    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stacjonarny mp3
    Date: Wed, 5 Apr 2017 12:06:49 +0200
    <obt8lg$c49$1@node2.news.atman.pl> <obuhri$gkf$1@dont-email.me>
    <obvrlv$tta$1@node2.news.atman.pl> <oc0qgv$8b4$1@dont-email.me>
    <oc18k9$ao3$1@node2.news.atman.pl> <oc1a8t$eq$1@dont-email.me>
    <58e4b4b7$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>

    news:58e4b4b7$0$5148$65785112@news.neostrada.pl...
    > Informatyka lubi okragle liczby. 4, 8, 16, 32 ... 1024

    Bardzo lubi.

    > O ile pamietam to kiedys byly przetworniki 7 bit, ale to juz prehistoria.

    Często w nagłówkach widzę ...7-bit... jakby systemy nie umiały z tym
    ósmym...

    > Lubi tez 8, 16, 32 bitowe slowa, bo sie latwo bity adresuje ... o ile jest
    > taka potrzeba.

    No, wiadomo. Może takie 18-bitowe jest reprezentowane przez 24, czy nawet 32
    bity, abo może z jakimś dodatkowym algorytmem jest zaszywane w 16 bitów (no,
    taki ZIP online)?

    > Lubi tez kwadratowe matryce pamieci.

    Chyba łatwiej policzyć. Po latach nie pamiętam za bardzo, co nam o
    macierzach facetka... a moze facet... zabij, nie powiem, tłumaczyli.
    Kwadratowe szybciutko się liczyły, rozwiązywanie układów równań także z
    macierzami, wręcz błyskawicznie i łatwiutko, nie pomnę prostokątnych, ale
    czy słusznie mi się kołacze, że było by tam więcej latania po przekątnych i
    obijania się o ściany?

    > W pewnym okresie to mogla byc kwestia realizacji - np kwantujemy sygnal w
    > przetworniku flash 6 bit, tworzymy z nich analogowy, odejmujemy od
    > oryginalu, wzmacniamy, mierzymy w kolejnym przetworniku ... i mamy w 2
    > cyklach 12 bit. Albo 2*N, jesli uzyjemy przetwornikow N bit.
    > Ale to ADC, nie DAC.

    No, ale znów mamy słaby punkt - kilkukrotne przetwarzanie, a to
    nieliniowość, a to monotoniczność, a to krasnoludki (znaczy się cokolwiek,
    co nam pomiesza szyki)?

    > No wlasnie, dynamika.
    > Ktos uznal, ze 90dB wystarczy, a to akurat 16 bit, no .

    No właśnie. To, co przedstawiłem, to wartości teoretyczne, przy założeniu
    liniowej zależności A/D. Ale, co stoi na przeszkodzie zagęścić przetwarzanie
    w newralgicznych miejscach? Tylko trzeba by odpowiednio to rozkminiać, aby
    zniekształcenia nie narosły.

    > W telefonii o ile pamietam zdecydowali sie na 13 bit (A-Law, u/mu-Law).
    > Ale przetworniki do tego ... kto wie, czy nie 14 bit, bo takie byly
    > dostepne :-)

    Ale chyba 16-bitowo liczone, bo tak, jak wyobrażam sobie słowo 14-bit, tak
    nie bardzo sobie wyobrażam, jakby to zręcznie policzyć, aby nie robić
    dodatkowego cudowania. W każdym razie, trakty TCK-30 (nie wiem, jak ich
    starsze "siostry" o 24-krotności) próbkowanie miały 8-bitowe, z OIDP
    nieliniowym przetwarzaniem. I niekiedy było tak, że sygnał po drugiej
    stronie bywał dość znacznie zniekształcony. Rozmawiać się dało, ale
    przypominało to niekiedy nawet kodek (OIDP) DSP, jak się mocniej rozjechało.
    Pomijam już to, że często było, że przetwornik D/A bardzo szumiał. A czasem
    głosowo nie do odróżnienia od właściwego, ale modem już np. nie chciał
    bzyknąć szybciej, niż 2400, mało stabilnie, a 4800 to niemal pewne zerwanie,
    lub przynajmniej renegocjacja. A czasem głosowo sieczka, a modem stabilne
    14400.
    Jeśli złapię kontakt z kumplem, który robi(ł?) na centralach S12, to
    podpytam go, jakie tam jest próbkowanie i jak to jest sprzęgane z
    teletransmisją. (to ten od bunkrów...)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.