  • 1. Data: 2016-03-22 00:55:12
    Temat: Synchronizacja zegara przez GSM
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Kiedyś zrobiłem taki zegarek:

    https://youtu.be/MxKDGn6pe3Y

    żeby sprawdzić, czy rzeczywiście dodawana jest
    sekunda przestępna. Zegarek musiał mieć własny,
    wystarczająco dokładny wzorzec czasu (porównywanie
    czasu z zegarów synchronizowanych radiowo raczej
    nie ma sensu). W zegarze jest użyty układ DS3231
    z kompensacją zmiennej temperatury otoczenia.
    Obiecują błąd ok. 2-3 ppm i to się zgadza - tygodniowa
    odchyłka to ok. 1 sekunda albo mniej.

    Udało się przy użyciu tego zegara potwierdzić dodanie
    sekundy przestępnej - następnego dnia spieszył się
    o sekundę względem zegarów synchronizowanych radiowo
    (DCF77, GPS) i przez NTP.

    Zegar jak widać pokazuje czas z rozdzielczością 0.1 s.
    To znaczy, że już po kilku godzinach ta najmniej znacząca
    cyfra może być niedokładna i należałoby zegar ponownie
    zsynchronizować. Mam tam tylko ręczne korygowanie czasu
    przyciskiem. Przydałoby się automatyczne (na wyraźne
    żądanie użytkownika).

    I tutaj mam pytanie o możliwość realizacji takiej synchronizacji
    przez moduł GSM podłączony do Arduino. O "standardowych" metodach,
    czyli DCF albo GPS oczywiście wiem - ale są kłopotliwe.
    Tzn. trudno odebrać dobry sygnał, szczególnie w pomieszczeniach.

    Sygnał GSM byłby tu znacznie wygodniejszy, bo dociera
    "wszędzie". Nie udało mi się jednak znaleźć sensownego
    opisu, jak można (i czy w ogóle można) uzyskać z sieci
    GSM _dokładny_ czas. Bez logowania się do sieci oczywiście,
    bo nie będę płacił abonamentu za zegar. Da się tak
    zrobić z wymaganą dokładnością i rozdzielczością (0.1 sekundy)?

    P.

  • 2. Data: 2016-03-22 01:56:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Popatrzylem na zegarki w domu. Porownalem trzy z czasem z netu. Jeden sie spieszy 3
    minuty drugi pozni 5 minut a trzeci spieszy 8 minut. Na popatrzeniu sie skonczylo.
    Nie chcialo mi sie przestawiac.

  • 3. Data: 2016-03-22 07:14:19
    Temat: Re: Synchronizacja zegara przez GSM
    Od: JaNus <bez@adresu>

    [cytuję w całości]:

    > Popatrzylem na zegarki w domu. Porownalem trzy z czasem z netu.
    > Jeden sie spieszy 3 minuty drugi pozni 5 minut a trzeci spieszy 8
    > minut. Na popatrzeniu sie skonczylo. Nie chcialo mi sie przestawiac.

    No wiesz Zenku, ładnie byłoby, prócz ogólnego nawiązania do tematu -
    skrobnąć jeszcze coś, co będzie miało choćby i najmniejszą szansę
    przydać się wątkotwórcy. Albo żeby to miało jakiś "walor ogólny", czyli
    mogło się przydać komuś innemu, co to bywa na grupie. A co on niby
    miałby mieć za korzyść z tego, co byłeś łaskaw wrzucić? Chyba tylko to,
    że Ci się "nie chciało". To co spowodowało Twoje "za-chcenie" do tej
    jałowej pisaniny?

    Co do synchronizacji przez GSM, to mam w swoim dość archaicznym
    smartfonie opcję synchronizacji, ale ona nic nie robi. i nie wiem, czy
    winić słuchawkę, czy też T-mobile. Jeśli to drugie, to może się zdarzyć,
    że gdybyś chciał wykorzystać ich sieć, to się napracujesz, a nici z tego
    wyjdą.

    Natomiast bez żadnego trudu synchronizuje mi się automatyczna sekretarka
    "po sznurku", ale nie mam pojęcia jak jest z precyzją ichniego (dawna
    TePs.a. - dziś Orange) źródła czasu, bo może być i tak, że dopuszczają
    błąd znacznie większy niż ten, jaki byś uznał za maksymalny.

  • 4. Data: 2016-03-22 09:57:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
> [...]
    >minut.
    > Na popatrzeniu sie skonczylo. Nie chcialo mi sie przestawiac.

    Len.
    Ja tam lubie, jak zegarek jest dokladny - hobby takie.
    A kwarce coraz lepsze, jako ze co pol roku trzeba przestawic, to 8
    minut to duzo ..

    J.

