  • Data: 2017-04-05 12:54:01
    Temat: Re: Stacjonarny mp3
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Bardzo lubi.

    >Często w nagłówkach widzę ...7-bit... jakby systemy nie umiały z tym
    >ósmym...

    Bo nie umieja. Ale z innej przyczyny.
    7-bit ASCII jest dobrze zdefiniowane, a powyzej zaczyna sie czarna
    magia :-)

    >Chyba łatwiej policzyć. Po latach nie pamiętam za bardzo, co nam o
    >macierzach facetka... a moze facet... zabij, nie powiem, tłumaczyli.

    Nie chodzi o macierze, tylko pamieci krzemowe.
    Jak matryca bitow jest kwadratowa, to ma N w jedna strone i N w druga.
    Razem N^2 bitow. Przy czym N=2^M.
    No i w rezultacie mielismy parzysta ilosc bitow adresu, i pamieci
    16kb, 64kb, 256kb, 1Mb, 4Mb ... a teraz to juz mi trudno zliczyc :-)
    a 32kb nie (z wyjatkiem Spectrum), ani 128kb, ...

    To oczywiscie zaklada, ze i 1 bit na krzemie zajmuje obszar w miare
    kwadratowy ... widac tak jest/bylo.

    >No, ale znów mamy słaby punkt - kilkukrotne przetwarzanie, a to
    >nieliniowość, a to monotoniczność, a to krasnoludki (znaczy się
    >cokolwiek, co nam pomiesza szyki)?

    Ano mamy. Ale alternatywy raczej nie bylo.
    A tradycyjnie w ADC wykorzystywano SAR, czyli poniekad podobny uklad,
    ale z przetwornikami 1 bit.
    Czyli problemy te same, a jeszcze wolniej.
    Akurat na 44kHz 16-bit to raczej starczalo.

    >No właśnie. To, co przedstawiłem, to wartości teoretyczne, przy
    >założeniu liniowej zależności A/D. Ale, co stoi na przeszkodzie
    >zagęścić przetwarzanie w newralgicznych miejscach? Tylko trzeba by
    >odpowiednio to rozkminiać, aby zniekształcenia nie narosły.

    Nie jestem pewien czy to takie proste.
    W telefonii sie sprawdza, ale czy sprawdzi sie w muzyce ?

    >Ale chyba 16-bitowo liczone, bo tak, jak wyobrażam sobie słowo
    >14-bit, tak nie bardzo sobie wyobrażam, jakby to zręcznie policzyć,
    >aby nie robić dodatkowego cudowania.

    Telefonia, wiec duzo sprzetowo robione. To akurat na bramkach mozna
    bylo zrobic.

    >W każdym razie, trakty TCK-30 (nie wiem, jak ich starsze "siostry" o
    >24-krotności) próbkowanie miały 8-bitowe, z OIDP nieliniowym
    >przetwarzaniem.

    O ta nielinioniowosc wlasnie chodzi. Dane transmitowane 8-bitowo, ale
    wczesniej kompresja z 13 do 8 bit.
    W zasadzie to kompresja dynamiki.
    realizowana cyfrowo, wiec potrzebne przetworniki 13-bit ..

    J.