-
11. Data: 2010-08-06 06:45:33
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>
Użytkownik "Michal W." <m...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:4C5B241D.6E8CE74A@nou-spam.gazeta.pl...
> Panie i Panowie!
>
> Kupilem malutki woltomierz LCD ktory chcialbym zamontowac w aucie
> na stale. Pobiera jakis tam syboliczny prad, ale wymaga zasilania 9V.
>
> (Oczywiscie ma osobne wejscie pomiarowe i osobne zasilanie)
>
> Chcialbym go zasilic z sieci samochodowej ktora wiadomo lubi sie
> wachac w granicach 11-14V. Wymagam aby byl podlaczony ZAWSZE.
Jeżeli Ci chodzi o dokładny pomiar, to jak najbardziej.
Jeżeli chcesz znać mniej dokładnie ale bardziej pewnie
to proponuje kostkę do sterowania 10 diodami LM3914
Ja tak zrobiłem, bo o kondycji akumulatora decyduje moment
pracy rozrusznika. Tak ustaliłem zakres pomiaru, że zaczynał mierzyć
od ok 9.5V co 0.5V do ok. 14.5V.
Pierwsze dwie żółte ostatnia czerwona pozostałe zielone
Spełniał swoją funkcję wyśmienicie. Nawet "kątem oka"
widać czy przy rozruchu świeci żółte, lub o zgryzoto nie świeci:)
CZy na drodze zapali się czerwone (można dorobić brzęczyk).
Woltomierza cyfrowego nie będziesz mógł przeanalizować przy rozruchu
bo będzie "skakał", a i można nie zauważyć na czas, że prądnica
przeładowywuje:(.
...poza tym przy rozruchu, szczególnie zimą, robi się mała dyskoteka:).
Artur(m)
-
12. Data: 2010-08-06 07:02:52
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
> Swoją drogą jesli jest na 7106 i *musi* być włączony cała noc to
> zastanawia mnie po co :) Ktoś tam jest na etacie zatrudniony i spisuje
> wyniki co 5 minut z lcd :D ?
Z jednej strony to racja. Współczesne samochody biorą prąd przy odłączonym
zapłonie i każdy taki dodatek pogarsza sytuację.
Z drugiej strony opcja: akumulator samochodowy jest dawcą prądu np.: do
telewizorka na działce, wtedy taki wskaźnik jak najbardziej.
Sam miernik cyfrowy jest dobry do diagnozowania, natomiast do informacji o
stanie akumulatora niezbyt się nadaje. Ciężko się czyta cyfry, rzut oka na
wskaźnik nie wystarczy, ciężko się interpretuje wskazania.
--
Desoft
-
13. Data: 2010-08-06 07:15:06
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:i3fcqk$c7c$1@news.onet.pl...
> Swoją drogą jesli jest na 7106 i *musi* być włączony cała noc to
> zastanawia mnie po co :) Ktoś tam jest na etacie zatrudniony i
> spisuje wyniki co 5 minut z lcd :D ?
Czasem dla wygody - ma byc stale dostepny, nie bierze w koncu tak
duzo zeby zmieniac przyzwyczajenia.
Oczywiscie mozna by dac na przycisk .. tylko po co ? :-)
J.
-
14. Data: 2010-08-06 07:36:33
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "blur" <b...@p...onet.pl>
Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:i3gc2t$9as$...@n...onet.pl...
>> Swoją drogą jesli jest na 7106 i *musi* być włączony cała noc to
>> zastanawia mnie po co :) Ktoś tam jest na etacie zatrudniony i spisuje
>> wyniki co 5 minut z lcd :D ?
>
> Z jednej strony to racja. Współczesne samochody biorą prąd przy odłączonym
> zapłonie i każdy taki dodatek pogarsza sytuację.
> Z drugiej strony opcja: akumulator samochodowy jest dawcą prądu np.: do
> telewizorka na działce, wtedy taki wskaźnik jak najbardziej.
Może lepiej zastosuj coś takiego:
http://usprawnienia.pl/produkty/ledwolt/ledwolt.pdf
producent może zaprogramować progi działania
w/g życzenia klienta
pozdro
blur
-
15. Data: 2010-08-06 09:13:43
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>
"Artur(m)" wrote:
> Jeżeli Ci chodzi o dokładny pomiar, to jak najbardziej.
> Jeżeli chcesz znać mniej dokładnie ale bardziej pewnie
> to proponuje kostkę do sterowania 10 diodami LM3914
> Ja tak zrobiłem, bo o kondycji akumulatora decyduje moment
> pracy rozrusznika. Tak ustaliłem zakres pomiaru, że zaczynał mierzyć
> od ok 9.5V co 0.5V do ok. 14.5V.
> Pierwsze dwie żółte ostatnia czerwona pozostałe zielone
> Spełniał swoją funkcję wyśmienicie. Nawet "kątem oka"
> widać czy przy rozruchu świeci żółte, lub o zgryzoto nie świeci:)
> CZy na drodze zapali się czerwone (można dorobić brzęczyk).
> Woltomierza cyfrowego nie będziesz mógł przeanalizować przy rozruchu
> bo będzie "skakał", a i można nie zauważyć na czas, że prądnica
> przeładowywuje:(.
>
> ...poza tym przy rozruchu, szczególnie zimą, robi się mała dyskoteka:).
