  • Data: 2016-03-23 13:14:20
    Temat: Re: Synchronizacja zegara przez GSM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Linux. Tez ten ntp drift ogladalem, ale chyba w innym pliku/patrzylem
    > na aktualne dane.

    A może niemiał tego ntpd włączonego? Kiedyś często się zdarzało.
    I wcale nie było łatwo o publicznie dostępny serwer czasu. Więc
    ntp używało się w obrębie własnej sieci, żeby przynajmniej w niej
    komputery tak samo cykały. A to już wymagało wskazania lokalnego
    serwera i opisania tego w konfigach. Domyślna instalacja tego nie
    mogła mieć.

    > Od komputera z Windows zapewne. Tym niemniej ten wymagany
    > wspolczynnik korekcji sie zmienial dosc istotnie.

    Jak wspomniałem, zmienia się rzadko. W miare łatwo jest wyprodukwać
    kwarc wysokiej jakości, o dobrej stabilności, w tym temperaturowej.
    To się trzaska jedno po drugim na linii produkcyjnej. Ale kalibracja
    tego, to już poważniejsza sprawa -- wymaga czasu. Korzystanie z ntpd
    pozwala na to, by czas ten płynął nie w fabryce, ale w już gotowym
    urządzeniu.

    > Masz na mysli odtworzenie zawartosci ntp.drift i uzycie do nowego
    > startu komputera ?

    Tak, to w praktyce tak właśnie wygląda.

    > No to wraca pelnia problemow - czas poczatkowy ustawiony z RTC,
    > komputer zimny i sie dopiero nagrzewa ...

    Ale problem nagrzewania jest już w zancznym stopniu wyeliminowany
    przez technologię. Niekótrzy nawet próbują kompensowac uchyb RTC
    w systmach, które są odcięte od sieci. Porównuje się czas sytemowy
    z rtc przy starcie (zero z definicji) i po określonych odcinkach
    czasu. Wtedy wiadomo ile na dobę ten RTC się spieszy lub spóźnia.
    Przy kolejnym bootowaniu wiadomo ile się rozjechał i uwzględnia
    to przy syncronizacji. A po niej robi się zapis system --> RTC.
    Sprytna metoda, która pozwala zachować lepszy czas w systemach
    bez połączenia z siecią.

    --
    Jarek