    Date: Sun, 12 Feb 2012 11:19:51 +0100
    From: mk <reverse_lp.pw@myzskm>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Świetlówki ...

    W dniu 2012-02-11 23:10, Adam Dybkowski pisze:

    > Porównaj sobie jeszcze w szczegółowych cennikach, czy tańsza w RWE niż w
    > ENEA jest sama energia, czy może przesył. Szybko wyjdzie, czy opłaca się
    > kupować energię z RWE nawet jak mieszkasz na drugim końcu Polski - bo o
    > dziwo opłata za przesył jest niezależna od liczby km, jaką energia ma
    > pokonać (w gruncie rzeczy nieco dziwne, czy mieszkasz tuż przy
    > elektrowni czy 1000 km od niej, cena za przesył ta sama).
    >
    > Od kiedy można dowolnie wybierać w Polsce dostawcę energii (producenta),
    > warto porównywać cenniki. Nie mam pojęcia, dlaczego w RWE jest najtaniej
> [...]

    Mieszkam w Częstochowie (42-200) i ceny tu są chyba wyraźnie wyższe
    (mimo że Bełchatów widoczny przy dobrej pogodzie)...

    Tu jest kalkulator, gdzie można sobie porównać ceny od różnych
    dostawców/wytwórców:
    http://ure.gov.pl/ftp/ure-kalkulator/ure/formularz_k
    alkulator_html.php

    W moim domu średnie zużycie energii to 400 kWh/m-c (4800 kWh/rok);
    instalacja 3-fazowa; dwumiesięczny okres rozliczeniowy; G11; Tauron.

    Obliczenia kalkulatorem dają: opłatę roczną (z VAT) 3035.32 PLN co daje,
    że średnio płacę: 0.63 PLN/kWh.

    W Tauronie G11 składnik zmienny stawki sieciowej + stawka jakościowa
    kosztują: 0.2085 PLN/kWh (netto).
    Cena za energię: 0.2844 PLN/kWh (netto).
    Razem daje to:
    (0.2085+0.2844)*1.23 = 0.6063 PLN/kWh (brutto).
    Uwzględnienie kosztów stałych w moich warunkach daje wspomniane 0.63

    Kalkulator pokazuje, że zmieniając dostawcę rocznie oszczędziłbym w RWE
    50 zł, a w Energetycznym Centrum nawet 150 zł, ale jednocześnie tenże
    kalkulator wyświetla ostrzeżenie "dodatkowa opłata handlowa" - więc w
    praktyce być może wcale nie będzie oszczędności...

    Przejście na taryfę G12... wstępnie szacuję, by było to opłacalne w
    moich warunkach, to domownicy musieliby zmienić znacznie swoje
    przyzwyczajenia...

    pzdr
    mk