  • 11. Data: 2012-12-17 17:39:56
    Temat: Re: Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "micz" <m...@g...com> wrote in message
    news:ba93478c-28ae-46f4-9c98-912dbca3fa91@googlegrou
    ps.com...
    > Dzięki za odpowiedzi, ale podstawowe pytanie pozostaje bez jasnej odpowiedzi
    > chyba: Czy jest MOŻLIWA instalacja SYSTEMU na macierzy RAID-0 złożonej z dwóch
    > dysków SSD?

    co do zasady tak, szczegolow poszukaj w informacjach o plycie glownej

    > Czy nie będzie jakiegoś cudowania ze sterownikami ("goły" komputer
    > bez systemu nie zobaczy macierzy, albo jakieś takie podobne cyrki).

    sterowniki do raid zazwyczaj trzeba wrzucic

    > Co do wydajności, to przeglądałem kilka testów i wydajność takiej macierzy
    > jest wg. nich grzechu warta. I na pewno tańsze to rozwiązanie niż wyczesany
    > pojedynczy SSD.

    teoretycznie, w praktyce trzeba wziac pod uwage ze tanie ssd moga nie byc
    specjalnie niezawodne

    ramdysk - rzad wielkosci szybciej
    http://imageshack.us/photo/my-images/855/clipboard01
    fpq.jpg/

  • 12. Data: 2012-12-17 17:48:47
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "micz" <m...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Mam jednego Intela SSD 520 120GB na którym postawiłem win7x64. Chciałbym
    > dokupić drugiego intela, spiąć je w RAID-0 i postawić na tej macierzy system.

    szybki dysk systemowy wiele ci tu nie da, a system na raid z domowych
    podzespolow
    bedzie cie prawdopodobnie kosztowal wiecej czasu niz ci go zaoszczedzi

    > Wyszły już ponoć sterowniki Intelowskie pozwalające spinać SSD w raid, ale nie
    > doszukałem się informacji na temat tego, czy taki setup można potraktować jako
    > dysk systemowy.

    od zawsze mozna to zrobic, jedyne co wyszlo to obsluga trim w raid

    generalnie sugerowalbym poprostu dac drugi dysk na ktorym bedziesz trzymal dane
    a aplikacje zainstalowac na dysku systemowym, spinanie tego na oko zbyt
    wiele nie poprawi

  • 13. Data: 2012-12-18 14:55:15
    Od: micz <m...@g...com>

    Dzięki wielkie za odpowiedzi.

    Pozwolę sobie zmaknąć jedną kwestię, od której rozmowa nasza się zaczęła:
    MOŻNA zainstalować system na macierzy RAID złożonej z dysków SSD. Trzeba tylko dodać
    sterowniki podczas instalacji (to dla tych, którzy tu rafią z tym samym pytaniem).

    A porządkując dalej - chyba musze doprecyzować:

    1) kwestia niezawodności czy backupu jest w moim przypadku ZUPEŁNIE nieistotna - owa
    nowa przestrzeń dyskowa ma mi służyć jako DORAŹNY magazyn materiałów źródłowych do
    pracy w After Effects i Premiere. Codzienna rutyna robienia backupów na osobny HDD w
    zupełności mi wystarcza jako zabezpieczenie mojej pracy.
    2) Chodzi o JAK NAJSZYBSZE rozwiązanie, które pozwoli uzyskać szybsze transfery niż
    500 MB/s, a co za tym idzie wygodniejszą pracę w AE i PR (np. podgląd materiałów w
    rozdzielczości 2K, bez konieczności ich renderowania).
    3) Chodzi o jak najniższą cenę całego zabiegu (budżet zamyka mi się powiedzmy w 1000
    PLN)
    4) ilość miejsca na tym dysku nie musi być zatrważająca. Mam 2TB HDD na "magazyn".
    Ten nowy drive ma być jedynie "demonem szybkości" ;) i wspomniane 40 GB wystarczy.

