  • 21. Data: 2016-01-24 22:02:21
    Temat: Re: Stabilizator low drop
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

    Szczegóły? Lepsze to niż stabilizator liniowy.

  • 22. Data: 2016-01-24 22:09:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jasne ze nie ma roznicy jak przecietny ludek dysponuje moca ciagla w granicach
    dwudziestu watow. Kiedys jak pradnice byly dociskane do opony, to wlaczenie
    oswietlenia powodowalo bardzo odczuwalne zwiekszenie oporow. I to raptem z 5W w
    zarowkach bylo.

  • 23. Data: 2016-01-24 23:13:50
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2016-01-24 o 21:12, niebieski pisze:

    > Będzie się niepotrzebnie grzało. Myślę, że odłączenie i ew. ograniczenie
    > napięcia tutaj wystarczy.

    Błąd w rozumowaniu.
    Dynamo to źródło prądowe o wydajności ok. 0,5A, policz jaka moc się
    wydzieli przy napięciu 0.8V (dwie schottky) i prądzie 0,5A.
    Przy odłączaniu musisz pamiętać, że nieobciążone dynamo daje
    kilkadziesiąt V, już się wtedy z schottkami nie pobawisz.

    --
    AWa.

  • 24. Data: 2016-01-24 23:22:13
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    > Ale wtedy konieczny byłby balancer i zamiast uproszczenia pcham się w
    > komplikacje.

    Pewien jesteś?
    Ja raz na początek sezonu balansuje pakiet i z cztery lata już tak śmigam.
    Musisz pamiętać po prostu by rozsądnie wysoko ustawić dolne napięcie
    odcięcia pakietu, i odpowiednio nisko górne, dobrać identyczne ogniwa i
    tyle.
    Przecież to nie model RC gdzie za każdą dodatkową minutę działania i
    każdy gram mniej jesteś niesłychanie ważne i wszystko musi być
    wyżyłowane na maksa.

    --
    AWa.

  • 25. Data: 2016-01-24 23:27:19
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Dominik Morawiec pisze:
    > Szczegóły? Lepsze to niż stabilizator liniowy.

    Lepsze w jakim sensie? może trochę większa sprawność ale poziom
    komplikacji nieadekwatny, ciągłe zmiany napięcia i częstotliwości prądu
    z dynama, to dość wymagające warunki pracy dla przetwornicy.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 26. Data: 2016-01-24 23:38:07
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2016-01-24 o 21:23, PeJot pisze:
    > le źródło do czego ? Pamiętaj, że te parę watów pobrane z prądnicy, z
    > uwzględnieniem jej sprawności jest istotne w całym bilansie
    > energetycznym jazdy na rowerze.

    Dobre dynamo w zależności od prędkości dodaje nieobciążone 1-4W,
    obciążone 4-8W przy mocy oddawanej do 6,5W.
    Moc rowerzysty przy rekreacyjnej jeździe ~20 km/h po płaskim to ok. 50W,
    przy 30 km/h to już 130W.
    Używanie dynama ciągle w czasie jazdy powoduje spadek prędkości o ok.
    1km/h. Myślę, że nie jest to wysoka cena.

    --
    AWa.

  • 27. Data: 2016-01-24 23:40:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Andrzej W. pisze:

    > Pewien jesteś?
    > Ja raz na początek sezonu balansuje pakiet i z cztery lata już tak śmigam.

    Ryzykujesz i to bardzo, przekonasz się jak już będzie za późno,
    najlepiej jeśli balancer jest obecny przy każdym ładowaniu.

    > Musisz pamiętać po prostu by rozsądnie wysoko ustawić dolne napięcie
    > odcięcia pakietu, i odpowiednio nisko górne, dobrać identyczne ogniwa i
    > tyle.

    Usterki to wredna losowa sprawa, ogniwa na początku wydają się takie
    same a potem rozjeżdżają. Nie ma na to rady, trzeba balansować.

    [..]

  • 28. Data: 2016-01-24 23:50:26
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 stycznia 2016 23:27:20 UTC+1 użytkownik AlexY napisał:

> [...]
    > komplikacji nieadekwatny, ciągłe zmiany napięcia i częstotliwości prądu
    > z dynama, to dość wymagające warunki pracy dla przetwornicy.

    Zakładając, że dynamo to źródło prądowe o maksymalnej mocy 6W, przetwornica pozwoli
    mu na wykorzystanie całej energii (zwiększy wydajność prądową przy niższym napięciu,
    czego stabilizator liniowy nie potrafi) - 12V, 500mA na wejściu, i 4V i 1.5A na
    wyjściu.

  • 29. Data: 2016-01-25 10:05:06
    Od: niebieski <n...@i...eu>

    On 24.01.2016 23:38, Andrzej W. wrote:

> [...]
    > Używanie dynama ciągle w czasie jazdy powoduje spadek prędkości o ok.
    > 1km/h. Myślę, że nie jest to wysoka cena.

    W dodatku nie ma możliwości wyłączenia go. Można jedynie je obciażyć lub
    nie, a z opinii użytkowników wynika, że nie jest to zbytnio zauważalne.

    --
    niebieski

  • 30. Data: 2016-01-25 10:19:42
    Od: niebieski <n...@i...eu>

    On 24.01.2016 23:13, Andrzej W. wrote:

    > Błąd w rozumowaniu.
    > Dynamo to źródło prądowe o wydajności ok. 0,5A, policz jaka moc się
    > wydzieli przy napięciu 0.8V (dwie schottky) i prądzie 0,5A.

    No dobrze, ale co się dzieje wtedy z prądnicą? Przy zwarciu bedzie z
    pewnością bardziej hamowała koło niż bez obciązenia. Może to nie jest
    duża siła, ale po co mi to?

    > Przy odłączaniu musisz pamiętać, że nieobciążone dynamo daje
    > kilkadziesiąt V, już się wtedy z schottkami nie pobawisz.

    Dlatego myślałem o zabezpieczeniu np. w postaci układu z diodą zenera,
    który obciąży prądnicę po przekroczeniu określonego napięcia.

    --
    niebieski