  • 1. Data: 2016-03-20 09:52:06
    Temat: LCD - ciemniejsze obszary, uszkodzenie matrycy / TCON / PSU?
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

    Witam, dostałem LCD Philips z defektem, chciałbym spróbować swoich sił przy nim i
    trochę się nim pobawić i coś nowego nauczyć.

    Na wyświetlanym obrazie widoczne są ciemniejsze plamy, nieregularne, raz znikły po
    lekkim puknięciu w obudowę telewizora. Pod lupą można zaobserwować problem z
    niebieskimi pikselami w danej części matrycy. Bardzo szybko migają, przełączają się
    nieregularnie, ciężko to opisać, jakby gasną na ułamek sekundy, takie "mrowienie"
    niebieskich pikseli - mowa o białej wyświetlanej planszy.

    Jutro postaram się go rozkręcić, w czym doszukiwać się problemu?
    Uszkodzenie wewnętrzne matrycy? Połączenie flex taśmą? Może zasilanie lub sterowanie
    matrycą? Jakieś tam pojęcie mam, oscyloskop i miernik też.

    Postaram się ostukać jutro płytki i elementy, dociskać taśmy, może schłodzić jakieś
    elementy, może jakieś kondensatory się rzucą w oko do wymiany, sprawdzę napięcia
    wyjściowe zasilacza, ale to takie błądzenie, a nuż może to.

    Czy jest to jakaś popularna usterka, którą można łatwo zidentyfikować?

  • 2. Data: 2016-03-20 11:58:37
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Jak stukanie pomaga to na 99% flex i monitor leci na smieci bo tego nikt
    nie naprawia.

  • 3. Data: 2016-03-20 13:20:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-03-20 o 09:52, Dominik Morawiec pisze:
> [...]
    wyjściowe zasilacza, ale to takie błądzenie, a nuż może to.

    > Czy jest to jakaś popularna usterka, którą można łatwo zidentyfikować?

    Poruszaj konektorami, może pomóc :-)

    P.P.

  • 4. Data: 2016-03-20 19:36:18
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 marca 2016 11:58:37 UTC+1 użytkownik LeonKame napisał:
    > Jak stukanie pomaga to na 99% flex i monitor leci na smieci bo tego nikt
    > nie naprawia.

    flexa pewnie można jeszcze naprawiać, gorzej jeśli to padnięta matryca :)
    tylko raz pomogło, za pierwszym razem gdy go dostałem i drugi raz po ustawieniu na
    miejscu testowym. delikatnie ręką z tyłu gdzieś go uderzyłem i zaskoczył ładny obraz.
    niestety już nie udało mnie się go 'naprawić' więcej razy tym sposobem. :(

  • 5. Data: 2016-03-20 21:01:25
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Matryca to szklo, to sie moze najwyzej rozbic. Uszkodzony moze byc flex
    i naprawiaja to tylko koneserzy.

  • 6. Data: 2016-03-20 22:05:19
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    LeonKame pisze:

    > Matryca to szklo, to sie moze najwyzej rozbic. Uszkodzony moze byc flex
    > i naprawiaja to tylko koneserzy.

    Nie do końca, matryce TFT wewnątrz każdego subpixela mają tranzystor,
    zdarza się że traci kontakt, wtedy subpixel zaczyna świrować, nie włącza
    się, włączony jest cały czas lub przekłamuje. Taką sytuację mam w starym
    laptopie, jeden czerwony subpixel się włącza, lekkie puknięcie w jego
    okolicy przywraca go do życia. Nie ma na to rady a przynajmniej ja
    takowej nie znam.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 7. Data: 2016-03-21 07:05:41
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

    Dokładnie, matryca to też elektronika W jej środku. Znalazłem schemat telewizora, w
    wolnym czasie spróbuję przy nim pobawić się. Jeśli tylko matryca jest sprawna i
    główny procesor jest ok to reszta nie powinna być dużym problemem.