  • 21. Data: 2015-10-19 18:39:37
    Temat: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:n0363e$670$...@n...news.atman.pl...
    Paweł Pawłowicz wrote:
    >Tak, tyrystorem znacznie łatwiej sterować.

    Akurat problemy niemal te same co przy triaku.

    >Ale upieram się, że MOSFETem
    >jeszcze łatwiej -- źródło do źródła, bramka do bramki, dreny jako
    >wejście/wyjście, między źródło a bramkę fotocelę, choćby VOM1271.
    >Cała magia, możliwość włączenia i wyłączenia w dowolnym momencie
    >cyklu
    >oraz optoizolacja gratis. Na tyrystorach nie do zrobienia, chyba, że
    >GTO.

    Wylaczanie duzej indukcyjnosci w dowolnym momencie zle sie skonczy :-)

    Wsrod producentow SSR chyba ciagle nie ma jedynego slusznego
    rozwiazania - widac kazde ma zalety ... i wady :-)

    J.

  • 22. Data: 2015-10-19 18:45:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    s...@g...com wrote:

    >Bo są tanie i powszechnie dostępne. A oprócz tego *trudne*.
    >Takich urządzeń nie konstruują ludzie, którzy muszą pytać
    >o sposoby sterowania triaka na grupie dyskusyjnej.

    Hm, akurat w wiekszosci to sa tam chyba najprostsze uklady sterowania.
    Takie od sciemniacza zarowkowego.
    Fakt, ze w wiertarce najpierw pada triak :-)

    No i to silniki komutatorowe - swoja indukcyjnosc co prawda nadal
    maja.

    J.

  • 23. Data: 2015-10-19 18:50:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:
    >Odpowiadając również RoManowi:
    >No więc w tym cała rzecz: da się zrobić pewne sterowanie
    >*czymkolwiek* na triaku, ale do tego potrzeba całkiem sporej wiedzy i
    >posiedzenia nad
    >obliczeniami i oscyloskopem. Na MOSFEcie sprawa jest trywialna i nic
    >się magicznie samo włączać nie będzie. Jeśli się to umie zrobić lub
    >ekonomia uzasadnia oszczędność kilkunastu złotych, to zdecydowanie
    >warto podjąć taki wysiłek, ale dla jednej sztuki? Po co?

    Jest to jakis punkt widzenia, ale czy nie przesadzasz troche ?
    Wsadzi standardowy snubber i na 90% bedzie dzialalo :-)

    >Taki, który pracuje od DC i ma odpowiedni prąd. Podaj parametry,
    >to poszukamy na Farnellu. :-)

    No tak jak chcial - lepiej niz 230V, 2A

    >Choć ja sugeruję zrobić samemu.

    Poszukac samemu, czy zrobic SSR samemu ? :-)

    Przyznam sie, ze oczywiscie chcialem zlosliwie sprawdzic co tam
    zaproponujesz - moze sie nie nadaje, moze na triaku :-)

    J.

  • 24. Data: 2015-10-19 18:53:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Na MOSFETach/SSR nie ma tego typu problemów. A póki nie zamierza
    >tego tłuc w tysiącach sztuk, to co mu za różnica, czy da triak za
    >2 złote, czy SSR za 20? 18PLN to bardzo niska cena za rozwiązanie
    >problemów z wyzwalaniem.

    O ile sie rozwiaze.
    Bo jak w srodku np triak i optotriak to moze byc tak samo - nie
    wylacza calkiem, bo snubber, nie dziala z pompka dobrze, bo nie
    doczytal pdf, i przepala sie czasem - tylko, ze to 20 zl kosztuje :-)

    J,

  • 25. Data: 2015-10-19 19:47:06
    Od: Krzysztof Ol <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 19 października 2015 13:14:04 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski
    napisał:
    > Niezależnie czego użyjesz, zabezpiecz się przed napięciem samoindukcji.
    > Tu nie wiem, co doradzić, bo transili na 230V chyba nie ma, a warystory
    > się zużywają.
    Są, np. SMAJ350CA.
    Krzysiek, Littelfuse

  • 26. Data: 2015-10-19 19:52:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-10-19 o 18:39, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości grup
    >
    > Akurat problemy niemal te same co przy triaku.

    Zdecydowanie nie. Popatrz na datasheety, w przypadku tyrystorów w ogóle
    nie podaje się parametrów "komutacyjnych". Po prostu nie ma potrzeby.

    P.P.

  • 27. Data: 2015-10-19 22:36:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2015 19:52:59 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Zdecydowanie nie. Popatrz na datasheety, w przypadku tyrystorów w ogóle
    > nie podaje się parametrów "komutacyjnych". Po prostu nie ma potrzeby.

    No jak nie. Taki pierwszy lepszy BT148-400R,
    http://www.tme.eu/pl/Document/2f9d9769bd634450dcd074
    70e4da32fb/BT148_SERIES.pdf

    Critical rate of rise of off-state voltage 50V/us
    Circuit commutated turn-off time 100us
    przy dVD/dt = 2 V/?s

    czy taki
    www.onsemi.com/pub/Collateral/HBD855-D.PDF

    Zasada ta sama, problemy te same.
    Jedyna roznica, ze tyrystow w jedna strone tylko przewodzi, wiec ma
    caly polokres na wylaczenie.

    J.

  • 28. Data: 2015-10-19 23:13:41
    Temat: Sterowanie pompy triakiem
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ile razy na sekundę chcesz ta pompę włączać i wyłączać?

  • 29. Data: 2015-10-20 00:44:37
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Michał Czarkowski pisze:
> [...]
    [..]

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Triak

    Aż dla pewności sprawdziłem angielską wersję, mój światopogląd znowu
    został zachwiany.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 30. Data: 2015-10-20 00:59:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 19 Oct 2015 18:39:37 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Wsrod producentow SSR chyba ciagle nie ma jedynego slusznego
    > rozwiazania - widac kazde ma zalety ... i wady :-)

    A są ssry AC nie-triakowe? Te jakie udało mi się rozebrać (10-50A)
    miały triaki.

    --
    Marek