  • 11. Data: 2011-07-22 11:55:43
    Temat: Re: Sytuacja na skrzyżowaniu
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-22 08:21:56 +0000, "Wojciech \"Spook\" Sura"
    <wojciech.sura_no@spam_poczta.medi.com.pl> said:

    > Swoją drogą czekałem na pierwszą osobę, która zamiast odpowi edzieć na
    > zadane wprost pytanie będzie podważać jego założenia :)

    A ustaliłeś już czy stoisz, ruszasz, czy parkujesz na środku skrzyżwania?
    Bo twoje założenia są niespójne - nic dziwnego, że są kwestionowane.

    --
    Bydlę

  • 12. Data: 2011-07-22 12:46:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 22 Jul 2011 10:21:56 +0200, Wojciech "Spook" Sura

    > Policzyłem wczoraj, że w poprzek przez skrzyżowanie z całkowitego
    > zatrzymania przejeżdżam mniej więcej w 7 sekund.

    W poprzek czego 7 sekund? http://xcarlink.pl/skrzyz.jpg
    Z punktu 1 do 2 czy z 3 do 4?

    PS swoją drogą, majster malujący linie prowadzące na tym skrzyżowaniu był
    chyba na bani. :P

    > Jeśli ktoś ruszy z kopyta z zakrętu, spokojnie zdąży dojechać tak,
    > że tory jazdy się przetną. Może też się zdarzyć, że ktoś dojeżdża
    > do zjazdu i nie zwalnia, bo akurat nie ma ruchu w drugą stronę.

    Ale jest na uprzywilejowanej, nie ma znaku STOP, więc można tak pojechać.
    Tymczasem z podporządkowanej trzeba ustąpić. Jeśli tory się przetną, to
    jest to źle oceniona sytuacja przez jadącego z podporządkowanej.

    > Wczoraj, gdy tamtędy jechałem, miałem drugą, prawie że identyczną
    > sytuację w której ruszyłem na skrzyżowanie, a w międzyczasie ktoś
    > skrecił i musiałem zatrzymać się na środku skrzyżowania żeby
    > go przepuścić.

    Zła ocena sytuacji przez jadącego z podporządkowanej. Genralnie w przypadku
    kolizji, bo jak rozumiem o to się zazwyczaj w takich rozważaniach
    rozchodzi, winnym wymuszenia pierwszeństwa byłby jadący z podporzadkowanej.
    Tak zapewne orzekłaby na miejscu policja. W sądzie możnaby walczyć o
    współwinę (albo w skrajnym wypadku o uniewinnienie), bo jest Art. 3., który
    obowiązuje także tego poruszającego się na uprzywilejowanej i nakazuje
    zaniechanie jazdy w przypadku zagrożenia. Jak mniemam to jest odpowiedź na
    Twoje pytanie.

    Generalnie nie chce mi się tego liczyć -- wystarczy spojrzeć na ilustrację
    z pierwszego akapitu by dojść do wniosku, że wymuszenie pierwszeństwa na
    pojeździe poruszającym się niebieskim torem jest ekstremalnie trudne dla
    normalnych warunków -- tj. wykluczając to co napisałeś poniżej:

    > Weź też pod uwagę, że użytkownikiem drogi na równi jest też rowerzysta,
    > ktoś, kto holuje kogoś innego lub duża ciężarówka, której przejechanie
    > przez skrzyżowanie z całkowitego zatrzymania (bo na przykład przepuścił
    > pieszego) zajmie jeszcze więcej czasu.

    To nie jest usprawiedliwienie.
    Ale oczywiście, tutaj też obowiązuje Art.3.

    > Chodzi mi o ogólną zasadę, a nie o pojedynczy przypadek.

    To jest Twój podstawowy błąd -- nie ma ogólnej zasady. Każdą sytuację
    rozważa się niezależnie. Niektóre sytuacje, nawet z pozoru identyczne, mogą
    się znacznie różnić gdy tylko jedna zmienna jest inna, drastycznie
    zmieniając postać rzeczy.

