    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterownie roletami
    Date: Sun, 4 Aug 2024 12:42:56 +0200

    On Sun, 4 Aug 2024 10:59:51 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Czy można zamienić taki łącznik:
    > https://prnt.sc/U4g5zEytou00
    >

    > na taki:
    > https://prnt.sc/oA8nVXjiaQIC
    >
    > Elektrycznie jest to samo?

    A skąd mamy wiedziec ... ale pewnie tak.

    > Ten pierwszy gdy jest STOP góra i dół są zwarte, w tym drugim chyba nie.

    Na pewno zwarte?

    > Nie mogłem na szybko poszukać jego schematu.

    jest taki pomysl ... nie wiem czy ascii art wyjdzie

    /
    o o
    | |
    - +
    | |
    o o
    \

    Miedzy + i - podłączasz zasilanie.
    do górnego i dolnego "o" podłączasz silnik.

    Jak nacisniesz jeden przycisk, to silnik jest zasilany jedną lub drugą
    biegunowością.
    Jak nacisniesz dwa, to nic się nie dzieje.

    Ale to pomysł dobry na DC, a rolety pewnie AC.

    Zadziała też z silnikiem komutatorowym AC, tylko trzeba siec podłączyc
    do wspólnego końca silnika, a nie do "-" powyzej.

    Ale po co mieliby tak komplikować wyłącznik?

    > Tylko tu niby domniemam, że
    > są rozwarte w pozycji STOP (trójpozycyjny).
    > https://prnt.sc/-s8AXzrKkN5A

    Prawie na pewno rozwarte, bo inaczej coś by się kręciło.

    > Kto wpadł na tak głupi pomysł jak ten pierwszy? Chcieli wykorzystać
    > istniejące konstrukcje?

    Możliwe

    > Chyba nie, bo tam jest blokada, która uniemożliwia "zakazaną" pozycję.

    Blokada może być dodana do istniejącej konstrukcji

    > Kierunek obrotów to osobne uzwojenia silnika? Po co je zwierać gdy jest
    > STOP. Tam może wystąpić samohamowność? Tam jest komutatorowy silnik?

    Zazwyczaj komutarowy, z odczepem na statorze. Tak zmieniają obroty.

    tzn

    1

    (
    (
    (
    (

    2

    I zasilanie przyłączasz 1-3, lub 2-3

    Podobnie pewnie jest w jakis siłownikach do mebli, jak trzeba np stół
    podnieść.

    J.