  • 1. Data: 2010-08-05 11:24:07
    Temat: Pomiar modulacji AM analizatorem widma.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Witam.

    Mierzę głębokość modulacji AM pierwszego badanego radia w następujący
    sposób.
    Podaję 1000Hz na wej. mikrofonowe i naciskam PTT. Obserwuję wskazania
    analizatora widma.
    Ustawiam marker na częstotliwość nośnej i ustawiam ten punkt jako relative
    0dB. Następnie odjeżdżam markerem na dolną wstęge i mierzę o ile spada
    poziom sygnału i na górną wstęgę. Wychodzi że obie wstęgi sa poniżej fali
    nośnej o około np. -8,65dB +- 0,5dB.
    Podstawiając do wzoru mod%= 100*10 ^ ((Pwstęgi + 6) / 20)) wyliczam że
    głębokości modulacji wynosi około 74%. Wynik ten potwierdza się pomiarem
    metodą oscyloskopową używając wzoru mod%=100 * (Pmod-Pnośna) / (Pnośna +
    Pmod) z odchyłką +-1,5% w stosunku pomiaru metodą analizatorem.
    I do tego momentu jest wszystko OK.
    Ale co gdy wstęgi są na znacznie różnych poziomach?. Jak wyliczyć
    prawidłowo głębokość w % gdy jedna ze wstęg jest wyraźnie na innym poziomie
    niż druga. W drugim radiu poziomy wstęg dolnej i górnej mają wyraźnie rózne
    wartości (najwyraźniej ten egzemplarz ma dość wysoki poziom niepożądanej
    modulacji FM).
    Zmierzone moce wstęg w stosunku do nośnej w drugim radiu wynoszą -8,82db
    dla dolnej i - 12,99dB dla górnej wstęgi.
    Czy wystarczy że podstawię wartość średnią z obu wstęg?

    Marek

  • 2. Data: 2010-08-05 12:05:08
    Temat: Re: Pomiar modulacji AM analizatorem widma.
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > poziomie niż druga. W drugim radiu poziomy wstęg dolnej i górnej mają
    > wyraźnie rózne wartości (najwyraźniej ten egzemplarz ma dość wysoki poziom

    FM chyba nie.
    Wydaje mi się że raczej będzie to coś w stylu SSB, a dokładniej VSB

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-08-05 12:14:26
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości

    > FM chyba nie.
    > Wydaje mi się że raczej będzie to coś w stylu SSB, a dokładniej VSB

    Też to brałem pod uwagę. W tym radiu ilość harmonicznych sygnału
    modulującego po lewej i prawej stronie nośnej jest taka sama tyle że na
    róznych wyraźnie poziomach. Radio jest tylko AM/FM więc typowa modulacja
    jednowstęgowa odpada, chyba że coś się znosi przypadkowo fazowo. W przypadku
    rasowego radia jednowstęgowego jedna wstęga jest niemal niewyraźna a nośna
    znacznie wytłumiona.

    Marek

  • 4. Data: 2010-08-05 13:13:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w
> [...]
    > że na róznych wyraźnie poziomach. Radio jest tylko AM/FM więc
    > typowa modulacja jednowstęgowa odpada, chyba że coś się znosi

    Typowa nie, ale moze po prostu filtr wyjsciowy zle zestrojony i
    jedna wstege tlumi mocniej ?

    Przy okazji chyba powstana drgania fazy, co moze rozmyc prazki jak
    przy modulacji FM.

    Jaka konstrukcja tego radyjka i jak modulator zrobiony ?

    J.

  • 5. Data: 2010-08-05 13:52:28
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Typowa nie, ale moze po prostu filtr wyjsciowy zle zestrojony i jedna
    > wstege tlumi mocniej ?

    Mmm. Musiałby być dość wąski a radio pracuje w dość szerokim zakresie
    częstotliwości.

    > Przy okazji chyba powstana drgania fazy, co moze rozmyc prazki jak przy
    > modulacji FM.
    >
    > Jaka konstrukcja tego radyjka i jak modulator zrobiony ?

    Radio na pasma lotnicze z odbiornikiem AM/FM 108-163 i nadajnikiem AM
    118-137
    Nie mam absolutnie żadnej dokumentacji. Z tego co zobaczyłem w środku to
    widzę:
    Pętla PLL na LMX2305. Tranzystor modulujący stopień końcowy.