    Zainteresowały mnie bardzo kosmiczne prędkości RAM drive'a (pierwsze słyszę o takim
    rozwiązaniu). Pogooglam sobie o tym, ale może przy okazji ma tu ktoś "pod palcem"
    jakiś ciekawy materiał na ten temat? Będę zobowiązany.

    (Dzięki Wam raz jeszcze za zaangażowanie i czas)

  • 14. Data: 2012-12-18 15:24:26
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-18, micz <m...@g...com> wrote:
> [...]
    Ten nowy drive ma być jedynie "demonem szybkości" ;) i wspomniane 40 GB wystarczy.

    Czym powracamy do kwestii ram drive. Piszesz o 40 GB, ale ile tak
    naprawdę używasz jednocześnie? Tzn. przy konkretnym projekcie.
    Albo czy część plików naprawdę nie może być doczytywana
    z HDD/SSD?

    Nie wiem czy w After Effects i Premiere będzie odczuwalna różnica między
    500 i 1000 MB/s. W każdym razie praca na RAM właściwie kasuje
    jakiekolwiek odczuwalne opóźnienia (a jeśli jakieś będą, to i tak
    szybciej się nie da). Gorąco polecam spróbować.

    Jak pisano w wątku: 40 GB może sprawić pewne trudności, ale np z ~25GB
    problemu być nie powinno. 1000 zł jest kwotą wystarczającą.

    Co do RAM drive to sytuacja jest dosyć prosta. Na Windowsa jest
    dosyć duży wybór softu do tworzenia dysków na RAMie. Generalnie
    efekt jest podobny, więc wybierz taki najlżejszy albo najwygodniejszy.
    Pewnie niezłym punktem odniesienia jest Dataram RAMdisk, ale licencja
    komercyjna jest płatna.

    pozdrawiam,
    PK

  • 15. Data: 2012-12-18 16:00:35
    Od: micz <m...@g...com>

    > Nie wiem czy w After Effects i Premiere będzie odczuwalna różnica między
    >
    > 500 i 1000 MB/s.

    Takie informacje uzyskałem na forum Creative Cow (profesjonaliści z dziedziny obróbki
    video). Rzekomo transfery rzędu 1000MB/s zapewniane są przez zewnętrzne macierze RAID
    dedykowane właśnie do takich zadań jak obróbka video
    (http://dulcesystems.com/html/products.html - ale ceny kosmiczne, więc odpada). I
    ponoć właśnie przy 1000MB/s nie ma problemów z odtwarzaniem nierenderowanego 2K

> [...]
    >

    > Jak pisano w wątku: 40 GB może sprawić pewne trudności, ale np z ~25GB
    >
    > problemu być nie powinno. 1000 zł jest kwotą wystarczającą.

    A jak te 25 GB przeznaczone na RAM DRIVE mają się do wydajności całego systemu?
    Innymi słowy - czy RAM DRIVE zostaje wykluczony z dostępnej systemowi ilości RAM?
    Powiedzmy, że mam 32GB na płycie. Odchodzi 25GB na RAM DRIVE i zostaje mi 7GB pamięci
    operacyjnej? Czy to tak właśnie działa?

> [...]
    >
    > efekt jest podobny, więc wybierz taki najlżejszy albo najwygodniejszy.
    >
    > Pewnie niezłym punktem odniesienia jest Dataram RAMdisk, ale licencja

    Uwielbiam rozwiązania polegające na instalacji stosownego softu :) Bez grzebaniny,
    czyściutko :)

  • 16. Data: 2012-12-18 17:29:18
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "micz" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]
    > tylko dodać sterowniki podczas instalacji (to dla tych, którzy tu rafią z

    Tak jest od zawsze, instalując windows na RAID ze zwykłych HDD też trzeba
    wrzucić te stery.

