  • 1. Data: 2010-08-05 20:50:37
    Temat: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
    Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>

    Panie i Panowie!

    Kupilem malutki woltomierz LCD ktory chcialbym zamontowac w aucie
    na stale. Pobiera jakis tam syboliczny prad, ale wymaga zasilania 9V.

    (Oczywiscie ma osobne wejscie pomiarowe i osobne zasilanie)

    Chcialbym go zasilic z sieci samochodowej ktora wiadomo lubi sie
    wachac w granicach 11-14V. Wymagam aby byl podlaczony ZAWSZE.

    I tu powstaje pytanie, co zastosowac (stabilizator-jaki?, rezystorek
    wpiety
    szeregowo) aby pobor pradu pozostal rownie symboliczny, a urzadzenie
    nie wyparowalo :) Oczywiscie chodzi mi o rozwiazanie ktore
    mi nie wykonczy akumulatora w 1 noc. Myslalem o oporniku rzedu
    400-600ohm.
    Czy macie lepsze pomysly ?

    Pozdrawiam
    Michal W.

  • 2. Data: 2010-08-05 21:00:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-08-05 22:50, Michal W. wrote:
    > wachac w granicach 11-14V. Wymagam aby byl podlaczony ZAWSZE.

    Stablilizator 78L09 lub ewentualnie 7809. W obydwu przypadkach dodatkowo
    dwa kondensatory ceramiczne 100nF. Prad spoczynkowy rzędu 5mA nie
    powinien wyczerpać akumulatora w jedną noc. Rozwiązanie chyba
    najbardziej sensowne jeśli chodzi o dostępność, te stabilizatory
    dostepne sa wszedzie. Pozostaje pytanie do jakiej wartości faktycznie
    spada napięcie w instalacji przy rozruchu i czy nie trzeba stosować
    sztuczki z kondensatorem i diodą.

  • 3. Data: 2010-08-05 21:06:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 05 Aug 2010 22:50:37 +0200, Michal W. wrote:
    >Kupilem malutki woltomierz LCD ktory chcialbym zamontowac w aucie
    >na stale. Pobiera jakis tam syboliczny prad, ale wymaga zasilania 9V.
    >(Oczywiscie ma osobne wejscie pomiarowe i osobne zasilanie)

    i jest na 7106 ?

    Uwazaj - w tym ukladzie wejscie pomiarowe ma plywajaca mase
    i nikt nie wie jak to mozna podlaczyc, choc jest pare hipotez.

    >Myslalem o oporniku rzedu 400-600ohm.
    >Czy macie lepsze pomysly ?

    LM317 ?

    J.

  • 4. Data: 2010-08-05 21:17:01
    Od: "henry1" <henry1(spam)@icpnet.pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    >
    > Uwazaj - w tym ukladzie wejscie pomiarowe ma plywajaca mase
    > i nikt nie wie jak to mozna podlaczyc, choc jest pare hipotez.

    Te mierniki z 7106 nie mierza napiec wlasnych
    tzn nie moga mierzyc napiecia, którym sa zasilane. W najlepszym przypadku
    nie pokaza nic ale najpewniej trafi je szlag.
    O ile dobrze pamietam w EdW byl uklad który umozliwial pomiar napiecia
    wlasnego.
    Cos w rodzaju przetwornicy . Bylo to pare lat temu.
    Trzeba poszukac w archiwum.

    Pzdr

  • 5. Data: 2010-08-05 21:57:04
    Od: "zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > wlasnego.
    > Cos w rodzaju przetwornicy . Bylo to pare lat temu.

    ja dałem na wejściu wzmacniacz różnicowy z masą podłączoną do masy wejścia
    analogowego 7106.
    Zbyszek

  • 6. Data: 2010-08-05 22:09:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-08-05 23:06, J.F. wrote:
    > i jest na 7106 ?

    Swoją drogą jesli jest na 7106 i *musi* być włączony cała noc to
    zastanawia mnie po co :) Ktoś tam jest na etacie zatrudniony i spisuje
    wyniki co 5 minut z lcd :D ?

  • 7. Data: 2010-08-05 22:13:23
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:47f6.00000f75.4c5b33b0@newsgate.onet.pl...

    > ja dałem na wejściu wzmacniacz różnicowy z masą podłączoną do masy
    wejścia
    > analogowego 7106.

    prąd zasilania wzmacniacza nie przeszkadzał?

    e.

  • 8. Data: 2010-08-05 22:47:44
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > dostepne sa wszedzie. Pozostaje pytanie do jakiej wartości faktycznie
    > spada napięcie w instalacji przy rozruchu i czy nie trzeba stosować

    Też mam woltomierz mojej konstrukcji :)

    Podczas rozruchu na takim-sobie akumulatorze nawet długo kręcąc nigdy mi
    nie spadło poniżej 9V. Ale trzeba dodać zapas na spadek napięcia na 78L05
    Nie chce mi się lukać do DS. Ja bym dał coś LDO, żeby mieć pewność.
    Aha, był tak, że kręcił, kręcił i nagle przestał. Chwilę przed tym jak
    przestał, napięcie spadło poniżej 9V, ale wtedy to napięcie już nie miało
    żadnego znaczenia.

    BTW: miernik cyfrowy w aucie to kiepski pomysł dopóki człowiek nie jest
    jeszcze wyposażony w złącze DMA :)

    --
    Patryk

  • 9. Data: 2010-08-06 00:35:15
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Cos w rodzaju przetwornicy .

    I to nie byle jakiej, biorac pod uwage Rwe tej kosci, taka przetwornica
    powinna miec baaardzo starannie odseparowane we od wy. Zastosowalem ten
    patent w Metexie, ktory fajnym miernikiem jest, ino baterie wcina jak
    nalogowiec. Dalem trafo>mostek>7805>przetwornica 1GOhm, wszystko
    okraszone pojemnosciami i dlawikami, doprawione ferrytem i bangla.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2010-08-06 05:40:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 06 Aug 2010 02:35:15 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:
> [...]
    >powinna miec baaardzo starannie odseparowane we od wy. Zastosowalem ten
    >patent w Metexie, ktory fajnym miernikiem jest, ino baterie wcina jak

    Akumulatorek NiMH 8.4V albo dwa i masz problem rozwiazany :-)

    J.