    > Swoją drogą czekałem na pierwszą osobę, która zamiast odpowiedzieć na
    > zadane wprost pytanie będzie podważać jego założenia :)

    Nic na to nie poradzę, że serwujesz niespójne założenia i trzeba dokładać
    od siebie. Ja założyłem normalny warunek: dwa samochody osobowe, jadące
    przepisowo, sprawne, ze sprawnymi kierowcami, a nie jeden w wersji
    flegmatyk^2 bez przeglądu sytuacji.

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 13. Data: 2011-07-22 13:23:52
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <wojciech.sura_no@spam_poczta.medi.com.pl>

    Dnia 22-07-2011 o 12:46:17 Myjk <m...@n...op.pl> napisał(a):

    > Fri, 22 Jul 2011 10:21:56 +0200, Wojciech "Spook" Sura

    > W poprzek czego 7 sekund? http://xcarlink.pl/skrzyz.jpg
    > Z punktu 1 do 2 czy z 3 do 4?

    Jeszcze inaczej - z lewej strony skrzyżowania na prawą (przynajmniej tak
    jechałem wczoraj).
    http://www.spook.freshsite.pl/Temporary/skrz.jpg

    > PS swoją drogą, majster malujący linie prowadzące na tym skrzyżowaniu był
    > chyba na bani. :P

    A to prawda.

    > Ale jest na uprzywilejowanej, nie ma znaku STOP, więc można tak pojechać.
    > Tymczasem z podporządkowanej trzeba ustąpić. Jeśli tory się przetną, to
    > jest to źle oceniona sytuacja przez jadącego z podporządkowanej.

    Stoisz przed skrzyżowaniem (tam, gdzie narysowałem lewy zielony punkt) i
    widzisz stojące na światłach BMW. Jedziesz? Jak ruszysz, kierowca tego BMW
    będzie miał wystarczająco dużo czasu żeby ruszyć, trafić w lukę pomiędzy
    samochodami i wjechać na skrzyżowanie, na którym Ty jesteś. Stoisz? Twoje
    skrzyżowanie jest puste, w tym momencie na drodze z pierwszeństwem
    [jeszcze] nie ma nikogo.

    Moje auto niestety nie rozpędza się do setki w trzy sekundy, a ja rzadko
    ruszam z kopa. Jeśli Ci to nie pasuje, to załóż, że kogoś holuję, albo że
    jadę dużą ciężarówką. Chodzi mi o ideę, a nie o konkretny przypadek.

> [...]
    > obowiązuje także tego poruszającego się na uprzywilejowanej i nakazuje
    > zaniechanie jazdy w przypadku zagrożenia. Jak mniemam to jest odpowiedź

    3/4 odpowiedzi. Jeśli dojeżdżam na drodze z pierwszeństwem do
    skrzyżowania, na którym już znajduje się ktoś jadący z podporządkowanej,
    powinienem mu ustąpić pierwszeństwo, czy to on powinien? Wydaje mi się, że
    w takim przypadku pierwszeństwo mimo wszystko ma ten, który jest na
    skrzyżowaniu (chodzi o to, żeby je jak najszybciej opuścił i nie utrudniał
    ruchu).

    (...)

> [...]
    > mogą
    > się znacznie różnić gdy tylko jedna zmienna jest inna, drastycznie

    Nieprawda. Na skrzyżowaniu równorzędnym osoba jadąca z prawej strony ma
    pierwszeństwo (wyłączając pojazdy uprzywilejowane, ale i one są ujęte w
    przepisach) i jest to zasada ogólna, która jest w tej sytuacji stosowana
    zawsze. Chodzi mi o uregulowanie prawne dotyczące szczególnej sytuacji, w
    której na skrzyżowaniu, do którego dojeżdża pojazd na drodze z
    pierwszeństwem już ktoś jest. Co jeśli zamiast tego dużego pasa zieleni
    pomiędzy skrzyżowaniami byłby tam blok lub pas drzew utrudniających lub
    uniemożliwiających stwierdzenie, co się dzieje na sąsiednim skrzyżowaniu?
    Czy stojąc na skrzyżowaniu ustalam pierwszeństwo analizując sytuację z
    sąsiednich skrzyżowań, czy z tego, na którym się znajduję?