> [...]
    > renderowania).
    > 3) Chodzi o jak najniższą cenę całego zabiegu (budżet zamyka mi się

    Jak widzę kompa kupiłes pół roku z temu z i3770 na s1155. W tej cenie
    zaczynają się już procsory na s2011, a płyty s2011 często mają 8 gniazd
    pamięci (na s1155 max 4), co pozwala zamontować 64 GB RAM. Więc zamiast
    platformy 1155 mogłeś wziąść 2011. Procesor kosztowałby cię tyle samo,
    pamięci takie same co do 1155 (tyle że 8 modułów, starczą najtańsze
    dostępne), tylko płyta główna wyniosłaby cię 500 zł drożej. Cała reszta
    sprzętu (dyski, obudowa, itp) taka sama. Dodatkową zaletą platformy 2011
    jest mozliwość zamontowania (w przyszłości, jak ceny spadną) procesora
    6-rdzeniowego, 12-wątkowego (na 1155 max to 4r/8w).
    No ale teraz to juz po fakcie, musi starczyć ci 32 GB RAM. No chyba że
    wymieniłbyś CPU i mobo.

  • 17. Data: 2012-12-18 18:02:34
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-18, maX <a...@i...pl> wrote:
    > No ale teraz to juz po fakcie, musi starczyć ci 32 GB RAM. No chyba że
    > wymieniłbyś CPU i mobo.

    Jeśli ten skok szybkości jest dla pytającego tak ważny, a sprzęt
    będzie na siebie zarabiał, to chyba nie jest duży koszt. Nie wiem
    ile się zarabia na takiej domowej obróbce filmów, ale uwzględniając
    sprzedaż półrocznych części itp. całość nie powinna bardzo przekroczyć
    tego tysiaka. Tym bardziej, że to był "powiedzmy 1000 zł" :).

    Różnica po przejściu na dyski RAM jest po prostu bardzo duża.
    Gdybym potrzebował szybkiego dysku 40GB, to pewnie wyłożyłbym
    1000 zł. Szczęśliwie wystarcza mi niecałe 1GB :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 18. Data: 2012-12-18 18:12:14
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 18 Dec 2012 07:00:35 -0800 (PST), micz napisał(a):

> [...]
    > z dostępnej systemowi ilości RAM? Powiedzmy, że mam 32GB na płycie.
    > Odchodzi 25GB na RAM DRIVE i zostaje mi 7GB pamięci operacyjnej?

    Tak

    > Uwielbiam rozwiązania polegające na instalacji stosownego softu :)
    > Bez grzebaniny, czyściutko :)

    Z tym, ze ramdisk nierowny ramdiskowi, sa zadziwiajaco duze roznice w
    wyddajnosci pomiedzy roznymi implementacjami. Poszukaj dobrze.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 19. Data: 2012-12-18 18:18:19
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-18, R.e.m.e.K <g...@d...null> wrote:
    > Z tym, ze ramdisk nierowny ramdiskowi, sa zadziwiajaco duze roznice w
    > wyddajnosci pomiedzy roznymi implementacjami. Poszukaj dobrze.

    Hmm... jakieś porównanie?
    Na Linuxie jest to dosyć prosta sprawa i tak naprawdę jedynym
    istotnym dla wydajności elementem jest to, czy dysk ma być dzielony
    między RAM i SWAP czy nie.

    Niby co i jak wpływa na wydajność w przypadku programów Windowsowych?

    Osobiście nie testowałem, a online też niczego ciekawego nie znalazłem.

    pozdrawiam,
    PK

  • 20. Data: 2012-12-18 18:25:33
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "PK" <P...@n...com> wrote in message
> [...]
    > Niby co i jak wpływa na wydajność w przypadku programów Windowsowych?
    > Osobiście nie testowałem, a online też niczego ciekawego nie znalazłem.

    http://www.raymond.cc/blog/12-ram-disk-software-benc
    hmarked-for-fastest-read-and-write-speed/

    http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/12-software-r
    am-disk-solutions-up-2358-1539mb-s-r-w-speeds-69781/