  • 5. Data: 2016-03-22 10:21:24
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-03-22 o 00:55, Piotrne pisze:

> [...]
    > opisu, jak można (i czy w ogóle można) uzyskać z sieci
    > GSM _dokładny_ czas. Bez logowania się do sieci oczywiście,

    Sam kiedyś szukałem odpowiedzi na to pytanie. Przejrzałem (co prawda
    dość pobieżnie) dokumentację kilku popularnych modułów GSM i żaden z
    nich nie miał komendy AT do pobierania czasu z sieci. To znaczy jakiś
    miał (w tej chwili już nie pamiętam który), ale jak się później okazało,
    odnosiła się ona do wbudowanej funkcji klienta NTP, więc trzeba było
    zalogowanym i mieć aktywną sesję GPRS.

    Ostatecznie sobie podarowałem i skorzystałem z NTP po ESP8266. WiFi jest
    dzisiaj praktycznie w każdym domu.

  • 6. Data: 2016-03-22 10:25:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >dość pobieżnie) dokumentację kilku popularnych modułów GSM i żaden z
    >nich nie miał komendy AT do pobierania czasu z sieci.

    A jednak jakos sie te telefony ustawiaja, ostatnio to juz chyba
    wszystkie.
    I cos pisza, ze funkcja dystrybucji czasu w sieci jest dosc istotna
    dla prawidlowego dzialania.

    Wiec moze sie jednak da, tylko nie wiemy jak ?

    J.

  • 7. Data: 2016-03-22 10:38:26
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    JaNus wrote in <news:56f0e2b0$0$654$65785112@news.neostrada.pl>
    > Co do synchronizacji przez GSM, to mam w swoim dość archaicznym
    > smartfonie opcję synchronizacji, ale ona nic nie robi. i nie wiem, czy
    > winić słuchawkę, czy też T-mobile.

    Mam Nokie 3100 w T-Mobile i widze, ze "sama z siebie" dokladnie pokazuje
    czas. Ja jej nie ustawialem ;-)

    Sam tez ostatnio bawie sie synchronizowaniem czasu w Arduino, dzieki GPS.
    Potrzebuje tego do wyzwalacza czasowego dla lustrzanki. Sprawdza, czy czas
    jest z przedzialu <poczatek. koniec>, jesli tak - wykonuje zdjecia co
    zaprogramowane X sekund.
    Potrzebuje tego do fotografowania zjawisk zakryciowych. Zacmien
    Slonca/Ksiezyca, majowego tranzytu Merkurego, zakryc gwiazd przez Ksiezyc.
    Potem z serii zdjec, wykonanych w rownych odstepach czasu mozna zrobic time
    lapse.
    Jesli efemerydy tranzytow ISS na tle Slonca/Ksiezyca sa wystarczajaco
    dokladne - mozna wykonac serie zdjec dokladnie w czasie przelotu stacji
    kosmicznej.
    http://transit-finder.com
    www.calsky.com/cs.cgi/Satellites/16

    Arduino zwiera transoptorem PS2501 dwa piny w Micro Jacku 2.5mm, ktory
    jest wpinany do lustrzanki.
    www.doc-diy.net/photo/eos_wired_remote/
    www.doc-diy.net/photo/remote_pinout/

    Plik time.ino http://chomikuj.pl/rziomber/Arduino
    "Objawowo" dziala, nie wiem tylko na ile dokladnie synchronizuje sie z GPS.

    Przy okazji,
    Raspberry Pi - GPS jako zegar czasu rzeczywistego
    www.mt.com.pl/wp-content/uploads/2015/10/raspberry_p
    i_15.pdf
    Raspberry Pi - Zegar czasu rzeczywistego
    www.mt.com.pl/wp-content/uploads/2015/09/raspberry_1
    4.pdf
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 8. Data: 2016-03-22 10:42:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-03-22 o 10:25, J.F. pisze:

    > Wiec moze sie jednak da, tylko nie wiemy jak ?

    Pewnie się da. Twierdzę jedynie, że ta funkcja nie została
    zaimplementowana w firmware popularnych modułów GSM.
    No i nie ma pewności, czy synchronizacja czasu nie wymaga jednak
    zalogowania w sieci.

    Gdyby to było takie proste, że dałoby się to zrobić pasywnie, po prostu
    nasłuchując na częstotliwościach lokalnych BTS-ów, to pewnie już dawno
    na rynku pojawiłyby się zegary korzystające z tej metody synchronizacji
    czasu.

  • 9. Data: 2016-03-22 10:53:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > miał (w tej chwili już nie pamiętam który), ale jak się później okazało,
    > odnosiła się ona do wbudowanej funkcji klienta NTP, więc trzeba było

    Kiedyś robiłem manewry z synchronizacja zegara za pomocą wysyłania
    sobie SMS-a przez moduł. Z sieci nijak nie dawało się wyciągnąć czasu,
    ale SMS opatrzony jest informacją o czasie. I to wystarczało. Też nie
    za darmo, ale bez abonamentu (GPRS nie był jeszcze znany), płatne za
    każde skorzystanie z zegarynki.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-03-22 10:59:54