    Marek

  • 6. Data: 2010-08-05 18:59:58
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-08-05 15:52, marko1a pisze:
    > Mmm. Musiałby być dość wąski a radio pracuje w dość szerokim zakresie
    > częstotliwości.
    To nasuwa się pytanie, jak w tym radiu jest robiony AM. W którym miejscu
    dokonywana jest modulacja sygnału i co się dzieje z nim dalej.
    Jeśli to jest typowa konstrukcja "jak CB" z modulatorem AM na samym
    stopniu wyjściowym, to nie widzę dużych szans, by coś krzywo wychodziło
    w wstęgach.
    Jeśli modulator AM jest gdzieś mocno w przodzie, np na generatorze
    "podnośnej" np 10.7, potem filtrowana by zawęzić pasmo, i to dopiero
    jest potem przesuwane o częstotliwość z syntezy (wiem, dziki pomysł ale
    w SSB tak łatwiej bo wstawiając filtr na zboczu można jedną wstęgę ciąć,
    a nośną odjąć), to wygląda jakby było przesunięte względem właściwej
    podnośnej (np ktoś coś przestrajał grzebiąc zamiast w syntezie to w
    podnośnej).

    No właśnie - obecność lub nie FM widać w postaci rozmycia nośnej (i
    takiego samego rozmycia prążków wstęg), ale nie wyobrażam sobie jak
    mogło by FM wpłynąć na różny poziom wstęg

    > Pętla PLL na LMX2305. Tranzystor modulujący stopień końcowy.
    Czyli "jak w CB". Sprawdziłbym starą prostą metodą oscyloskopową
    (najlepszy oscyloskop analog, ustawiony na wizualizację sinusa 1kHz, a
    traktowany sygnałem w.cz.), czy to co wchodzi i jego odwiednia na
    wyjściu nie jest jakoś niesymetrycznie zniekształcana. Np przez zły
    punkt pracy końcówki mocy w.cz. lub tego tranzystora modulującego. Albo
    przemodulowujesz to ponad 100%? Tak czy inaczej bym podpiął oscyloskop,
    generator m.cz. i jechał z sinusem od 0v w górę, obserwując na 2
    kanałach sinusa i efekt w w.cz. - pewnie gdzieś będzie widać, że jedna z
    połówek się tłumi, np od góry gdy za duża moc nośnej i za słaby zapas
    modulacji (za wysokie napięcie statycznie ustawione na końcówkę mocy)
    lub zły punkt pracy końcówki mocy (spłaszczanie sinusa od dołu, w
    miejscach gdzie powinien przechodzić przez 0)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2010-08-10 12:18:20
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Coś znalazłem...

    " Detecting Incidental FM
    One final observation that we may make much easier in the frequency domain
    is to determine if the signal generator has simultaneous AM and FM
    modulation. Almost all signal generators before the era of phase lock and
    DDS techniques have some degree of incidental frequency modulation that
    occurs simultaneously with the desired amplitude modulation.

    I tu wskazówka...

    Simultaneous AM and low level incidental FM will reveal itself in
    different amplitude of the upper and lower sidebands. To illustrate this, I
    intentionally simultaneously modulated my Boonton 102D signal generator with
    1 KHz, setting the AM level at 30% and FM level corresponding to a deviation
    of 100 Hz. This is a low amount of FM, but it shows up as a quite
    noticeable difference between the upper and lower sidebands. You will note a
    very small difference between the two sidebands in the 5% AM modulation as
    well, perhaps 1 dB or so. This is the result of a very small unwanted

  • 8. Data: 2010-08-11 04:38:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Aug 2010 14:18:20 +0200, marko1a wrote:
> [...]
    >of 100 Hz. This is a low amount of FM, but it shows up as a quite
    >noticeable difference between the upper and lower sidebands.

    Trzeba by to zasymulowac, ale wydaje sie mozliwe ..

    J.

  • 9. Data: 2010-08-12 11:26:57
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On śro, 11 sie 2010 06:38:22 in article
    J.F. wrote:

    > Trzeba by to zasymulowac, ale wydaje sie mozliwe ..

    Symulacje wykazują, że różnica wysokości prążków bocznych przy AM+FM
    zależy od przesunięć fazowych poszczególnych modulacji.

    Wartość ok. 1dB uzyskana przez autora w/w artykułu:

    http://www.cliftonlaboratories.com/am_modulation.htm

    jest przypadkowa. Dla sygnałów jak w artykule symulacje wykazują zakres
    zmienności od -6dB do +6dB
    ;)

  • 10. Data: 2010-08-12 14:51:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Mirek napisał:
    > On śro, 11 sie 2010 06:38:22 in article

    > Symulacje wykazują, że różnica wysokości prążków bocznych przy AM+FM
    > zależy od przesunięć fazowych poszczególnych modulacji.

    Nie AM i FM tylko modulacji kąta jaka by nie była - jest wręcz metoda
    uzyskiwania sygnału SSB przez jednoczesną modulację AM i PM -
    odpowiednio modyfikując oba sygnały modulujące można uzyskać całkiem
    niezły sygnał SSB.

    --
    Darek