    Subject: Re: Sztuczne obciążenie do spawarki 300A
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>
    Date: Tue, 18 Apr 2017 17:13:15 +0200

    W dniu 2017-04-18 o 15:26, J.F. pisze:

    > Nie mieszkam przy torach ... ale gdyby taka cysterna sie wykoleila ?
    > O ile pamietam to przypadek "rozszczelnienia" takiej cysterny byl.

    Nie znam przypadku rozszczelnienia cysterny z chlorem. Wiele lat temu na
    nasypie przy Teatrze Polskim wykoleiła się cysterna z benzyną i fajnie
    wisiała w powietrzu, ale się nie rozszczelniła. Wrocławska Obrona
    Cywilna przeprowadziła wtedy symulację, co by było, gdyby tam spadła i
    pękła cysterna z chlorem. Lepiej nie pisać, co im wyszło, jeszcze by
    ktoś przeczytał...

    > I o to chodzi.
    > W elektrolizerze nie reaguje z woda, a w reaktorze reaguje z woda.
    > Cuda :-)

    > Ponoc juz tej technologii sie nie uzywa, teraz jest elektroliza z
    > uzyciem "membran". W ktorej z kolei powstaje slynna "sol wypadowa",
    > czyli ulubiona przyprawa Polakow :-)

    Używa się, daje produkty o wyższej czystości.

    > I tak by powstal sód/NaOH, ktory trzeba jakos zutylizowac.
    > Na szczescie cala masa odbiorcow na to NaOH czeka.
    >
    > Tak juz calkiem OT - a to nie jest tak, ze glowny produkt to NaOH, a
    > chlor sie robi uciazliwym odpadem, z ktorym nie ma co robic ?

    Chlor jest eksportowany za dobre pieniądze.

    > Elektrownie wodor chetnie przyjma ... ale do chlodzenia generatorow.
    > A w zasadzie to nie przyjma, bo maja wlasne elektrolizery.

    > Usilowalem sie doszukac jak to wyglada przy elektrolizie miedzi.
    > Tam chyba wieksze prady.
    >
    > Ale czy to nie jest tak, ze elektrolizery polaczone szeregowo, i
    > napiecie sporo wyzsze ? Przy rteciowym prostowniku straty na 4.5V
    > bylyby olbrzymie.
    > A diody na takie prady to od relatywnie niedawna.
    >
    > A nie dziala ?

    Trawi, ale bardzo wolno. Miedź w roztworze wodnym ładuje się dodatnio,
    kationy Fe+3 jakoś nie chcą do niej leźć.

    > Ja mam jakies podejrzenia .. czy to nie jest tak, ze trawi Cu++,
    > przechodzac do Cu+ ?

    Czynnikiem trawiącym jest jon kompleksowy [FeCl4]-

    > Tomasz Plucinski dawal kiedys na swojej strone przyklady dziwnych
    > reakcji redoks.
    >

    > P.S nie trawi tez stezony FeCl3/bardzo wolno trawi.

    Powstają trudno rozpuszczalne związki hamujące trawienie. Można to
    wykorzystywać przy precyzyjnym trawieniu do eliminacji podtrawiania.

    > PPS. A jak sie FeCl3 robi ? Nie wystarczy zelaza zmieszac z HCl i
    > napowietrzac ?

    I bardzo długo czekać. Lepiej dodać kwas azotowy.

    P.P.