>
> Artur(m)
Nie chodzi mi o pomiar przy rozruchu, tylko gdy silnik jest wylaczony
a przetwornica DC->AC pracuje na pelnych obrotach (max 600W)
Michal W.
-
16. Data: 2010-08-06 09:15:32
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>
Patryk wrote:
> > Stablilizator 78L09 lub ewentualnie 7809. W obydwu przypadkach dodatkowo
> > dwa kondensatory ceramiczne 100nF. Prad spoczynkowy rzÄdu 5mA nie
> > powinien wyczerpaÄ akumulatora w jednÄ noc. RozwiÄ zanie chyba
> > najbardziej sensowne jeĹli chodzi o dostÄpnoĹÄ, te stabilizatory
> > dostepne sa wszedzie. Pozostaje pytanie do jakiej wartoĹci faktycznie
> > spada napiÄcie w instalacji przy rozruchu i czy nie trzeba stosowaÄ
>
> TeĹź mam woltomierz mojej konstrukcji :)
>
> Podczas rozruchu na takim-sobie akumulatorze nawet dĹugo krÄcÄ c nigdy mi
> nie spadĹo poniĹźej 9V. Ale trzeba dodaÄ zapas na spadek napiÄcia na 78L05
> Nie chce mi siÄ lukaÄ do DS. Ja bym daĹ coĹ LDO, Ĺźeby mieÄ pewnoĹÄ.
> Aha, byĹ tak, Ĺźe krÄciĹ, krÄciĹ i nagle przestaĹ. ChwilÄ przed tym jak
> przestaĹ, napiÄcie spadĹo poniĹźej 9V, ale wtedy to napiÄcie juĹź nie miaĹo
> Ĺźadnego znaczenia.
>
> BTW: miernik cyfrowy w aucie to kiepski pomysĹ dopĂłki czĹowiek nie jest
> jeszcze wyposaĹźony w zĹÄ cze DMA :)
Uzywany bedzie raczej na postoju, do monitorowania akumulatora
ktory bedzie meczony przetwornica DC->AC :)
Chodzi o to zebym wiedzial kiedy dac sobie spokoj i odpalic silnik
(a jednoczesnie alternator)
Michal W.
-
17. Data: 2010-08-06 09:16:10
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
Powitanko,
> Akumulatorek NiMH 8.4V albo dwa i masz problem rozwiazany :-)
A myslisz, ze na to nie wpadlem?;-) Aku daje napiecie jak napisales, w
efekcie troche popracuje, spadnie mu o te 200mV, battery low i po
zabawie. Podlaczylem sobie nawet koszyk z aku AA szeregowo o pojemnosci
rzad wielkosci wiekszym niz aku 8v4 i zabawa mi sie znudzila. A ze
miernik pracuje u mnie stacjonarnie, to przetworniczka i problem z
glowy. No i nie urywaja mi sie wiecznie kabelki od zasilania:-)
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******
-
18. Data: 2010-08-06 09:16:28
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>
"J.F." wrote:
>
> On Fri, 06 Aug 2010 02:35:15 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:
> >> Cos w rodzaju przetwornicy .
> >I to nie byle jakiej, biorac pod uwage Rwe tej kosci, taka przetwornica
> >powinna miec baaardzo starannie odseparowane we od wy. Zastosowalem ten
> >patent w Metexie, ktory fajnym miernikiem jest, ino baterie wcina jak
> >nalogowiec.
>
> Akumulatorek NiMH 8.4V albo dwa i masz problem rozwiazany :-)
Odpada, musi mi sie to zmiescic pod lusterkiem :)
Michal W.
-
19. Data: 2010-08-06 09:18:58
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>
Desoft wrote:
> Z jednej strony to racja. WspĂłĹczesne samochody biorÄ prÄ d przy odĹÄ czonym
> zapĹonie i kaĹźdy taki dodatek pogarsza sytuacjÄ.
> Z drugiej strony opcja: akumulator samochodowy jest dawcÄ prÄ du np.: do
> telewizorka na dziaĹce, wtedy taki wskaĹşnik jak najbardziej.
>
> Sam miernik cyfrowy jest dobry do diagnozowania, natomiast do informacji o
> stanie akumulatora niezbyt siÄ nadaje. CiÄĹźko siÄ czyta cyfry, rzut oka na
> wskaĹşnik nie wystarczy, ciÄĹźko siÄ interpretuje wskazania.
Uzywany bedzie raczej na postoju, do monitorowania akumulatora
ktory bedzie meczony przetwornica DC->AC :)
Chodzi o to zebym wiedzial kiedy dac mu spokoj i odpalic silnik
(a jednoczesnie alternator)
Nie chce natomiast mi sie walczyc z wylacznikiem, i tak juz w tej chwili
"lista kontrolna" uzadzen, ktore musze uruchamiac recznie
podczas wsiadania do auta niebezpiecznie zaczyna przypominac
"liste kontrolna" pilota smiglowca :)
Michal W
-
20. Data: 2010-08-06 09:30:27
Temat: Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>
> MoĹźe lepiej zastosuj coĹ takiego:
> http://usprawnienia.pl/produkty/ledwolt/ledwolt.pdf
>
> producent moĹźe zaprogramowaÄ progi dziaĹania
> w/g Ĺźyczenia klienta
Wygalda niezle tylko:
1. Trzeba sie nauczyc "alfabetu morse'a"
2. Potrzebuje zeby toto dzialalo takze na postoju przy wylaczonej
stacyjce.
Michal W.