    Żeby było jasne: nie chodzi mi o usprawiedliwienie radosnego wymuszania
    pierwszeństwa i niezachowywania szczególnej ostrożności i nie mam zamiaru
    tak robić. Staram się w miarę możliwości i warunków przewidzieć, czy ktoś
    zdąży wjechać na moje skrzyżowanie, czy nie. Ale zdarzyła mi się sytuacja,
    w której ktoś zdążył szybko przejechać przez tamto skrzyżowanie w
    momencie, w którym ja już byłem na moim i zakładając, że obaj wszystko
    zrobiliśmy poprawnie, to mimo wszystko wjeżdżający z drogi z
    pierwszeństwem powinien umożliwić mi zjechanie ze skrzyżowania (mimo, że
    jedzie na drodze z pierwszeństwem).

    Popatrz na skrzyżowanie na Placu Dominikańskim we Wrocławiu. Jedziesz z
    Oławskiej na Skargi. Ruszyłeś ze świateł i jesteś na skrzyżowaniu, ale w
    tym momencie wybiegł pies i zatrzymałeś się, żeby go nie przejechać
    (wypadek losowy). Teraz ruszasz, ale w międzyczasie ruszają ludzie z
    Kazimierza, którzy przecinają tor ruchu. Czy teraz - zgodnie z prawem -
    powinni pozwolić Ci zjechać ze skrzyżowania (mimo, że to oni mają
    pierwszeństwo), czy zmusić do zatrzymania gdzieś na środku skrzyżowania do
    zakończenia cyklu świateł?

> [...]
    > od siebie. Ja założyłem normalny warunek: dwa samochody osobowe, jadące
    > przepisowo, sprawne, ze sprawnymi kierowcami, a nie jeden w wersji

    Jeśli założysz, że wjechałem na skrzyżowanie wiedząc, że zaraz będzie
    jechał samochód z drogi z pierwszeństwem, to cała ta dyskusja i zadane
    przeze mnie pytanie nie ma żadnego sensu i odpowie na nie osoba na nauce
    prawa jazdy po dwóch wykładach. Chodzi o sytuację, w której osoba
    wjeżdżająca na swoje skrzyżowanie prawidłowo nie mogła przewidzieć, że w
    międzyczasie zdąży na nie wjechać ktoś z drogi z pierwszeństwem (vide
    drugi przykład powyżej).

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 14. Data: 2011-07-22 13:27:28
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <wojciech.sura_no@spam_poczta.medi.com.pl>

    Dnia 22-07-2011 o 11:55:43 Bydlę <p...@g...com> napisał(a):

    > A ustaliłeś już czy stoisz, ruszasz, czy parkujesz na środku skrzyżwania?
    > Bo twoje założenia są niespójne - nic dziwnego, że są kwestionowane.

    Ruszyłeś prawidłowo i jesteś na skrzyżowaniu w momencie, gdy ktoś szybko
    dojeżdża do niego z drogi z pierwszeństwem. Gdyby zrobił to zanim
    ruszyłeś, to byś go przepuścił. Ale gdy ruszałeś, to go tam nie było.
    Oderwijmy to może od tego konkretnego skrzyżowania, bo moje pytanie
    zamieni się na walkę na metry na sekundę do kwadratu.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 15. Data: 2011-07-22 14:27:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 22 Jul 2011 13:23:52 +0200, Wojciech "Spook" Sura

    > Stoisz przed skrzyżowaniem (tam, gdzie narysowałem lewy zielony punkt)

    Ja bym stał tutaj i Ty też tak powinieneś: http://xcarlink.pl/skrzyz2.jpg
    Przypominam, że w tej sytuacji jesteś na jezdni uprzywilejowanej i możesz
    wjechać na skrzyżowanie, bo i tak nikt nie może przejechać przed Tobą (do
    tego nie blokujesz jadących na Sobieskiego). Masz lepszy przegląd sytuacji,
    krótszą drogę kolizyjną, etc. Jeśli 7 sekund jedziesz ten odcinek, no to...
    hm... bez komentarza. :P

    > i widzisz stojące na światłach BMW. Jedziesz?

    Nie odpowiem, nie ma mnie tam i nigdy nie było.

