  • Data: 2008-01-02 20:19:22
    Temat: Re: Sterzynska w GW
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 02.01.2008, Sied@r <s...@d...lub.pl> wroted:

    > Nie do zrobienia z kilku powodow.
    > Jesli jest dazenie zeby cena za usluge odgornie byla niska - ustawowo +
    > dodatkowo poziom overbookingu na niskim poziomie to okaze sie splajtuje
    > wiele firm w tym ta w ktorej pracujesz :(.

    Niekoniecznie. Nie chodzi wcale o niskie ceny + niski overbooking: chodzi
    o stworzenie _jednolitych_ warunków świadczenia usług, w tym różnicujących
    w odpowiedni sposób poszczególne usługi tak, żeby w wyraźny sposób DSL 6Mb/s
    różnił się jakością od DSLa 1Mb/s. Jeśli rozumiem intencje UKE, to wydaje
    mi się, że chcą a) przez podział TP zrobić z ex-TP "operatorskiej" po prostu
    jednego z operatorów i uniemożliwić jej otwarte wykorzystywanie własnej
    infrastruktury jako narzędzia utrzymywania dominacji na rynku, b) zapobiec
    degeneracji rynku który przez takie działania TP jak opisane w wątku zaczyna
    się osuwać w stronę negatywnej selekcji, ponieważ z kolei i) z przyczyn m.in.
    historycznych (infrastruktura) rynek jest niedojrzały i daleko mu do rynku
    konsumenta, ii) administracja jest wobec firm nadal słaba (piewcom leseferyzmu
    radziłbym przyjrzeć się, jaki zakres władzy regulacyjnej ma np. amerykańskie
    FCC i jak z niego korzysta, straciliby trochę złudzeń co do tego "ideału
    niewtrącania się").

    Chodzi po prostu o te "warunki, by działając we własnym interesie [firma]
    nie szkodziła rynkowi" o których wspomniał kolega T. nie mając pojęcia, że
    mówi właśnie o planowanej przez UKE regulacji - ładna ironia swoją drogą.
    Gdybym miał zgadywać, powiedziałbym, że ekonomiści zatrudniani przez UKE
    przyszli do p. Streżyńskiej i powiedzieli "pani prezes, ten rynek spełnia
    wszystkie warunki do tego, żeby się zdegenerował". Bo mamy:

    a) asymetrię informacyjną na niekorzyść klienta: nie masz szansy wiedzieć,
    czy operator sprzedaje ci usługę dobrej jakości, za to sprzedawca wie
    doskonale czy wpuszcza Cię w maliny czy nie;
    b) motywację ze strony dostawcy do dostarczania usługi o niższej jakości
    w opakowaniu sugerującym lepszą jakość;
    c) brak możliwości wiarygodnego przedstawienia jakości swojej usługi
    konsumentom ze strony dostawcy, który chciałby dostarczać usługi lepszej
    jakości.

    Efekt jest taki, że po kolei operatorzy podnoszący jakość usług są wypychani
    z rynku. A pozostałych coraz bardziej kusi cięcie kosztów za wszelką cenę,
    w tym przez zaniżanie jakości usług. Taką sytuację w tej chwili obserwujemy.

    Usunięcie dominacji TP samo w sobie nie jest więc rozwiązaniem, wyjściem
    jest regulacja rynku w taki sposób, by ustalić ramy działania likwidujące
    przynajmniej jednen w podanych wyżej czynników. Jakieś wiązanie sprzedaży
    z inwestycjami jest jednym z możliwych, ważne będzie też, w trakcie
    pobudzania konkurencji, chronienie klientów przed cyrografami, po to, żeby
    mogli swobodniej głosować nogami.

    Cała sztuka polega na takim zastosowaniu regulacji, żeby wprowadzić
    _przejrzystość_ tego rynku - żeby klient wiedział, co kupuje - a nie nacisk
    na obniżki czy na minimalny overbooking. Dopiero wtedy parwdą będą te wizje
    kolegi T, w stylu "ludzie kupują Neostradę, bo nic innego nie potrzebują".
    Na razie często jest tak, że _potrzebują_ 6 Mb/s, nie 1 Mb/s i często nie
    mają szans na uzyskanie takiej jakości, a co bardziej istotne, nie mają
    szans na choćby zorientowanie się od kogo i jak mogą ją uzyskać.

    Tak że o los innych operatorów byłbym spokojny jeśli plan UKE jest choćby
    zbliżony do tego co zgaduję. Akurat moja firma stara się zachowywać jakiś
    poziom przyzwoitości wobec klientów, kupione pasmo przekłada się z reguły
    na procentowy udział w przepływności szkieletu i stykach do innych
    operatorów ;)

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>