  • 11. Data: 2015-10-19 17:19:03
    Temat: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > No wystąpią. Tylko nie za bardzo wiesz, kiedy. Zarówno z powodu
    > dziwnej impedancji, jak i odkształconego zasilania. Nad MOSFETami
    > masz znacznie większa kontrole, niż nad triakiem, a SSR je zawierające
    > są stosunkowo tanie. To po co się męczyć?

    Ale po co mam wiedzieć kiedy? Triak sam się wyłączy w zerze - nie
    potrzebuje do tego mojej pomocy. Po co się męczyć?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2015-10-19 17:22:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    > Nie do końca. Popatrz na datasheeta triaka BTA16 z indeksem B:
    > (dV/dt)c Tj = 125°C 10 V/?s

    I po to używa się snubberów właśnie.

    > Jeśli narost napięcia po przejściu prądu przez zero będzie większy niż
    > ta wartość, to nośniki nie zdążą zrekombinować i triak nie wyłączy się
    > (czy też włączy się ponownie, z punktu widzenia użytkownika nie ma to
    > znaczenia). A 10V/us to wcale nie tak dużo.
    > Dwie uwagi:
    > Istnieją triaki "high commutation", na przykład BTA216.
    > Indeks "c", od "commutation" oznacza parametr przy wyłączaniu struktury.

    Dlaczego wszyscy się uparliście zniknąć regulatory fazowe na triakach?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2015-10-19 17:26:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Gof wrote:

    >Tylko problem, że triaka nie wyłączysz w szczycie.

    Kolega na razie pyta o wlaczanie.
    A tu:
    -przy rzadkim wlaczaniu powinno byc w miare obojetne, bo w koncu teraz
    wlacza wylacznikiem i nie wie w jakim momencie, i nic zlego sie nie
    dzieje,
    -no ale prad przy wlaczeniu w zerze moze byc duzy przez krotki czas,
    wylacznik wytrzyma, triak niekoniecznie.

    > Tj. on się
    >zasadniczo wyłączy w zerze prądu, z zasady działania, ale zero
    >prądu wcale nie musi być w maksimum napięcia. Ten elektromagnes
    >nie jest indukcyjnością idealną i prąd płynący przez składową
    >rezystancyjną może Ci z powodzeniem podtrzymać triak. Niespecjalnie
    >więc będziesz wiedział, czy rzeczywiście wyłączyłeś pompę.

    Zasadniczo zasilana z AC, prad przechodzi przez zero, jak nawet raz
    zawiedzie, to w kolejnym polokresie sie wylaczy.
    Ale ... patrz nizej - narost napiecia moze byc za szybki.

    >IMHO
    >zapomnij o triaku i zastosuj dwa przeciwbieżne MOSFETy sterowane
    >np. VOM1271, albo w ogóle użyj gotowego SSR.

    Hm, ale w SSR moze byc triak :-)

    >Z praktyki powiem Ci, że u mnie szpilki potrafią triak *włączyć*.
    >Oświetlenie mam sterowane triakami i dopóki nie miałem filtru
    >sieciowego, to migałem lampą w pokoju np. odkurzaczem albo szlifierką
    >kątową. Zapomnij o triakach, to elementy z poprzedniej epoki.

    Zachowanie calkowicie zgodne z podrecznikiem.
    Szybkie zmiany napiecia powoduja ladowanie duzych wewnetrznych
    pojemnosci, czyli przeplyw sporych pradow ... przez obszar bramki.
    Czyli jakby przeplyw pradu wyzwalajacego.
    Wiec ze snubbera lepiej nie rezygnowac. A z kolei snubber troche pradu
    przepuszcza nawet jak triak wylaczony.

    Ale ... triak wylacza sie w zerze pradu, napiecie na nim jest wtedy
    bliskie zeru, ale przeciez w sieci na skutek przesuniecia dosc spore.
    A poniewaz prad w cewce przestal plynac, to napiecie na cewce zerowe -
    wiec napiecie na triaku blyskawicznie rosnie.
    I to go moze otworzyc.

    J.

  • 14. Data: 2015-10-19 17:35:09
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > I po to używa się snubberów właśnie.

    Dokładnie tak.

    > Dlaczego wszyscy się uparliście zniknąć regulatory fazowe na triakach?

    Wcale się nie uparliśmy. Tylko trzeba wiedzieć, co się robi, a w
    przypadku obciążenia indukcyjnego można narobić sobie kłopotów. Na
    przykład doprowadzić do sytuacji, w której triak będzie się włączał co
    drugi półokres, a więc na przykład tylko w dodatnich półokresach. I
    będzie wesoło. A to wcale nietrudno uzyskać.

    P.P.