    > Moje auto niestety nie rozpędza się do setki w trzy sekundy

    Nie musi, tam jest do przebycia 4-5 metrów, z czego kolizyjne 2-3 metry. Na
    jedynce masz po sekundzie absolutnie min. 20km/h na liczniku, w 2 sek.
    przebywasz min. 5 metrów -- czyli cały kolizyjny odcinek.

    > a ja rzadko ruszam z kopa. Jeśli Ci to nie pasuje, to załóż,
    > że kogoś holuję, albo że jadę dużą ciężarówką. Chodzi mi
    > o ideę, a nie o konkretny przypadek.

    Jest Art.3. który będzie interpretowany w sądzie na podstawie dostępnych
    zmiennych. Podstawą będzie, że miałeś obowiązek ustąpić pierwszeństwa
    jadącemu z lewej, później daleko po tym fakcie będzie zmienna czy uderzenie
    nastąpiło w Ciebie (w przód, w środek czy w bok, w którym miejscu
    skrzyżowania), czy w holowanego, czy jadący na podporządkowanej próbował
    uniknąć zderzenia, etc. Jeśli walnie w Ciebie, to szans wielkich nie masz.
    Holujesz, musisz zachować SZEGÓLNĄ ostrożność -- zwłaszcza, że jedziesz
    prostopadle.

> [...]
    > w takim przypadku pierwszeństwo mimo wszystko ma ten, który jest na
    > skrzyżowaniu (chodzi o to, żeby je jak najszybciej opuścił i nie utrudniał

    Jeśli dochodzi do sytuacji, że jadący na uprzywilejowanej musi hamować aby
    uniknąć kolizji, to jest to wymuszenie pierwszeństwa przez jadącego z
    podporządkowanej. Sam fakt, że nie dojdzie do zderzenia nic tutaj w kwestii
    pierwszeństwa przejazdu nie zmienia, zazwyczaj skończy się na
    przyhamowaniu, w skrajnym wypadku na użyciu trąbki.

> [...]
    > pierwszeństwo (wyłączając pojazdy uprzywilejowane, ale i one są ujęte w
    > przepisach) i jest to zasada ogólna, która jest w tej sytuacji stosowana

    Jest to zasada ogólna (zależnie od kierunku z którego i w którym pojazd się
    porusza ma jedno lub dwa kierunki do przepuszczenia), tak samo jak zasadę
    ogólną masz na przedstawionym przez siebie skrzyżowaniu (zależnie od
    kierunku z którego i w którym pojazd się porusza ma zero, jedno, dwa a może
    nawet trzy kierunki do przepuszczenia). Tyle i tylko tyle, natomiast w
    przypadku ew. kolizji nie ma zasady ogólnej, każda sytuacja będzie inna.

> [...]
    > pomiędzy skrzyżowaniami byłby tam blok lub pas drzew utrudniających lub
    > uniemożliwiających stwierdzenie, co się dzieje na sąsiednim skrzyżowaniu?

    Mówiąc wprost, psim obowiązkiem osoby jadącej z podporządkowanej jest
    upewnienie się, że nikomu nie wymusi pierwszeństwa. Mówię to z perspektywy
    osoby, która jeździ nie tylko uprzywilejowanymi ale często z
    podporządkowanych, więc się nie denerwuj że piję jakoś specjalnie do
    Ciebie. :P

    > Czy stojąc na skrzyżowaniu ustalam pierwszeństwo analizując sytuację z
    > sąsiednich skrzyżowań, czy z tego, na którym się znajduję?

    Nie chcę Cię martwić, ale musisz brać pod uwagę wszystko. Kulawego psa bez
    nogi próbującego balansować na krawężniku po przeciwnej stronie drogi też,
    i też rozważyć przed jazdą czy nie wtoczy Ci się pod koła i nie spowoduje
    szkody, hamowania na środku skrzyżowania etc. To wszystko podpada pod
    Art.3. zwłaszcza ostatnie zdanie w tym wypadku.

> [...]
    > zrobiliśmy poprawnie, to mimo wszystko wjeżdżający z drogi z
    > pierwszeństwem powinien umożliwić mi zjechanie ze skrzyżowania (mimo, że

    To może inaczej, przestań tę sytuację traktować jako dwa skrzyżowania. To
    nie ma kompletnie znaczenia. Na tym konkretnym skrzyżowaniu są
    uprzywilejowani i podporządkowani -- to się liczy.

