    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Date: Mon, 19 Oct 2015 17:26:35 +0200

    dyskusyjnych:n02j9q$jvr$...@n...news.atman.pl...
    Gof wrote:

    >Tylko problem, że triaka nie wyłączysz w szczycie.

    Kolega na razie pyta o wlaczanie.
    A tu:
    -przy rzadkim wlaczaniu powinno byc w miare obojetne, bo w koncu teraz
    wlacza wylacznikiem i nie wie w jakim momencie, i nic zlego sie nie
    dzieje,
    -no ale prad przy wlaczeniu w zerze moze byc duzy przez krotki czas,
    wylacznik wytrzyma, triak niekoniecznie.

    > Tj. on się
    >zasadniczo wyłączy w zerze prądu, z zasady działania, ale zero
    >prądu wcale nie musi być w maksimum napięcia. Ten elektromagnes
    >nie jest indukcyjnością idealną i prąd płynący przez składową
    >rezystancyjną może Ci z powodzeniem podtrzymać triak. Niespecjalnie
    >więc będziesz wiedział, czy rzeczywiście wyłączyłeś pompę.

    Zasadniczo zasilana z AC, prad przechodzi przez zero, jak nawet raz
    zawiedzie, to w kolejnym polokresie sie wylaczy.
    Ale ... patrz nizej - narost napiecia moze byc za szybki.

    >IMHO
    >zapomnij o triaku i zastosuj dwa przeciwbieżne MOSFETy sterowane
    >np. VOM1271, albo w ogóle użyj gotowego SSR.

    Hm, ale w SSR moze byc triak :-)

    >Z praktyki powiem Ci, że u mnie szpilki potrafią triak *włączyć*.
    >Oświetlenie mam sterowane triakami i dopóki nie miałem filtru
    >sieciowego, to migałem lampą w pokoju np. odkurzaczem albo szlifierką
    >kątową. Zapomnij o triakach, to elementy z poprzedniej epoki.

    Zachowanie calkowicie zgodne z podrecznikiem.
    Szybkie zmiany napiecia powoduja ladowanie duzych wewnetrznych
    pojemnosci, czyli przeplyw sporych pradow ... przez obszar bramki.
    Czyli jakby przeplyw pradu wyzwalajacego.
    Wiec ze snubbera lepiej nie rezygnowac. A z kolei snubber troche pradu
    przepuszcza nawet jak triak wylaczony.

    Ale ... triak wylacza sie w zerze pradu, napiecie na nim jest wtedy
    bliskie zeru, ale przeciez w sieci na skutek przesuniecia dosc spore.
    A poniewaz prad w cewce przestal plynac, to napiecie na cewce zerowe -
    wiec napiecie na triaku blyskawicznie rosnie.
    I to go moze otworzyc.

    J.