  • 15. Data: 2015-10-19 18:11:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    >No wystąpią. Tylko nie za bardzo wiesz, kiedy.

    Ale do zwyklego wylaczania, to nie musisz wiedziec kiedy.
    Przestajesz sterowac triak, wkrotce prad przejdzie przez zero, wtedy
    triak sie na pewno wylaczy.

    Tylko jak pisalem obok - moze sie zaraz wlaczyc :-)

    >dziwnej impedancji, jak i odkształconego zasilania. Nad MOSFETami
    >masz znacznie większa kontrole, niż nad triakiem, a SSR je
    >zawierające są stosunkowo tanie. To po co się męczyć?

    A konkretnie ktore SSR ?

    J.

  • 16. Data: 2015-10-19 18:18:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Kolega na razie pyta o wlaczanie.

    Akurat włączyć triak to nie jest wielki wyczyn. Trudniej wyłączyć. :-P

    > Hm, ale w SSR moze byc triak :-)

    Zgadza się, i dlatego trzeba brać taki, który działa od DC.
    Albo zrobić samemu, bo to ledwo trzy elementy i można zrobić
    sobie taką charakterystykę, jaka jest potrzebna. Albo np.
    "normally closed" zmieniając MOSFETy na zubożone -- nie wiem,
    czy są takie SSR.

> [...]
    > Czyli jakby przeplyw pradu wyzwalajacego.
    > Wiec ze snubbera lepiej nie rezygnowac. A z kolei snubber troche pradu

    Na MOSFETach/SSR nie ma tego typu problemów. A póki nie zamierza
    tego tłuc w tysiącach sztuk, to co mu za różnica, czy da triak za
    2 złote, czy SSR za 20? 18PLN to bardzo niska cena za rozwiązanie
    problemów z wyzwalaniem.

    Większe problemy będzie miał z przepięciami, niezależnie od
    zastosowanego klucza. I tu sam się chętnie dowiem, czego należy
    użyć.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2015-10-19 18:25:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tylko jak pisalem obok - moze sie zaraz wlaczyc :-)

    Odpowiadając również RoManowi:

    No więc w tym cała rzecz: da się zrobić pewne sterowanie *czymkolwiek*
    na triaku, ale do tego potrzeba całkiem sporej wiedzy i posiedzenia nad
    obliczeniami i oscyloskopem. Na MOSFEcie sprawa jest trywialna i nic
    się magicznie samo włączać nie będzie. Jeśli się to umie zrobić lub
    ekonomia uzasadnia oszczędność kilkunastu złotych, to zdecydowanie
    warto podjąć taki wysiłek, ale dla jednej sztuki? Po co?

    > A konkretnie ktore SSR ?

    Taki, który pracuje od DC i ma odpowiedni prąd. Podaj parametry,
    to poszukamy na Farnellu. :-) Choć ja sugeruję zrobić samemu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2015-10-19 18:28:53
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-10-19 o 18:18, Piotr Wyderski pisze:

    > Akurat włączyć triak to nie jest wielki wyczyn. Trudniej wyłączyć. :-P

    > Zgadza się, i dlatego trzeba brać taki, który działa od DC.
    > Albo zrobić samemu [...]

    Na przykład na tyrystorach. Patrz lipcowa Elektronika dla wszystkich ;-)

    P.P.

  • 19. Data: 2015-10-19 18:30:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > W takim razie dlaczego w markowym sprzęcie siedzą fazowe regulatory
    > obrotów na triakach, w takim odkurzaczu 2kW, coś nas czarujesz.

    Bo są tanie i powszechnie dostępne. A oprócz tego *trudne*.
    Takich urządzeń nie konstruują ludzie, którzy muszą pytać
    o sposoby sterowania triaka na grupie dyskusyjnej.

    > Przypominam tylko:
    > educypedia.karadimov.info/library/an1003.pdf

    A fakt, jest jeszcze sztuczka ze zwieraniem mostka Graetza.
    Jeden MOSFET można więc wymienić na mostek, będzie taniej,
    choć cieplej.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2015-10-19 18:34:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Na przykład na tyrystorach. Patrz lipcowa Elektronika dla wszystkich ;-)

    Tak, tyrystorem znacznie łatwiej sterować. Ale upieram się, że MOSFETem
    jeszcze łatwiej -- źródło do źródła, bramka do bramki, dreny jako
    wejście/wyjście, między źródło a bramkę fotocelę, choćby VOM1271.
    Cała magia, możliwość włączenia i wyłączenia w dowolnym momencie cyklu
    oraz optoizolacja gratis. Na tyrystorach nie do zrobienia, chyba, że GTO.

    Pozdrawiam, Piotr