> [...]
    > Oławskiej na Skargi. Ruszyłeś ze świateł i jesteś na skrzyżowaniu, ale w
    > tym momencie wybiegł pies i zatrzymałeś się, żeby go nie przejechać

    Dokładnie, wypadek losowy. Drastycznie inna sytuacja.
    Takiego założenia wcześniej nie było.

    > Teraz ruszasz, ale w międzyczasie ruszają ludzie z Kazimierza
    > którzy przecinają tor ruchu.

    Na środku skrzyżowania? Poza tym coś Ci się chyba pozajączkowały ulice ;)
    bo miała być jazda z Oławskiej na Skargi, a na Skargi nie ma pasów -- z
    tego co widzę jest przejście podziemne. ;P

    > Czy teraz - zgodnie z prawem -
    > powinni pozwolić Ci zjechać ze skrzyżowania (mimo, że to oni mają
    > pierwszeństwo), czy zmusić do zatrzymania gdzieś na środku skrzyżowania do
    > zakończenia cyklu świateł?

    Na to odpiszę, jak sprecyzujesz co miałeś na myśli. ;P

> [...]
    > wjeżdżająca na swoje skrzyżowanie prawidłowo nie mogła przewidzieć, że w
    > międzyczasie zdąży na nie wjechać ktoś z drogi z pierwszeństwem (vide

    Ja od początku nie wyobrażam sobie, żeby tam mogło dojść do sytuacji
    kolizyjnej. 20m które musi przebyć auto ruszające z Sobieskiego vs 4-5m
    które musi przebyć auto z Wilanowskiej (niezależnie od kierunku) daje
    znaczącą przewagę dla auta jadącego z Wilanowskiej. Natomiast jeśli
    ustawiasz się do przekroczenia tego skrzyżowania jak zilustrowałeś w
    pierwszym akapicie, to popełniasz drastyczny błąd i stąd Twoje rozterki.

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 16. Data: 2011-07-22 14:34:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 22 Jul 2011 14:27:22 +0200, Myjk

    > Jest Art.3. [...] czy jadący na _podporządkowanej_ próbował
    > uniknąć zderzenia, etc. [...]

    Miało być na uprzywilejowanej.

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 17. Data: 2011-07-22 15:13:23
    Od: Artur Czeczko <a...@d...wyciepania.student.uw.edu.pl>

    On 22.07.2011 14:27, Myjk wrote:

    > Ja bym stał tutaj i Ty też tak powinieneś: http://xcarlink.pl/skrzyz2.jpg

    O, ruch lewostronny? A jeśli jadący z drogi głównej będzie chciał
    skręcić w prawo w Wilanowską?

    > Holujesz, musisz zachować SZEGÓLNĄ ostrożność -- zwłaszcza, że jedziesz
    > prostopadle.

    Po pierwsze w art. 31 PoRD nie ma nic o zachowaniu szczególnej
    ostrożności.
    A po drugie znasz definicję zachowania szczególnej ostrożności?
    Czy jest w niej obowiązek przewidywania przyszłości?

    > Jeśli dochodzi do sytuacji, że jadący na uprzywilejowanej musi hamować aby
    > uniknąć kolizji, to jest to wymuszenie pierwszeństwa przez jadącego z
    > podporządkowanej.

    Oj. Znasz definicję nieustąpienia pierwszeństwa?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 18. Data: 2011-07-22 17:36:17
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-22 11:27:28 +0000, "Wojciech \"Spook\" Sura"
    <wojciech.sura_no@spam_poczta.medi.com.pl> said:

    > Ruszyłeś prawidłowo i jesteś na skrzyżowaniu

    Już jestem na skrzyżowaniu.
    Czyli po sprawie.

