

    Też. Ale python również ma typ liczb zespolonych. Fortran nadaje się
    do kompilowania dawno napisanych (i dobrze przeterstowanych) źródeł
    i łączenia tego z nowym kodem w nowych językach. W fortranie nikt
    już chyba nic nie pisze, bo co było potrzebne, dawno napisano.

    > I o to chodzi. Pewnie jakieś drobne procedurki, trudno, przeboleję,
    > ale nie 2 mega...

    Z językami interpretowanymi nie da się inaczej.

    > Tak mi zostało po sytuacji, gdy działałem, a do dyspozycji, jeszcze
    > przed C64, miałem ledwie 3.5 kB RAM (VIC-20 bez rozszeszeń pamięci),
    > a kładłem na tym programy znacznie bardziej skomplikowane i musiałem
    > się postarać, aby się zmieściły i ruszyły.

    Za to w językach interpretowanych zapisany kod może być bardzo mały.
    Interpreter siedzi sobie w ROM i interpretuje.

    --
    Jarek