  • 1. Data: 2024-08-04 10:59:51
    Temat: Sterownie roletami
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy można zamienić taki łącznik:
    https://prnt.sc/U4g5zEytou00

    na taki:
    https://prnt.sc/oA8nVXjiaQIC

    Elektrycznie jest to samo?
    Ten pierwszy gdy jest STOP góra i dół są zwarte, w tym drugim chyba nie.
    Nie mogłem na szybko poszukać jego schematu. Tylko tu niby domniemam, że
    są rozwarte w pozycji STOP (trójpozycyjny).
    https://prnt.sc/-s8AXzrKkN5A

    Kto wpadł na tak głupi pomysł jak ten pierwszy? Chcieli wykorzystać
    istniejące konstrukcje?
    Chyba nie, bo tam jest blokada, która uniemożliwia "zakazaną" pozycję.

    Kierunek obrotów to osobne uzwojenia silnika? Po co je zwierać gdy jest
    STOP. Tam może wystąpić samohamowność? Tam jest komutatorowy silnik?

    Robert

  • 2. Data: 2024-08-04 12:34:31
    Temat: Re: Sterownie roletami
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 4.08.2024 10:59, Robert Wańkowski wrote:

    > Kierunek obrotów to osobne uzwojenia silnika? Po co je zwierać gdy jest
    > STOP. Tam może wystąpić samohamowność? Tam jest komutatorowy silnik?

    Nie, raczej indukcyjny z dwoma uzwojeniami.
    Jedne końce uzwojeń do N, pomiędzy drugimi kondensator.
    Na zewnątrz wychodzą trzy przewody: N, L(prawo), L(lewo).
    Jak podepniesz L z jednej strony, to zasilasz bezpośrednio jedno
    uzwojenie, drugie przez kondensator, silnik się kręci w jedną stronę.
    Jak podepniesz z drugiej strony, to się kręci w drugą.
    Czy zwarcie dwóch L powoduje hamowanie? - możliwe, ale normalnie są
    jeszcze krańcówki, które rozwierają te L po dojściu do jednego końca,
    więc przy końcach i tak nie ma hamowania.
    Włączenie na raz w prawo i lewo oczywiście nie jest wskazane i może
    spalić silnik (pewnie nie od razu).

    --
    Mirek

  • 3. Data: 2024-08-04 12:42:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 4 Aug 2024 10:59:51 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Czy można zamienić taki łącznik:
    > https://prnt.sc/U4g5zEytou00
    >

    > na taki:
    > https://prnt.sc/oA8nVXjiaQIC
    >
    > Elektrycznie jest to samo?

    A skąd mamy wiedziec ... ale pewnie tak.

    > Ten pierwszy gdy jest STOP góra i dół są zwarte, w tym drugim chyba nie.

    Na pewno zwarte?

    > Nie mogłem na szybko poszukać jego schematu.

    jest taki pomysl ... nie wiem czy ascii art wyjdzie

    /
    o o
    | |
    - +
    | |
    o o
    \

    Miedzy + i - podłączasz zasilanie.
    do górnego i dolnego "o" podłączasz silnik.

    Jak nacisniesz jeden przycisk, to silnik jest zasilany jedną lub drugą
    biegunowością.
    Jak nacisniesz dwa, to nic się nie dzieje.

    Ale to pomysł dobry na DC, a rolety pewnie AC.

    Zadziała też z silnikiem komutatorowym AC, tylko trzeba siec podłączyc
    do wspólnego końca silnika, a nie do "-" powyzej.

    Ale po co mieliby tak komplikować wyłącznik?

    > Tylko tu niby domniemam, że
    > są rozwarte w pozycji STOP (trójpozycyjny).
    > https://prnt.sc/-s8AXzrKkN5A

    Prawie na pewno rozwarte, bo inaczej coś by się kręciło.

    > Kto wpadł na tak głupi pomysł jak ten pierwszy? Chcieli wykorzystać
    > istniejące konstrukcje?

    Możliwe

    > Chyba nie, bo tam jest blokada, która uniemożliwia "zakazaną" pozycję.

    Blokada może być dodana do istniejącej konstrukcji

    > Kierunek obrotów to osobne uzwojenia silnika? Po co je zwierać gdy jest
    > STOP. Tam może wystąpić samohamowność? Tam jest komutatorowy silnik?

    Zazwyczaj komutarowy, z odczepem na statorze. Tak zmieniają obroty.

    tzn

    1

    (
    (
    -----R-----3
    (
    (

    2

    I zasilanie przyłączasz 1-3, lub 2-3

    Podobnie pewnie jest w jakis siłownikach do mebli, jak trzeba np stół
    podnieść.

    J.

  • 4. Data: 2024-08-04 13:25:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 04.08.2024 o 12:42, J.F pisze:

    > A skąd mamy wiedziec ... ale pewnie tak.

    Jak skąd? Z doświadczenia życiowego. :)

    > Na pewno zwarte?

    Na to wygląda.
    https://prnt.sc/Zb8IbFEPap2J

> [...]
    >
    > Ale po co mieliby tak komplikować wyłącznik?

    > Prawie na pewno rozwarte, bo inaczej coś by się kręciło.

    Zobacz na link co powyżej dałem.

    > Możliwe

    > Blokada może być dodana do istniejącej konstrukcji

    Jakoś sobie nie wyobrażam bez zmiany formy wtryskarki. Do istniejącego
    mechanizmy co by mieli dodać, aby miał blokadę niedozwolonego połączenia?

> [...]
    > |
    > 2
    >

    > I zasilanie przyłączasz 1-3, lub 2-3
    >
    > Podobnie pewnie jest w jakis siłownikach do mebli, jak trzeba np stół

    Nie wystarczy zamienić miejscami wyprowadzenia statora lub wirnika?

    Robert

  • 5. Data: 2024-08-04 13:41:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 4 Aug 2024 13:25:33 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Jak skąd? Z doświadczenia życiowego. :)

    > Na to wygląda.
    > https://prnt.sc/Zb8IbFEPap2J

    O masz, o tym pisalem. No prawie o tym :-)

    Zwarcie niby może przyspieszyć zatrzymanie, ale
    -w przypadku silnika komutatorowego szeregowego ... to by było tylko
    zwarcie statora, raczej bez znaczenia,
    -w przypadku indukcyjnego z kondensatorem ... no ciekaw jestem,
    niby nic tam napięcia nie wzbudza po odłączeniu, ale może jednak coś
    sie tam wzbudza i hamule lepiej.

    > Zobacz na link co powyżej dałem.

    Ale to jest ten z jednym klawiszem, czy z dwoma ?

    > Jakoś sobie nie wyobrażam bez zmiany formy wtryskarki. Do istniejącego

    Trzaskają to w setkach tysięcy, więc może forma nie problem.

    > mechanizmy co by mieli dodać, aby miał blokadę niedozwolonego połączenia?

    W tym schemacie co podałes, oraz ja, to nic - wcisnięcie dwóch naraz
    jest bezpieczne.
    Ale jakąs mechaniczną blokadę można dodac.

    > Nie wystarczy zamienić miejscami wyprowadzenia statora lub wirnika?

    Wystarczy, ale do dużo styków i dużo kabli od silnika.
    A tu masz po prostu dwa uzwojenia statora, jedno w jedną stronę,
    drugie w drugą.

    I efektywnie masz to samo, a znacznie prościej.

    J.

  • 6. Data: 2024-08-05 18:11:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Na pewno zwarte?

    Gdyby nie Elektroda umarłbym w niewiedzy.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=21
    180966#21180966

    Robert