    (dobrze zadane pytanie powinno zawierać w sobie odpowiedź ;-))

    --
    Bydlę

  • 19. Data: 2011-07-27 07:41:06
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <wojciech.sura_no@spam_poczta.medi.com.pl>

    Dnia 22-07-2011 o 17:36:17 Bydlę <p...@g...com> napisał(a):

    > Już jestem na skrzyżowaniu.
    > Czyli po sprawie.
    >
    > (dobrze zadane pytanie powinno zawierać w sobie odpowiedź ;-))

    No właśnie nie, bo w sąsiednim wątku Myjk ma zgoła odmienne zdanie na ten
    temat :)

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 20. Data: 2011-07-27 08:09:07
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <wojciech.sura_no@spam_poczta.medi.com.pl>

    Dnia 22-07-2011 o 14:27:22 Myjk <m...@n...op.pl> napisał(a):

    > Dokładnie, wypadek losowy. Drastycznie inna sytuacja.
    > Takiego założenia wcześniej nie było.

    To nie ma najmniejszego zdarzenia, czy chodzi o psa, pijanego pieszego,
    czy wolno ruszającego z miejsca kierowcę. Chodzi o ideę, a nie o konkretny
    przypadek.

    > Na środku skrzyżowania? Poza tym coś Ci się chyba pozajączkowały ulice ;)
    > bo miała być jazda z Oławskiej na Skargi, a na Skargi nie ma pasów -- z
    > tego co widzę jest przejście podziemne. ;P

    Ruszają ludzie jadący z Kazimierza (dolna ulica z lewej strony
    skrzyżowania - tam jest jeszcze Kazimierza), a jechać mogą równie dobrze
    na Skargi w dół lub, na Oławską - jeśli stoisz na środku skrzyżowania
    jadąc z Oławskiej u góry na Skargi na dół, w każdym przypadku tor jazdy
    się przetnie. Jeśli chcesz, możemy pominąć tych, którzy jadą z Kazimierza
    na Skargi do góry, bo formalnie ich tory ruchu nie przetną się z jadącymi
    z Oławskiej na Skargi w dół (choć tam jeżdżą często po zewnętrznej i tory
    mogą się przeciąć). Możesz też przyjąć, że zamiast z Oławskiej jedziesz z
    Czesława na Skargi - wtedy na gwarant przetniesz wszystkie z trzech
    możliwych torów ruchu z Kazimierza.

    Mam nadzieję, że nie będziesz mi teraz udowadniał, że pies na pewno nie
    zatrzyma Cię na skrzyżowaniu na aż tak długo...

    Aha, poza tym zauważ, że w sytuacji na skrzyżowaniu pieszy na przejściu
    jest *zawsze* uprzywilejowany, więc gdyby chodziło mi o pieszych, całe
    pytanie pozbawione byłoby sensu.

> [...]
    > ustawiasz się do przekroczenia tego skrzyżowania jak zilustrowałeś w
    > pierwszym akapicie, to popełniasz drastyczny błąd i stąd Twoje rozterki.

    A przeczytałeś o tym, że zatrzymałem się tam, bo przepuszczałem pieszego?
    I że potem po prostu ruszyłem z miejsca i zacząłem wjeżdżać na
    skrzyżowanie?

    Uparłeś się rozważać konkretny przypadek teoretycznie, w powietrzu.
    Zapewniam Cię, że jeśli ktoś chce, to może swobodnie przeciąć tor ruchu
    osoby znajdującej się już na skrzyżowaniu. Abstrahuję od tego, że chodzi
    mi o ogólny przypadek, a nie o konkretny.

    To jest bliskie odpowiedzi, której szukam:

    <cytat>
[...]
    </cytat>

    Tylko że wydaje mi się, że może zaistnieć sytuacja, w której ktoś z
    podporządkowanej wjedzie na nią zgodnie z regułami sztuki, a już dopiero
    gdy będzie na skrzyżowaniu, pojawi się ktoś na drodze z pierwszeństwem.
    Kojarzę mgliście z kursu, że w takiej sytuacji pierwszeństwo ma ten, kto
    już znajduje się na skrzyżowaniu, a celem takiego przepisu jest
    umożliwienie mu szybkiego jego opuszczenia i nieutrudnianie ruchu (mógłby
    na przykład zatrzymać się na środku skrzyżowania i puścić kogoś z
    uprzywilejowanej, ale wówczas spowodowałby większe zagrożenie niż po
    prostu jadąc - tym bardziej, że ów z uprzywilejowanej dopiero wjeżdża na
    skrzyżowanie i widzi, że na środku już ktoś jest: wszak jego też
    obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności).

    Pozdrawiam -- Spook.